|

وعده «تراس» برای رفع بحران هزینه زندگی

انتخاب نخست‌وزیر بریتانیا همه نگاه‌ها را در صفحه اول روزنامه‌های جهان به خود جلب کرده است.

وعده «تراس» برای رفع بحران هزینه زندگی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

انتخاب نخست‌وزیر بریتانیا همه نگاه‌ها را در صفحه اول روزنامه‌های جهان به خود جلب کرده است. لیز تراس سومین زنی است که به مقام نخست‌وزیری بریتانیا می‌رسد و از قضا همچون تاچر و می برخاسته از حزب محافظه‌کار انگلیس است. او پیش از آغاز کار با بحران افزایش هزینه زندگی و قیمت انرژی و البته فرارسیدن فصل سرد و … روبه‌رو است. 

در کنار این موضوع درخواست کارشناسان سازمان ملل برای برقراری منطقه بدون آتش در اطراف پایگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین و همچنین سرگردانی قایق حامل پناه‌جویان خاورمیانه‌ای در آبهای مدیترانه از جمله موضوعات مورد توجه در روزنامه‌های اروپایی، خاورمیانه‌ای و آمریکایی است.

 

نیویورک تایمز

درخواست سازمان ملل: ایجاد منطقه بدون آتش در زاپروژیا

در گزارش و بیانیه‌ای قابل پیش‌بینی دیده‌بان‌های هسته‌ای سازمان ملل از طرفین درگیری جنگ اوکراین خواسته اند حوالی پایگاه هسته‌ای زاپوریژیا منطقه بدون آتش ( بدون درگیری نظامی ) ایجاد شود. 

این کارشناسان هفته گذشته همراه رافائل گروسی، رئیس آژانس هسته‌ای بین‌المللی وارد پایگاه اتمی زاپروژیای اوکراین شدند و نشانه‌های خطر و بروز فاجعه را در منطقه مشاهده کردند. آنها برای ورود به این پایگاه هسته‌ای از میدان جنگ عبور کرده بودند. 

برخی از کارشناسان همچنان در این پایگاه حضور دارند تا اتفاقات و تغییرات را مشاهده و گزارش کنند. تبادل آتش میان نیروهای اوکراین و روسیه در زاپوریژیا باعث آسیب به این پایگاه شده است. 

با توقف درگیری نظامی پیرامون پایگاه هسته‌ای زاپروژیا، سیستم خنک‌کننده و سیستم برق آسیب‌دیده آن تعمیر و بازسازی می‌شود.

 

گاردین

وعده تراس برای رفع بحران هزینه زندگی

خانم لیز تراس، نخست‌وزیر تازه‌کار بریتانیا در نخستین سخنرانی پس از پیروزی وعده داده است هر چه سریع‌تر بحران هزینه‌ زندگی را برای شهروندان بریتانیا رفع کند. 

او در گام نخست قبض‌های ۲هزار و ۵۰۰ پوندی هزینه انرژی را مسدود خواهد کرد تا شاید باری بزرگ از روی دوش بریتانیایی‌ها بردارد.

پس از حمله روسیه به اوکراین و بالا رفتن هزینه انرژی و همچنین مواد غذایی، بریتانیا فشار مضاعفی را تحمل کرد؛ آنها در میان کشورهای اروپایی‌ بیشترین کمک هزینه به اوکراینی‌ها را متحمل شدند. 

این اتفاقات باعث شده است که هزینه زندگی برای هر شهروند بریتانیایی بیش از پیش بالا رود و تبدیل به بحران شود. خانم تراس پس از اعلام پیروزی در رقابت نخست‌وزیری به سرعت اعضای کابینه خود را مشخص کرده تا هر چه زودتر کار را آغاز کند.

 

نشنال

تراس سمت «وزیر خاورمیانه» را احیا می‌کند؟

انتظار برخی کشورهای خاورمیانه‌ای این است که لیز تراس در میدان سیاست خارجی نگاهی تخصصی‌تر به موضوع داشته باشد و پست وزیر خاورمیانه و شمال آفریقا را برای بار دوم در کابینه بریتانیا احیا کند. 

پیش از این، سمت وزیر خاورمیانه در بخش وزارت خارجه بریتانیا وجود داشته است، اما طی چند ماه گذشته مسئولیت آن بین سه وزیر تقسیم و باعث ناراحتی دیپلمات‌های کشورهای خاورمیانه‌ای شده است. آنها معتقدند این تقسیمات در واقع نشان می‌دهد بریتانیا بر مسائل مهم و کلیدی منطقه متمرکز نیست. 

حضور آقای جیمز کلورلی در سمت وزیر خارجه بریتانیا در کابینه تراس این نوید را می‌دهد که سمت وزیر خاورمیانه در کابینه انگلیس حیا شود. کلورلی از حامیان این ایده است.

 

عرب نیوز

افزایش نگرانی برای ۷۰ پناه‌جوی سرگردان در مدیترانه

چند روزی می‌شود که ۷۰ پناه‌جوی خاورمیانه‌ای بدون آب و غذا، سوار بر قایق ماهیگیری فرسوده درون آب‌های مدیترانه سرگردان هستند و خبری از آنها در دست نیست. 

آنها دوازده روز پیش از ساحل مشترک لبنان و سوریه سوار بر این قایق وارد آبهای مدیترانه شده و به سمت ایتالیا حرکت کرده اند. اما سر رسیدن نیروهای گشتی باعث فرار آنها و رسیدن به ساحل مالت شده است. خرابی موتور هم مزید بر علت شده تا رئیس قایق فرار کند و سرنشین‌ها را بدون آب و غذا تنها بگذارد. 

ارتباط ماهواره‌ای با این قایق فعلا قطع است و بیم از دست رفتن جان سرنشینان می‌رود. اما پیش از قطع شدن این ارتباط سرنشینان با خانواده‌های خود تماس گرفته اند و درخواست کمک کرده اند. این ۷۰پناه‌جو از لبنان و فلسطین و سوریه هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها