|

واکنش‌ها به درگذشت ملکه بریتانیا

ملکه بریتانیا در ۹۶ سالگی درگذشت و با توجه به این که نقشی رسمی در عرصه سیاست نداشت، بنا به گفته رسانه‌ها از محبوبیت زیادی در میان شهروندان بریتانیایی و شاید در سراسر جهان برخوردار بود.

واکنش‌ها به درگذشت ملکه بریتانیا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ملکه بریتانیا با ۷۰ سال سلطنت صاحب عنوان طولانی‌ترین دوران پادشاهی بریتانیا بود. او در ۹۶ سالگی درگذشت و با توجه به این که نقشی رسمی در عرصه سیاست نداشت، بنا به گفته رسانه‌ها از محبوبیت زیادی در میان شهروندان بریتانیایی و شاید در سراسر جهان برخوردار بود. 

شاید به همین دلیل است که روزنامه‌‌‌ها در سراسر جهان از روزنامه‌‌های انگلیسی گرفته تا همه روزنامه‌‌های اروپایی و آمریکایی و خاورمیانه‌ای و آسیا به خبر درگذشت او توجه کرده اند و اغلب مطلبی جز این خبر در صفحه اول خود ندارد.

 

نیویورک تایمز

ملکه در همه حال به تعهداتش پایبند بود

ملکه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا طولانی‌ترین دوران سلطنت را در میان حکام و پادشاهان انگلیس و کشورهای تابعه داشته است. 

او در طول این ۷ دهه سلطنت با وقایع و تحولات بی‌‌شماری رو به رو بوده است. در کنار وقایع سیاسی جهانی، خانواده سلطنتی انگلیس همواره پر سر و صدا بوده و دردسرها و رسوایی‌هایی هم داشته است، اما نکته‌ای که رسانه‌ها به آن اشاره می‌کنند پایبندی ملکه به تعهدات و خویشتن‌داری و حفظ ثبات شخصیت است.

خانواده نزدیک ملکه از پرونده رسوایی اخلاقی گرفته تا جدایی دایانا از شاهزاده چارلز و سپس تصادف مرگ‌بار او و جنجال‌های مگان و شاهزاده هری برای خروج از خانواده سلطنتی و ایراد اتهام نژادپرستانه به این خانواده همواره دردسر داشته است، اما ملکه الیزابت سعی کرده در میانه این بحران‌ها به آداب و رسوم پایبند باشد و تعهداتش را انجام دهد.

 

نشنال

امارات دوست محترم و صمیمی خود را از دست داده است

درگذشت ملکه الیزابت دوم واکنش رهبران و روسای دولت‌ها در سراسر جهان را به همراه داشته است. از جمله این که شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی در صفحه شخصی خود در توییتر پیام تسلیتی خطاب به خانواده سلطنتی انگلیس و مردم این کشور نوشته است. 

شیخ محمد نوشته « علیاحضرت ملکه الیزابت دوست صمیمی و محترم امارات بود. عزت و دلسوزی و تعهد خستگی ناپذیرش در خدمت به مردمش در دوران طولانی سلطنتش کاملا مشخص بود. »

او در این پیام تاکید کرده است که امارات در سوگ ملکه، با مردم انگلیس همدردی می‌کند و در غم آنها شریک است. 

دیگر روسا و رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس هم پیام تسلیت و همدردی خود را برای خانواده سلطنتی انگلیس ارسال کرده اند.

 

گاردین

پادشاه چارلز: مادر محبوبی را از دست داده ایم

پسر بزرگ ملکه الیزابت دوم، شاهزاده چارلز که حالا پادشاه چارلز سوم نامیده می‌‌شود در نخستین بیانیه پس از درگذشت مادرش به این اتفاق واکنش نشان داده است. 

او در این بیانیه نوشته است: ما عمیقا برای از دست دادن فرمانروایی گرامی و مادری بسیار دوست‌داشتنی سوگوار هستیم. 

پادشاه چارلز در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: من می‌دانم که از دست دادن او نه تنها در سراسر انگلیس که در قلمروها و کشورهای مشترک المنافع و حتی در دیگر کشورهای جهان خبرساز خواهد شد و تاثیر گذار خواهد بود. 

پادشاه چارلز این بیانیه را با سربرگ کاخ باکینگهام منتشر کرده است. انتخاب این سربرگ یعنی او پس از درگذشت ملکه، وظیفه پادشاهی را به عهده گرفته است. 

ملکه الیزابت عصر روز پنجشنبه در بالمورال اسکاتلند و در سن ۹۶ سالگی درگذشت. او هفتاد سال بر بریتانیا سلطنت کرد.

 

عرب نیوز

تراس: ملکه صخره‌ای بود که بریتانیای مدرن روی آن ساخته شد

در کنار همه توصیفات و پیام‌هایی که سران و رهبران جهان در واکنش به درگذشت ملکه منتشر کرده اند، عرب نیوز به پیام لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس توجه کرده است. 

لیز تراس که دو روز پیش از درگذشت ملکه، با او دیدار داشته و تایید نخست‌وزیری‌اش را از دست او گرفته است، در پیامی گفته ملکه الیزابت دوم همچون صخره‌ای بوده که بریتانیای مدرن بر روی آن ساخته شده است. 

در پیام تراس می‌خوانیم: زندگی سراسر خدمت او جزیی از خاطرات ما مردم خواهد بود. او همواره از سوی مردم بریتانیا و سراسر جهان تحسین شده است. 

در گزارش عرب نیوز به پیام تسلیت رهبران جهان عرب درباره این موضوع نیز توجه شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها