|

بحران سیاسی سفر نخست‌وزیر عراق را کوتاه کرد

خاورمیانه‌ای‌ها سرگرم نشست رهبران کشورهای عربی در مصر هستند و البته وقوع بحران سیاسی در عراق و بازگشت کاظمی از سفر مصر به کشور.

بحران سیاسی سفر نخست‌وزیر عراق را کوتاه کرد

احتمال حمله سنگین و مرگبار روسها به مواضعی در پایتخت اوکراین و آن هم در روز استقلال این کشور موضوعی است که رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به آن توجه نشان داده اند. 

از این گذشته، موضوعات داخلی کشورهای اروپایی و آمریکایی مثل سقط جنین، مثل کشته شدن دختری ۹ ساله لیورپول و … سوژه‌های مهم دیگر در صفحه اول این روزنامه‌ها هستند. 

خاورمیانه‌ای‌ها سرگرم نشست رهبران کشورهای عربی در مصر هستند و البته وقوع بحران سیاسی در عراق و بازگشت کاظمی از سفر مصر به کشور. هواداران مقتدا صدر در عراق مقابل ساختمان شورای عالی قضایی تجمع و نظامی قضایی عراق را مختل کرده اند.

 

گاردین

اوکراین در روز استقلال آماده حملات روسیه است

هیچ بعید نیست روسیه در روز استقلال اوکراین، حملات سنگین و مرگباری را علیه این کشور ترتیب دهد. کشته شدن دارینا دوگینا دختر متحد پوتین در غائله انفجار خودرو بهانه بزرگی به دست روسها داده است. روسیه اوکراین را عامل آن انفجار می‌داند.

۳۱ سال پیش از این اوکراینی‌ها به دوران سلطه اتحاد جماهیر شوروی بر کشورشان پایان دادند. اما به نظر می‌رسد جشن ۳۱سالگی این اتفاق متاثر از جنگ ۶ ماهه میان روسیه و اوکراین و خاصه غائله مرگ دختر الکساندر دوگین باشد. 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برگزاری تجمعات گسترده در کیف را ممنوع کرده است و از شهروندان خود خواسته نهایت مراقبت و احتیاط را به کار بگیرند. احتمال حمله سنگین روسیه به اوکراین وجود دارد.

 

نشنال

بحران سیاسی سفر نخست‌وزیر عراق را کوتاه کرد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از یک توقف کوتاه در قاهره به بغداد بازگشت تا ناظر بحران سیاسی هواداران صدر باشد. کاظمی برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی به قاهره رفته بود. 

هواداران صدر مقابل ساختمان شورای عالی قضایی در منطقه سبز خیمه زده و در حمایت از متقدا صدر شعار داده اند. آنها خواستار انحلال پارلمان و برخورد با فساد و فاسد هستند. شورای عالی قضایی عراق در واکنش به این اتفاق، به مدت یک روز همه دادگاه‌های کشور را تعطیل کرده است. 

عراق هنوز موفق نشده از بن‌بست سیاسی ۱۰ ماهه خود خارج شود و دولت تشکیل بدهد. بحران سیاسی در عراق عمیق و بلای جان امنیت این کشور شده است.

 

واشنگتن پست

عدم دسترسی یک سوم زنان آمریکایی به حق سقط جنین

با اقدام دیوان عالی ایالات متحده مبنی بر لغو دسترسی عمومی و سراسری زنان به سقط جنین، از هر سه زن آمریکایی، یک زن به این حق دسترسی ندارد. این اقدام باعث تصمیم‌گیری‌های ایالتی و تغییرات در این زمینه شده است. 

گزارش‌های منتشر شده از سراسر ایالات متحده می‌گوید حدود ۲۰ میلیون زن حق سقط جنین خود را از دست داده اند. آنها اغلب در ایالت‌های ممنوعه ( ایالاتی که حق انتخابی سقط جنین در آن ممنوع است ) زندگی می‌کنند. این زنان در روزهای آینده با قوانین سختگیرانه‌تری هم مواجه خواهند شد.

در ایالت‌های ممنوعه قانون « تپش قلب » حکمرانی می‌کند و به محض بروز ضربان قلب در جنین، سقط جنین برای مادر ممنوع می‌شود. پزشکی هم که تشخیص بدهد جنین علی‌رغم ضربان قلب باید سقط شود، محاکمه و مجازات خواهد شد.

 

عرب نیوز

نقش کلیدی عربستان در صلح فلسطین و اسرائیل

نماینده ویژه اروپا در امور خاورمیانه در سفر به عربستان و در مصاحبه‌ای با نشریات این کشور گفته عربستان نقشی کلیدی در وقوع صلح میان اسرائیل و فلسطین دارد. 

اسوِن کوپمانز می‌گوید ما همه امیدواریم مناقشه صلح خاورمیانه حل شود و فلسطین به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شود. این شخصیت اروپایی برای حل و فصل نهایی تنش میان فلسطین و اسرائیل مامور شده است.

این نماینده اروپایی معتقد است اگر چه همه کشورها در این پروژه نقش دارند و باید کمک کنند، اما دولت عربستان بازیگر بزرگ این مناقشه است. کوپمانز در این گفت و گو به طرح صلح عربی که در سال ۲۰۰۲ از سوی پادشاه عربستان ملک عبدالله مطرح شد، اشاره کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها