|

قدرت‌نمایی طالبان در سالگرد بازگشت به افغانستان

روزنامه‌های انگلیسی همچنان بحث و مجادلات دو نامزد نهایی رقابت نخست‌وزیری و هشدار سازمان ملی هواشناسی را درباره بروز سیلاب و بارش‌های سنگین دنبال می‌‌کنند.

قدرت‌نمایی طالبان در سالگرد بازگشت به افغانستان
ثمر فاطمی خبرنگار اجتماعی شبکه‌شرق

بحث اوکراین دوباره در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی کمرنگ شده و جای آن را ماجراهای ترامپ و البته حواشی خبر ممنوعیت عمومی سقط جنین گرفته است. 

روزنامه‌های انگلیسی همچنان بحث و مجادلات دو نامزد نهایی رقابت نخست‌وزیری و هشدار سازمان ملی هواشناسی را درباره بروز سیلاب و بارش‌های سنگین دنبال می‌‌کنند. 

موضوع فلسطین و برجام هسته‌ای میان ایران و غرب و برگزاری مراسم تشییع جنازه قربانیان آتش‌سوزی کلیسای قبطیان مصر هم سوژه‌های صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. آنها به یک‌سالگی حضور دوباره طالبان در افغانستان هم توجه کرده اند.

 

گاردین

هشدار سراسری سیلاب در انگلیس

سازمان ملی هواشناسی انگلیس اعلام کرده است بخش عمده بریتانیا در روزهای آینده درگیر بارش و سیلاب‌های سنگین خواهد شد. 

در اعلامیه هشدار سازمان ملی هواشناسی بریتانیا تاکید شده قدرت سیلاب و بارش‌های پیش‌بینی شده به حدی خواهد بود که منجر به قطعی خطوط انتقال برق شود. 

در پیش‌درآمد این وضعیت، اهالی گلاسگو در اسکاتلند چترها را از کمدها درآورده اند. آنها این روزها با بارش‌‌های پراکنده دست و پنجه نرم می‌کنند. 

اوضاع آب و هوا در بریتانیا و به طور کلی اروپا تا حدی به هم ریخته و عجیب شده است. ماه گذشته اروپا درگیر آتش‌سوزی مناطق جنگلی به دلیل افزایش دمای هوا بود. یا همین چند روز پیش در برخی مناطق بریتانیا اعلام خشکسالی شد.

 

واشنگتن پست

مخالفان سقط جنین داروخانه‌ها را هدف می‌گیرند

پس از حکم دیوان عالی درباره لغو دسترسی عمومی شهروندان ایالات متحده به سقط جنین و واگذاری آن به ایالت‌ها، برخی از گروه‌های مخالف سقط جنین بال و پر بیشتری گرفته و لابی‌هایی برای متوف کردن سقط جنین خانگی هم انجام داده اند. 

از جمله فعالیت‌های اخیر این گروه‌ها، تلاش برای ممنوعیت فروش قرص‌های منجر به سقط در داروخانه‌هاست. به نظر می‌رسد با لابی دو گروه بزرگ مخالف سقط جنین به نام‌های « کمیته ملی حق زندگی » و « دانشجویان برای زندگی در آمریکا» فروش داروهایی مثل میفپریستون و میزوپروستول در ۱۴ ایالت آمریکا که حکم دیوان عالی را اجرا می‌کنند، ممنوع شود. 

این داروها یکی از رایج‌ترین داروهای در دسترس شهروندان آمریکایی برای سقط جنین است.

 

نشنال

 قدرت‌نمایی طالبان در سالگرد بازگشت به افغانستان

نیروهای طالبان سالگرد بازگشت به افغانستان حضور دوباره در عرصه قدرت را در خیابان‌های کابل جشن گرفته اند. سال گذشته و با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهور وقت این کشور، طالبان بر این کشور مسلط شدند. 

طالبان و هوادارانشان در سالگرد یک‌سالگی بازگشت به قدرت در حوالی سفارت سابق آمریکا در کابل و البته در برخی خیابان‌های قندهار دور هم جمع شده اند و علاوه بر پرچم‌‌ها و دیگر نشان‌ها، اسلحه‌هایشان را هم آورده اند تا خودی نشان دهند. 

دولت طالبان روز بازگشت به افغانستان و قدرت را تعطیل عمومی اعلام کرده است. برگزاری مراسم رقص سنتی افغان‌ها در برخی میدان‌ها بخشی از این مراسم بوده است. 

پیش از طالبان، زنان افغان با حضور در خیابان‌های کابل اعتراض خود را به بازگشت این گروه به افغانستان و قوانین متحجرانه آنها نشان داده بودند.

 

عرب نیوز

خشم فلسطینی‌ها از کشته شدن یک شهروند

تیراندازی نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری باعث کشته شدن جوانی فلسطینی در خانه‌اش شده و اعتراض و خشم اهالی را در پی داشته است. پدر محمد الشحام ۲۱ ساله می‌گوید گلوله به سرش خورده است. او در خانه بوده است. 

نظامیان اسرائیلی می‌گویند در حال انجام عملیات جستجوی سلاح بوده اند. آنها به این منظور به خانه الشحام حمله کرده اند. گرچه اعتراف می‌کنند در خانه این شهروند هیچ سلاحی پیدا نکرده اند، اما معتقدند محمد الشحام مظنون اصلی ماجرا بوده و خانه‌اش محلی برای پنهان کردن اسلحه!

دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین، حسین الشیخ در واکنش به این ماجرا خواستار تحقیقات و پیگیری مجامع بین‌المللی شده و آن را اقدامی جنایی خوانده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها