|

اتهام عراق به ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،القدس العربی، روسیا الیوم، الخلیج اونلاین و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

اتهام عراق به ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،القدس العربی، روسیا الیوم، الخلیج اونلاین و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان روسیا الیوم در گزارشی به سخنان وزیر منابع آبی عراق مبنی بر اینکه  ایران همه آب‌های ورودی به اروند را بسته است پرداخته است.

 

القدس العربی:

جان باختن 91 نفر در پی سیلاب‌های اخیر در شمال یمن

 طلعت الشرجبی سخنگوی شورای عالی امور بشردوستانه انصار الله گفت که در پی سیلاب های اخیر در مناطق تحت کنترل انصار الله 91 نفر جان باختند.

سخنگوی شورای عالی امور بشردوستانه انصار الله گفت که در پی سیلاب های اخیر در چند استان طی روزهای گذشته، 5 هزار و 699 ساختمان آسیب دید و بیش از هزار و 360 سقف منازل فرو ریخت و همچنین 140 ساختمان به صورت کامل تخریب شد و 49 نیز در آستانه فرو ریختن است.

الشرجبی افزود که سیلاب های اخیر در چند استان منجر به کشته شدن 91 نفر شد.

وی اشاره کرد که بیش از 24 هزار و 624 خانواده از سیلاب های اخیر در چند استان آسیب دیدند.

به گفته سخنگوی شورای عالی امور بشردوستانه انصار الله یمن، شهرهای تاریخی همانند محله قدیمی صنعا علاوه بر اراضی زراعی و حیوانات نیز آسیب دیدند.

یمن طی هفته های گذشته شاهد بارش شدید باران در چند استان است که خسارت های جانی و مادی بسیاری به بار آورده است.

 

روسیا الیوم:

 عراق ایران را مقصر افزایش موج نمک در آب های اروند می داند

«مهدی رشید الحمدانی»وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که برنامه‌های آبی ایران را عامل شور شدن اروند دانست و گفت که اکنون فقط آب‌های دجله و فرات است که به اروند می‌ریزد.

وزیر منابع آبی عراق، در بازدید از اقدامات جاری در پروژه خط لوله بصره گفت که علت شور شدن آب اروند، مد آب دریا و جاری شدن معکوس آن در رودخانه است که عوامل گوناگونی از جمله قطع شدن آب رود کارون و ساخت سد از جانب ایران موجب آن شده است.

او گفت که ایران بدون در نظر گرفتن منافع عراق در این منطقه سد ساخته و مسیر رودخانه کارون و دیگر آب‌هایی که در اروند جریان پیدا می‌کند را تغییر داده و عملا اروند فقط از آب‌های دجله و فرات تغذیه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که ترکیه با استدلالی غیر منطقی مذاکره با عراق درباره آب‌های دجله و فرات را مشروط به تشکیل دولت در عراق کرده و افزود که هیچ ارتباطی بین تشکیل دولت در عراق و دستیابی این کشور به حقوق آبی‌اش وجود ندارد.

 

الخلیج اونلاین: 

با توجه به پیچیدگی صحنه بین المللی، پشت سفر انصارالله به مسکو  چیست؟

با آرامش نسبی در سراسر خاک یمن، به نظر می‌آید که جنگ داخلی در کشور وارد مرحله تازه‌ای شده و انصارالله تحرکات خود را در سطح خارجی افزایش داده است.

منافع ایران و روسیه در مورد یمن تا حد زیادی به هم نزدیک است. ایران حمایت خود از انصارالله یمن را از کسی پنهان نمی‌کند، برای روسیه نیز یمن به علت گذرگاه‌های آبی خود کشوری شایان توجه است.

با این همه اهداف سفر نمایندگان انصارالله به مسکو چیست و آنان در شرایط کنونی از مسکو چه می‌خواهند؟

همزمان با آتش‌بس در یمن، هیئتی از انصارالله به ریاست «محمد عبدالسلام»، مذاکره‌کننده ارشد این انصارالله، به مسکو سفر کرد و در پی دیدار با مقامات روسیه از تغییر موضع رسمی روسیه در قبال بحران یمن خبر داد.

همزمان سفارت روسیه در یمن در بیانیه ایى تأکید کرد که «میخائیل بوگدانف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، هیئتی از انصارالله را به حضور پذیرفته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

برگزاری نشست امنیتی در کربلا برای بررسی مقدمات زیارت اربعین

 یک هیئت امنیتی بلندپایه به ریاست عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق امروز یکشنبه برای بررسی مقدمات زیارت اربعین حسینی به کربلا رفت.

  این هیئت به ریاست الغانمی و با حضور عبدالامیر الشمری، معاون فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق، قاسم المحمدی، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، معاون پلیس و شماری از فرماندهان امنیتی وارد کربلا شد.

این هیئت نشست امنیتی گسترده ای برای بررسی مقدمات زیارت اربعین حسینی برگزار کرد.

در این نشست رؤسای پلیس استان های فرات مرکزی، فرماندهی ستاد عملیات الانبار و کربلا و مدیران دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی حضور داشتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها