|

کاخ سفید: از ورود «اف‌بی‌آی» به عمارت ترامپ بی‌اطلاع بودیم

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور آمریکا از حمله نیروهای «اف بی آی» به اقامتگاه «دونالد ترامپ» بی‌اطلاع بوده است.

کاخ سفید: از ورود «اف‌بی‌آی» به عمارت ترامپ بی‌اطلاع بودیم

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (سه شنبه) در کنفرانس خبری به خبرنگاران تصریح کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از حمله نیروهای «اف بی آی» به اقامتگاه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در «مارالاگو» ایالت فلوریدا بی‌اطلاع بوده است.

وبگاه تحلیلی «پولتیکو» گزارش کرد، ژان پیر روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران گفت که کاخ سفید کاخ سفید در مورد تفتیش عمارت ترامپ از سوی اف بی آی، اطلاع‌رسانی یا اطلاع قبلی دریافت نکرده است.

وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور هیچ گزارشی دریافت نکرده بود و اطلاعی در این خصوص نداشت، خیر. هیچ‌کس درکاخ سفید از قبل اطلاع نداشت».

سخنگوی کاخ سفید سپس در ادامه گفت که بایدن روز دوشنبه هفته جاری از طریق گزارش‌های عمومی از تفتیش عمارت ترامپ اطلاع پیدا کرد، «ما مثل مردم آمریکا از این قضیه اطلاع پیدا کردیم».

ژان پیر تصریح کرد که وزارت دادگستری آمریکا از بخش ریاست‌جمهوری در تحقیقات مستقل است و حاضر نشد بیشتر توضیح دهد و همچنین بر اظهارنظرات پیشین رئیس‌جمهور مبنی بر تعهد وی بر «حاکمیت قانون» تأکید کرد.

طبق گزارش پولتیکو، بایدن شخصاً درباره این تفتیش اظهارنظر نکرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بامداد سه‌شنبه از یورش گسترده نیروهای «اف‌بی‌آی» به عمارت خود موسوم به مارالاگو واقع در ایالت فلوریدا خبر داد.

ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت وی را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند.

رئیس جمهور سابق آمریکا توضیح داد: «پس از همکاری من با ارگان‌های دولتی ذی‌ربط، این یورش بدون اعلام قبلی به منزل من ضروری و مناسب نبود. این رفتار نادرست دادستانی، استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که به شدت نمی‌خواهند من برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم، به ویژه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، و به همین ترتیب هر کاری برای متوقف کردن جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در انتخابات میان دوره آتی کنگره انجام خواهد داد».

ترامپ با بیان اینکه آمریکا به یک کشور ورشکسته جهان سومی تبدیل شده، تصریح کرد: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است. آنها حتی داخل گاوصندوق من هم نفوذ کردند! تفاوت بین این اقدام و واترگیت چیست، جایی که اجیرشده‌ها به کمیته ملی دموکرات‌ها نفوذ کردند؟ در اینجا، برعکس، دموکرات‌ها وارد خانه چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده شدند».

روزنامه «واشنگتن پست» هم به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: «یورش به اقامتگاه ترامپ با مجوز دادگاه به دلیل سوء‌استفاده احتمالی وی از اسناد طبقه‌بندی شده انجام گرفت. این حکم تفتیش در جستجوی شواهد احتمالی از جرم سوء‌استفاده از اسناد محرمانه دولتی صادر شد».

واشنگتن‌پست در ادامه خبر داد که حکم تفتیش عمارت ترامپ در فلوریدا را عالی‌ترین مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا صادر کردند.

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» دقایقی بعد به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که هزاران سند از اقامتگاه ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات و حکم دادگاه ضبط شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها