|

هجوم اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ

رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید عمارت او در فلوریدا، تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی قرار گرفته و آنها حتی گاوصندوق وی را نیز تفتیش کردند.

هجوم اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بامداد سه‌شنبه از یورش گسترده نیروهای «اف‌بی‌آی» به عمارت خود موسوم به «مار-ئه-لاگو» واقع در ایالت فلوریدا خبر داد.

ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت وی را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در این بیانیه اظهار داشت: «این روزها برای ملت ما تاریک است، زیرا خانه زیبای من، مار-ئه-لاگو در پالم بیچ ایالت فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی است. هرگز چنین چیزی برای یک رئیس جمهور [سابق] ایالات متحده اتفاق نیافتاده است».

رئیس جمهور سابق آمریکا توضیح داد: «پس از همکاری من با ارگان‌های دولتی ذی‌ربط، این یورش بدون اعلام قبلی به منزل من ضروری و مناسب نبود. این رفتار نادرست دادستانی، استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که به شدت نمی‌خواهند من برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم، به ویژه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، و به همین ترتیب هر کاری برای متوقف کردن جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در انتخابات میان دوره آتی کنگره انجام خواهد داد».

ترامپ با بیان اینکه آمریکا به یک کشور ورشکسته جهان سومی تبدیل شده، تصریح کرد: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است. آنها حتی داخل گاوصندوق من هم نفوذ کردند! تفاوت بین این اقدام و واترگیت چیست، جایی که اجیرشده‌ها به کمیته ملی دموکرات‌ها نفوذ کردند؟ در اینجا، برعکس، دموکرات‌ها وارد خانه چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده شدند».

وی در تلاش برای مظلوم‌نمایی از خود مدعی شد: «آزار و شکنجه سیاسی رئیس‌جمهور دونالد جی. ترامپ سال‌ها است که ادامه دارد، با کلاهبرداری روسیه، کلاهبرداری استیضاح شماره یک، دروغ استیضاح شماره دو و موارد دیگر، که هرگز پایان نمی‌یابد. هدف‌گذاری سیاسی در بالاترین سطح است».

رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره تلویحی به دلیل انجام‌شدن این تفتیش، گفت: «هیلاری کلینتون اجازه داشت ۳۳ هزار ایمیل را پس از احضار کنگره، حذف و اسیدشویی کند. مطلقاً هیچ اتفاقی نیافتاده است که او را پاسخگو کند. او حتی اثاثیه عتیقه و وسایل دیگر را از کاخ سفید برد».

ترامپ در پایان افزود: «من در مقابل فساد اداری آمریکا ایستادم، قدرت را به مردم بازگرداندم و واقعاً برای کشورمان خدمت کردم، چنان که قبلاً هرگز ندیده بودیم. سازمان (هیأت حاکمه) از آن متنفر بود. اکنون، در حالی که آنها شاهد پیروزی های بزرگ نامزدهای مورد تایید من هستند و تسلط من را در همه نظرسنجی‌ها می بینند، سعی می‌کنند یک بار دیگر من و حزب جمهوری‌خواه را متوقف کنند. بی‌قانونی، آزار و اذیت سیاسی، و شکار جادوگر باید افشا شود و متوقف شود. من به مبارزه برای مردم بزرگ آمریکا ادامه خواهم داد!»

دقایقی بعد شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد که اف‌بی‌آی به دنبال اسناد ریاست‌جمهوری بود که ترامپ احتمالاً به اقامتگاهش در فلوریدا منتقل کرده است.

سی‌ان‌ان همچنین خبر داد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا قبل از انجام این تفتیش، به کاخ سفید اطلاع نداده بود. یک مقام کاخ سفید نیز رسانه‌ها را به وزارت دادگستری برای کسب اطلاعات بیشتر ارجاع داد.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «صندوق‌هایی که ترامپ پس از خروج از کاخ سفید به مار-ئه-لاگو منتقل کرد،  حاوی اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده بود. ترامپ در بازگرداندن ۱۵ جعبه حاوی محتویات درخواست شده توسط مقامات آرشیو ملی، ماه‌ها تأخیر کرده بود».

یک منبع نزدیک به ترامپ نیز به شبکه «فاکس‌نیوز» گفت که در زمان هجوم نیروهای اف‌بی‌آی به عمارت مار-ئه-لاگو، او در آنجا حاضر نبود بلکه هم‌اکنون در اقامتگاه خود در نیوجرسی است.

 
روزنامه «واشنگتن پست» هم به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: «یورش به اقامتگاه ترامپ با مجوز دادگاه به دلیل سوء‌استفاده احتمالی وی از اسناد طبقه‌بندی شده انجام گرفت. این حکم تفتیش در جستجوی شواهد احتمالی از جرم سوء‌استفاده از اسناد محرمانه دولتی صادر شد».

واشنگتن‌پست در ادامه خبر داد که حکم تفتیش عمارت ترامپ در فلوریدا را عالی‌ترین مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا صادر کردند.

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» دقایقی بعد به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که هزاران سند از اقامتگاه ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات و حکم دادگاه ضبط شد.

در ادامه شبکه «سی‌بی‌اس» نیز گزارش داد که حکم تفتیش مار-ئه-لاگو هیچ ربطی به تحقیقات درباره هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ ندارد، بلکه به اسناد محرمانه مفقود شده از کاخ سفید بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و خروج وی مرتبط است.

خبرنگار ان‌بی‌سی در کاخ سفید نیز گفت که اف‌بی‌آی درباره حکم تفتیش به نیروهای سرویس مخفی آمریکا در عمارت مار-ئه-لاگو خبر داده بود و آنها نیز برای ورود اف‌بی‌آی به ملک ترامپ همکاری کردند.

با این حال خود اداره تحقیقات فدرال آمریکا هنوز به سوالات رسانه‌ها درباره این تفتیش پاسخ نداده و دلیل آن را نیز توضیح نمی‌دهد.

دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند که «مِریک گارلند» دادستان کل آمریکا - که سمت وزارت دادگستری را نیز برعهده دارد - هنوز علیه هیچ شخصی اعلام جرم نکرده است.

همزمان نظرسنجی‌های جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد که در صورت ورود ترامپ به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا و «کامالا هریس» معاون وی نمی‌توانند او را شکست دهند. این در حالی است که محبوبیت بایدن برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری او به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته و فقط ۳۶ درصد دموکرات‌ها خواهان حضور وی در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

این اتفاق در حالی رخ داده که کمیته تحقیقات درباره شورش کنگره کلیپ‌هایی جدید از رفتارهای عجیب و غریب ترامپ در سخنرانی یک روز پس از حمله به کنگره منتشر کرد که موجی از حیرت را برانگیخت. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها