|

امضا دو توافقنامه شراکت استراتژیک بین امارات و فرانسه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الامارات الیوم، الخلیج اونلاین، الفرات نیوز و الصباح عراق.

امضا دو توافقنامه شراکت استراتژیک بین امارات و فرانسه

الهام یوسفی برخوردار- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الامارات الیوم، الخلیج اونلاین، الفرات نیوز و الصباح عراق.

در این میان الامارات الیوم در گزارشی به امضا دو توافقنامه شراکت استراتژیک بین امارات و فرانسه پرداخته است.

 

الصباح عراق: 

اختصاص 300 میلیون دلار برای خرید سهام اکسون موبیل

احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق از تخصیص 300 میلیون دلار برای خرید سهام شرکت اکسان موبیل در میدان نفتی غرب قرنه یک خبر داد.

وزیر نفت عراق، تأکید کرد که وزارت نفت این کشور در نیمه سال 2021 طی درخواستی رسمی به شرکت امریکایی اکسان موبیل پیشنهاد کرد که سهامش را در این میدان نفتی را خریداری کند و افزود که مذاکرات در این باره 90 روز طول کشید.

او گفت که توافق شده که شرکت ملی نفت عراق سهام اکسان موبیل را به مبلغ 300 میلیون دلار خریداری کند و افزود که این مبلغ در بودجه آینده عراق درج خواهد شد.

وی تأکید کرد که شرکت ملی نفت عراق در پی افزایش سهم خود در سرمایه‌گذاری برای استخراج و صنایع نفتی و تبدیل شدن به یک شرکت تجاری سودآور است.

میدان نفتی قرنه یک از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی عراق با 8.5 میلیارد بشکه ذخایر نفتی است که شرکت اکسان موبیل پروژه توسعه آن را در سال 2010 به عهده گرفت.

این میدان نفتی هم‌اکنون 300 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و در حال حاضر 60 درصد سهام توسعه آن متعلق به شرکت اکسان موبیل و 25 درصد شرکت ملی نفت عراق و 15 درصد شرکت شل است.

 

الخلیج اونلاین : 

برگزاری نشست 5 جانبه برای بررسی صلح در یمن

نشست 5 جانبه ای با حضور عربستان، امارات، امریکا و هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن برای بررسی تلاش ها در جهت صلح در این کشور برگزار شد.

این نشست توسط وزارت امور خارجه بریتانیا از طریق ویدئو کنفرانس با حضور عربستان، امارات، امریکا و حضور هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن برگزار شد.

هدف از این نشست بررسی سازوکار حمایت از تلاش ها در جهت صلح و دستیابی به راه حل دیپلماتیک جامع برای جنگ یمن بود.

از طرفی دیگر وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که از تلاش ها با هدف جلوگیری از نشت خطرناک نفت به دریای سرخ حمایت می کند.

وزارت امور خارجه بریتانیا همچنین اشاره کرد که از حل بحران یمن نیز حمایت می کند.

آتش بس در یمن به صورت موقت برقرار است و طرف های بین المللی و منطقه ای امیدوارند این آتش بس به پایان جنگ در یمن منجر شود.

 

الامارات الیوم :

 امضا دو توافقنامه شراکت استراتژیک بین امارات و فرانسه

 فرانسه و امارات  دو توافقنامه در حوزه شراکت استراتژیک جامع در زمینه انرژی و شراکت استراتژیک بین دو شرکت ادنوک و توتال انرژیز امضا کردند.

امضای این دو توافقنامه در حاشیه نخستین سفر خارجی محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی انجام شده است.

شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور بر تقویت امنیت انرژی و تامین آن با هزینه های قابل قبول و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای علاوه بر پیشبرد اقدامات موثر در حوزه آب و هوا متمرکز است.

توتال انرژیز با شرکت ادنوک در اجرای چند پروژه نفت و گاز شامل اکتشاف و تولید نفت و گاز در مناطق دریایی و خشکی و مایع سازی گاز طبیعی، بازاریابی محصولات و تحقیق و توسعه منابع ملی همکاری می کند.

امارات میزبان بیشترین تعداد شرکت های فرانسوی در خاورمیانه است به گونه ای که 600 شرکت با بیش از 30 هزار کارمند در امارات فعالیت می کنند.

توتال انرژیز بزرگترین شریک بین المللی شرکت ادنوک محسوب می شود.

 

الفرات نیوز: 

واکنش حزب الدعوه به بیانیه صدر: به فتنه کشیده نخواهیم شد

حزب الدعوه به ریاست «نوری المالکی» در واکنش به بیانیه اخیر مقتدی صدر اعلام کرد که به «فتنه کور میان فرزندان ملت» کشیده نخواهد شد. 

حزب الدعوه در ساعات پایانی روز دوشنبه (18 ژوئیه) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت شاهدیم که کسانی در پی روشن کردن آتش فتنه میان «ما فرزندان صدر» هستند.

این بیانیه افزوده که «از زمان ورود به عراق نماد و هویت ما صدری بوده و در کنار برادرانمان از دیگر احزاب اسلامی و غیر آنان فعالیت سیاسی کرده‌ایم و هرگز به منصب و مقام نچسبیده و هر سمتی که به دست آورده‌ایم بر اساس چارچوب‌های قانونی بوده است».

در بیانیه حزب الدعوه تأکید شده که این حزب وارد هیچ نزاع حزبی با دیگر گروه‌ها و نزاع‌های جنبی که «ما را از اهداف اسلامی و ملی دور سازد» نمی‌شود.

حزب الدعوه افزوده که در این روزها کسانی که در کمین ملت عراق نشسته‌اند و به نهادهای مخفیانه داخلی و خارجی وابسته‌اند در پی روشن کردن آتش فتنه و دامن زدن به آن هستند و می‌خواهند با منتشر کردن فایل‌های صوتی دستکاری‌شده کشور را به نزاع بکشانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها