|

زنگ هشدار مجلس عراق در مورد خشکى دجله و فرات

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،عکاظ عربستان، الخلیج اونلاین، ناس نیوز و روسیا الیوم.

زنگ هشدار مجلس عراق در مورد خشکى دجله و فرات

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،عکاظ عربستان، الخلیج اونلاین، ناس نیوز و روسیا الیوم.

در این میان ناس نیوز در گزارشی به زنگ هشدار مجلس عراق در مورد خشکی دجله و فرات در اثر  ساختن سد جزره توسط ترکیه پرداخته است.

 

عکاظ عربستان: 

قتل یک شهروند سعودی در لبنان

جسد یک شهروند عربستانی که گفته می‌شود از نیروهای مخالف حکومت بوده در منطقه ضاحیه جنوب بیروت کشف شد.

«ولید البخاری»، سفیر عربستان در بیروت، با انتشار توئیتی نوشت که از تلاش نیروهای امنیت داخلی لبنان برای کشف حقیقت و بازداشت جانیان قدردانی می‌کند.

سازمان امنیت داخلی لبنان با انتشار بیانیه‌ای درباره این حادثه تأکید کرد که فرد مقتول (م. م)شهروند عربستان و زاده 1980 بوده که با چاقو کشته شده است.

این سازمان افزوده که پس از بررسی‌های این سازمان مشخص شده که این فرد به دست دو برادر خود و به علت مسائل خانوادگی و شخصی کشته شده و جانیان پس از انجام حادثه به مکانی نامعلوم فرار کردند.

بر اساس این بیانیه، پس از بررسی‌های دقیق امنیتی، مکان اختفای جانیان در منطقه رج البراجنه شناسایی و آنان فورا دستگیر شدند و پس از آن به قتل برادرشان به علل شخصی اعتراف کرده‌اند.

 

ناس نیوز: 

زنگ هشدار مجلس عراق : ترکیه در آستانه ساختن سد خطرناکی است که بر عراق سایه افکنده است

 «ثائر مخیف آل کتاب»، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع آبی مجلس عراق، گفت که این کمیسیون می‌کوشد در اولین جلسه فصل تازه پارلمانی، وزارت امور خارجه را به فعالیت دیپلماتیک با ایران و ترکیه برای افزایش حق‌آبه عراق ملزم کند.

او گفت که ترکیه در پی ساخت سد جزره در فاصله 35 کیلومتری خاک عراق است و این ساخت سد بسیار خطرناک و وحشتناک و خلاف همه قوانین بین‌المللی خواهد بود و موجب خشک شدن دجله و فرات می شود.

آل کتاب افزود که ترکیه همه ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی و معاهدات مکتوب با عراق درباره مسئله آب ها را زیر پا گذاشته است.

وی بر ضرورت اعتراض رسمی عراق به ترکیه و کشاندن پرونده با سازمان ملل و بین‌المللی کردن موضوع و روشن کردن افکار عمومی با برگزاری کنفرانس‌های رسمی و مردمی تأکید کرد.

او گفت که بغداد باید با برداشتن گام‌های دیپلماتیک در این باره ایران و ترکیه را به رعایت حقوق آبی عراق وادار کند و کار را تا حد قطع روابط تجاری با این دو کشور برساند.

 

روسیا الیوم: 

السیسی خواستار توضیح اسرائیل درباره گور جمعی نظامیان مصری شد

رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل خواستار دریافت گزارشی درباره گور دسته‌جمعی از سربازان مصری در نزدیکی قدس شد. 

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، در تماس تلفنی با «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر اسرائیل، روابط دوجانبه و تحولات منطقه را بررسی و بر اهمیت توافق صلح میان مصر و اسرائیل به عنوان سنگ‌بنای ثبات در منطقه تأکید کردند.

السیسی در این تماس تلفنی خواستار دریافت گزارشی درباره گور دسته‌جمعی سربازان مصری شد که در جنگ 6 روزه کشته در 1967شده‌اند و لاپید نیز تأکید کرد که هماهنگ‌کننده امور نظامی خود را مأمور بررسی دقیق حادثه و ارائه تازه‌ترین اطلاعات به مقامات مصری کرده است.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر نیز تأکید شده که السیسی و لاپید درباره برگزاری دیداری سه‌جانبه با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی توافق کرده‌اند.

 

الخلیج اونلاین: 

سومین مقام مسجد الحرام ظرف 24 ساعت برکنار شد

عبدالرحمن السدیس، رئیس امور مسجد الحرام و مسجد النبی، سومین مسئول در مسجد الحرام را در کمتر از 24 ساعت به دلیل کوتاهی در انجام مسئولیت برکنار کرد.

ریاست امور حرمین شریفین در بیانیه ای اعلام کرد که السدیس، معاون مدیرکل تولیدات سمعی و بصری و مدیر مرکز تولیدات بصری را به دلیل کوتاهی در انجام ماموریتش و نمایش دادن تلاش های ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی در خدمت به حجاج برکنار کرد.

در بیانیه مذکور ضمن اشاره به اینکه ریاست امور حرمین شریفین با هیچ کوتاهی در این زمینه مسامحه نخواهد کرد، بر لزوم ارائه خدمات به حجاج و نمایش دادن آن براساس استانداردهای بالا و کیفیت ممتاز تاکید کرده است.

پیش از این نیز مدیر امور مسجد الحرام، همزمان با برگزاری مراسم حج تمتع، دو مسئول این مسجد را به «علت کوتاهی در انجام مسئولیت» برکنار کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها