|

توافق ایران و مصر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الرایة قطر، القىس العربى، العربی الجدید و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

توافق ایران و مصر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الرایة قطر، القىس العربى، العربی الجدید و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان العربی الجدیددر گزارشی به دیدار مقامات ایران و مصر در عمان پرداخته است.

 

الرایة قطر:

 پیوستن شل به پروژه توسعه میدان گازی شمال قطر

قطر با شرکت بریتانیایی شل به عنوان پنجمین شریک خود برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران توافقنامه امضا کرد.

قطر روز گذشته توافقنامه ای با شرکت «شل» برای توسعه بخشی از میدان گاز شمال، مشترک با ایران به ارز حدود 28.75 میلیارد دلار امضا کرد.

این توافقنامه از سوی سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر و بن وان بیوردن،مدیرعامل شرکت بریتانیایی شل در مقر شرکت انرژی قطر در دوحه امضا شد.

به موجب این توافقنامه شرکت انرژی قطر و شرکت شل بریتانیا در پروژه توسعه مشترک فعالیت خواهند کرد که سهم شرکت انرژی قطر 75 درصد و سهم شرکت شل 25 درصد خواهد بود.

پیش از این بن وان بیوردن، با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره تقویت همکاری بین دو کشور رایزنی کردند.

پیش از این و در ماه گذشته نیز قطر، شرکت های اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس امریکا، شرکت اینی ایتالیا، شرکت توتال انرژیز فرانسه را برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان انتخاب کردند.

طرح توسعه میدان شمال شامل 6 واحد گاز طبیعی مایع می شود که ظرفیت تولیدی قطر را تا سال 2027 به 126 میلیون تن در سال خواهد رساند.

 

القدس العربی:

 آغاز بزرگترین حج از زمان انتشار ویروس کرونا 

بزرگترین حج از زمان انتشار ویروس کرونا امروز رسما آغاز شد و صدها هزار مسلمان، طواف قدوم را اطراف کعبه مشرفه در مکه مکرمه زیر آفتاب سوزان بجا می آورند.

عربستان امسال اجازه شرکت یک میلیون مسلمان که واکسن ویروس کرونا دریافت کرده اند را داد که از این تعداد 850 هزار حج گزار از خارج کشور حضور دارند.

حج امسال که حاضران در آن با قرعه کشی انتخاب شده اند، بسیار بزرگتر از حج در سال های 2020 و 2021 است.

در سال 2019، حدود 2.5 میلیون حج از سراسر جهان در حج شرکت کرده بودند.

 

العربی الجدید: 

توافق ایران و مصر درباره گسترش روابط

منابع مصری از دیدار مقامات ارشد ایران و مصر در مسقط و توافق درباره گسترش روابط و هماهنگی در پرونده های سوریه و نوار غزه خبر دادند.

منابع بلندپایه دیپلماتیک در مصر بگفتند که در سفر اخیر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، به عمان در اوایل هفته گذشته، دیداری میان مقامات بلندپایه ایرانی و مصری انجام شده است.

این منابع گفته‌اند که این دیدار با حضور یک مقام بلندپایه همراه السیسی و با هماهنگی عمان انجام شده است.

به گفته این منابع، این دیدار بیشتر ابعاد امنیتی داشته و وضعیت نوار غزه و سوریه در آن بررسی شده و «موارد اتفاق نظر میان طرفین بسیار بوده و در مرحله آینده شاهد هماهنگی مستقیم تهران و قاهره در مسائل مربوط به نوار غزه خواهیم بود».

این منابع تأکید کرده‌اند که مقامات ایرانی و مصری درباره هماهنگی مشترک در محافل بین‌المللی و پیشبرد تدریجی روابط بر اساس تحولات منطقه‌ای و رساندن روابط به سطحی مناسبت توافق کرده‌اند.

هیئت همراه السیسی در سفرش به مصر «سامح شکری»، وزیر خارجه، و «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر و شماری از دیگر وزرا و مقامات سیاسی بودند.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

یک عراقی وزیر دارایی انگلستان شد

نخست‌وزیر بریتانیا یک شهروند عراقی ـ انگلیسی را به مقام وزارت دارایی انگلستان منصوب کرد.

در پی استعفای شب گذشته وزیر دارای انگلستان، «ناظم الزهاوی»، شهروند عراقی انگلیسی، به مقام وزارت دارایی انگلستان منصوب شد.

الزهاوی از خانواده‌ای کرد در عراق است که در کودکی به انگلستان مهاجرت کرده و پیش از این وزیر آموزش بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها