|

بغداد میزبان ششمین دوره نشست دیپلمات های ایرانی و سعودی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الرایة قطر، عکاظ عربستان، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

بغداد میزبان ششمین دوره نشست دیپلمات های  ایرانی و سعودی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الرایة قطر، عکاظ عربستان، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان اروسیا الیوم به حمایت عراق از نشست جدید دیپلمات های  ایرانی و سعودی  پرداخته است.

 

الرایة قطر: 

حمایت 60 میلیون دلاری قطر از ارتش لبنان

دولت  قطر از کمک 60 میلیون دلاری به ارتش لبنان خبر داد.

وزارت خارجه قطر ضمن اعلام دیدار وزیر خارجه این کشور با فرمانده ارتش لبنان، از کمک 60 میلیون دلاری به ارتش لبنان خبر داد. 

وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه ای رسمی ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، برای مشارکت در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی عازم لبنان شده است.

وزیر خارجه قطر در این سفر با «جوزف عون»، فرمانده ستاد ارتش لبنان، دیدار کرده است. قطر تأکید کرده که این کمک در راستای پایبندی قطر به حمایت از جمهوری لبنان و ایستادن در کنار ملت لبنان انجام شده است. پیش از این قطر اعلام کرده بود که ماهانه 70 تُن مواد غذایی به ارتش لبنان کمک می کند.

 

عکاظ عربستان:

 ثبت کمترین میزان بیکاری در عربستان در 14 سال گذشته 

نرخ بیکاری در میان سعودی ها تا پایان سه ماهه اول سال جاری به 10.1 درصد کاهش یافته است، در مقایسه با 11 درصد در سه ماهه چهارم سال 2021.

سطح فعلی بیکاری پایین‌ترین نرخ بیکاری برای سعودی‌ها از سال 2008 است و نرخ اشتغال در عربستان سعودی در سال گذشته با سرعتی سریع بهبود یافت و از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر رفت که در آن نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال 2020 به 11.8 درصد رسید. 

در حالی که عربستان قصد دارد تا سال 2030 نرخ بیکاری را به 7 درصد کاهش دهد، سرعت برنامه های کیفی از سوی وزارت منابع انسانی در حال افزایش است تا فرصت های شغلی بیشتری برای شهروندان فراهم کند.

نرخ بیکاری پس از همه گیری در پایان سه ماهه دوم سال 2020به 15.4 درصد، در پایان سه ماهه سوم به 14.9 درصد و در پایان سه ماهه چهارم 2020 به 12.6 درصد رسید، اما با توجه به شرایط اقتصادی به سرعت به روند کاهشی بازگشت. بهبود، در سه ماهه اول سال 2021 به 11.7 درصد و سپس 11.3 درصد در سه ماهه دوم و سوم همان سال رسید.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

 بصره میزبان 25‌امین دوره مسابقات فوتبال کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس 

اتحادیه فوتبال کشورهای شورای همکاری به اجماع، شهر بصره را به عنوان میزبان 25‌امین دوره از مسابقات فوتبال میان اعضای این اتحادیه که قرار است در اوایل سال 2023 برگزار شود، رأی داد تا عراق پس از میزبانی آن در سال 1979 در بغداد، برای دومین بار میزبان این مسابقات شود.

پیشتر هیئتی متشکل از نمایندگان کشورهای کویت، عمان، یمن، بحرین و قطر برای بازدید از تاسیسات و زیرساخت‌های ورزشی شهر بصره وارد این شهر شده بودند.

جام فوتبال کشورهای عربی شورای همکاری با مشارکت 8 تیم شامل عربستان، کویت، قطر، امارات، عمان، عراق، یمن و بحرین به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

کویت با 10 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم این تورنمنت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها