|

مروری بر رسانه های عربی / 13 خرداد 1401 / 3 ذی القعده 1443

احضار کاردار امریکا در کویت در پی انتشار مطالبی درباره هم جنس گرایی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الریاضیة عربستان، خبرگزاری رسمی عراق "واع"،روسیا الیوم و جاده ایران.

احضار کاردار امریکا در کویت در پی انتشار مطالبی درباره هم جنس گرایی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الریاضیة عربستان، خبرگزاری رسمی عراق "واع"،روسیا الیوم و جاده ایران.

در این میان الریاضیة عربستان،در گزارشى به آغاز به کار دومین جشنواره فیلم عربستان  پرداخته است.

 

روسیا الیوم: 

احضار کاردار امریکا در کویت در پی انتشار مطالبی درباره هم جنس گرایی

وزارت خارجه کویت کاردار سفارت امریکا در این کشور را در پی انتشار مطالبی در حمایت از هم‌جنس‌گرایی احضار کرد.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه کویت تأکید شده که معاون امریکایی وزارت خارجه کویت با احضار «جیم هولتشنایدر»، کاردار سفارت امریکا در کویت، بر مخالفت قاطع کویت با آنچه از جانب وی در این باره منتشر شده تأکید کرده است.

این بیانیه افزوده که به موجب توافق‌نامه وین، سفارتخانه‌های خارجی ملزم به رعایت قوانین و نظم حاکم بر کشورهای میزبان خود هستند.

پیش تر صفحه توئیتر رسمی سفارت امریکا در کویت با انتشار پرچم هم‌جنس‌گرایان بر دفاع از حقوق آنان دفاع کرده بود.

این اقدام با واکنش گسترده مردم کویت مواجه شدند و نمایندگان مجلس خواستار واکنش رسمی به آن شدند.

 

جاده ایران:

 آیا بازگشت نفت ایران به بازارهای بین المللی سخت است؟

ایو بوردون، کارشناس امور بین‌الملل، گفت: بازگشت نفت ایران به عرصه بین‌الملل دشوارتر از همیشه شده است این یک ضرر بزرگ برای طرف‌هایی تلقی می‌شود که روی این بازگشت شرط می‌بندند تا افزایش قیمت نفت را آرام کنند، قیمتی که از 92 دلار در آغاز حمله روسیه به اوکراین به 121 دلار امروز رسید، تقریباً دو برابر در مقایسه با سال گذشته.

بوردون در مقاله‌ای برای روزنامه فرانسوی لیزیکو به نقل ازسانام وکیل یک متخصص در این موضوع از اندیشکده چتم هاوس گفت: "در حال حاضر هیچ حرکتی در واشنگتن یا تهران به نفع توافق وجود ندارد."

نویسنده با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان در ابتدای مارس ادعا کردند که توافق قریب الوقوع است و بقیه جزئیات نهایی حل و فصل شده است.

بر این اساس، بوردیون معتقد بود که دستیابی به توافق ممکن است ماه‌ها طول بکشد، وبه گفته سانام وکیل،  حتی اگر بسیاری در تهران و پایتخت‌های غربی معتقد باشند که توافق «کم‌ترین گزینه روی میز» است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

 الکاظمی: عراق برای توسعه روابط با امریکا اهمیت زیادی قائل است

الینا رومانوسکی، سفیر جدید امریکا در بغداد بر امیدواری امریکا نسبت به همکاری مستحکم تر با عراق در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تاکید کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق اهمیت زیادی برای توسعه روابط با امریکا در زمینه های مختلف قائل است.

نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد که عراق اهمیت زیادی برای توسعه روابط با امریکا در زمینه های مختلف با توجه به منافع مشترکی و بلند مدتی که برای ملت عراق و امریکا دارد، قائل است و این رابطه می تواند با تقویت تفاهم مشترک برای رویکرد طرفین و پیروی از حکمت و گفت وگو، پیشرفت بیشتری محقق کند.

الکاظمی گفت دولت عراق به همکاری برای تثبیت ثبات منطقه ای و بین المللی که چشم انداز بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه پایدار را برای ملت عراق و همه ملت های منطقه تقویت می کند، تمایل دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها