|

مروری بر رسانه‌های عربی / 11 خرداد 1401 / 1 ذی القعده 1443

سفر وزیر امور خارجه روسیه به عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،البیان و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

سفر  وزیر امور خارجه روسیه به عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،البیان و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

در این میان الخلیج اونلاین در گزارشى به سفر  وزیر امور خارجه روسیه به عربستان پرداخته است.

 

روسیا الیوم:

 عباس خطاب به بلینکن: با توجه به سکوت آمریکا در قبال این اقدامات تنش زای اسرائیل ، فلسطین خود اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت وگویی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین با توجه به سکوت امریکا در برابر اقدامات تنش زای اسرائیل، اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد.

عباس اشاره کرد که در برابر وضعیت کنونی نمی توان سکوت کرد یا آن را تحمل کرد در حالی که چشم انداز سیاسی و حمایت بین المللی از ملت فلسطین وجود ندارد.

وی بر لزوم برداشتن سازمان آزادی بخش فلسطین از فهرست گروه های تروریستی در امریکا و بازگشایی کنسولگری امریکا در قدس شرقی و دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن به عنوان یک شریک کامل و پایبند درفرآیند صلح تاکید کرد.

عباس تاکید کرد که امریکا باید حرفش را به عمل تبدیل کرده و به سیاست محکوم کردن و سکوت در برابر اقدامات یکجانبه اسرائیل اکتفا نکند چرا که اوضاع دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

البیان امارات: 

امارات یک مقصد جهانی برای سرمایه گذاری در دارایی های مجازی است

امارات در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دارایی های مجازی در صدر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد، در حالی که بر اساس نتایج موجود در «شاخص سرمایه گذاری تجهیزات» برای سال 2021 توسط مجله تخصصی معروف بریتانیا "إف دى آى انتلیجینس" در سرمایه گذاری مستقیم خارجی منتشر شده ، رتبه سوم جهان را در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دارایی های مجازی در سال 2021 به خود اختصاص داده است. 

سرمایه گذاری های مجهز که به آن ها "سرمایه گذاری های میدان سبز" نیز گفته می شود، به معنای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ساخت و تجهیز پروژه های جدید از الف تا ى در یک کشور خارجی است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب سایت این مجله، امارات  به یک مقصد محبوب برای شرکت های خارجی متخصص در بخش دارایی های مجازی و ارزهای دیجیتال تبدیل شده است، زیرا مقامات دولتی مربوطه در امارات موفق شده اند یک محیط نظارتی تشویق کننده برای این شرکت ها فراهم کنند.

 

خبرگزارى رسمى عراق "واع": 

کاهش 5 میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به عراق

وزارت برق عراق از کاهش 5 میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به عراق به علت تأخیر بغداد در پرداخت بدهی هایش خبر داد. 

در بیانیه رسمی وزارت برق عراق که بامداد امروز (چهارشنبه، اول ژوئن) منتشر شده آمده که این وزارتخانه به موجب مسئولیت‌های حرفه‌ای خود تلاش می‌کند که تا بیشترین حد ممکن برق را به خانه‌های مردم برساند.

این بیانیه افزوده که با کاهش 5 میلیون متر مکعبی گاز وارداتی از ایران حجم برق تولیدی نیروگاه‌های عراق کاهش یافته و برای همین تأمین برق منازل نیز کم شده است.

در این بیانیه تأکید شده که طرف ایرانی خواستار تصفیه بدهی‌های عراق بابت گاز شده و با تأخیر در تصویب قانون بودجه دولت عراق امکان پرداخت این اموال را ندارد.

وزارت برق عراق افزوده که دولت و پارلمان عراق با جدیت برای یافتن راه حلی برای این مشکل تلاش می‌کنند و هم‌زمان وزارت برق عراق با طرف ایرانی در حال تماس و مذاکره است تا راه حل رضایتبخشی برای طرفین جهت حل مشکل پیدا کند.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که عراق برای تولید 7-8 هزار مگاوات از برق خود به گاز ایران نیاز دارد.

 

الخلیج اونلاین: 

وزیر امور خارجه روسیه وارد عربستان شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  پس از سفر به بحرین وارد عربستان شد تا با مقامات این کشور دیدار کند.

قرار است سرگئی لاوروف با حسین طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود دیدار کند.

همکاری‌های دوجانبه، بررسی ثبات در بازار انرژی، امنیت غذایی و بحران اوکراین از مهم‌ترین محورهای دیدار وزیران امور خارجه روسیه و عربستان خواهد بود.

لاوروف پیش از سفر به عربستان به بحرین رفته بود و با پادشاه و ولیعهد وی و همچنین وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

پیگیری روند صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، ضرورت حل و فصل بحران سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران از محورهای سفر لاوروف به بحرین بود.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای عربستان خود در ریاض تحولات منطقه و جهان و تلاش‌ها برای حل آنها را بررسی کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در این دیدار ضمن پرداختن به بحران اوکراین بر موضع کشورش که متناسب با قوانین بین‌المللی است تأکید کرد .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها