|

مروری بر رسانه های عربی / 12 خرداد 1401 / 2 ذی القعده 1443

عراق چه زمانی از گاز ایران بی نیاز می شود؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،خبرگزارى رسمى سوریه"سانا" و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

عراق چه زمانی از گاز ایران بی نیاز می شود؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،خبرگزارى رسمى سوریه"سانا" و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

در این میان خبرگزارى رسمى عراق در گزارشى به زمان بى نیازى عراق به گاز ایران پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

رایزنی وزیر خارجه قطر با همتایان عربستانی و روس خود

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در ریاض با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره بحران اوکراین رایزنی کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که وزرای خارجه قطر و عربستان درباره شماری از پرونده های منطقه ای و بین المللی و تقویت هماهنگی مشترک در زمینه های سیاسی و اجتماعی در راستای تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان رایزنی کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر در دیدار جداگانه ای با همتای روسی خود مجددا تاکید کرد که قطر آماده کمک به هر تلاش بین المللی و منطقه ای برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز فوری برای بحران روسیه و اوکراین است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در این دیدار بر موضع کشورش در اهتمام به منشور سازمان ملل و اصول تثبیت شده قوانین بین المللی از جمله تعهدات به موجب منشور سازمان ملل برای حل منازعات بین المللی از طریق مسالمت آمیز و خودداری از تهدید با استفاده از قدرت و زور تاکید کرد.

 

روسیا الیوم: 

تأکید روسیه و امارات بر ادامه هماهنگی در چارچوب «اوپک پلاس»

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که این کشور به همکاری با امارات برای هماهنگی لازم در چارچوب «اوپک پلاس» به منظور حفظ ثبات بازار نفت ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای اماراتی خود «عبدالله بن زاید آل نهیان» بر هماهنگی تنگاتنگ دو کشور در چارچوب اوپک پلاس تأکید کرده است.

این بیانیه افزوده که طرفین درباره مسائل منطقه‌ای از جمله بحران یمن و سوریه و مناقشه فلسطین و اسرائیل توافق داشتند.

در این بیانیه تأکید شده که روسیه و امارات در حمایت از حل بحران‌های خاورمیانه از راه‌های مسالمت‌آمیز و بر اساس قوانین بین‌المللی هم‌نظرند.

این بیانیه افزوده که لاوروف و بن زاید به وضعیت اوکراین نیز پرداختند و وزیر خارجه روسیه همتای اماراتی خود را در جریان تحولات نظامی اوکراین قرار داد.

 

خبرگزاری رسمی سوریه " سانا":

 انفجار انبار سلاح و مهمات در شمال سوریه ده ها کشته برجا گذاشت

رسانه های سوری اعلام کردند که انفجار عظیمی در یکی از انبارهای اصلی سلاح و مهمات گروه های مسلح در مرز سوریه و ترکیه در حومه شمالی ادلب رخ داد.

سازمان رادیو و تلویزیون سوریه گزارش داد که در انفجار انبار مهمات تروریست های فیلق الشام در نزدیکی شهرک بابسقا در شمال ادلب، ده ها نفر کشته و مجروح شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که در پی این انفجار راکت های درون این انبار در منطقه ای که پناهگاه هزاران آواره است، منفجر شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها