|

مروری بر رسانه های عربی / 24 اردیبهشت 1401 / 12 شوال 1443

بیعت بن راشد با بن زاید

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الامارات الیوم، العربی الجدید، الرایة قطر و روسیا الیوم.

بیعت بن راشد با بن زاید

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الامارات الیوم، العربی الجدید، الرایة قطر و روسیا الیوم.

در این میان الامارات الیوم در گزارشى به درگذشت خلیفه بن زاید و اعلام بیعت بن راشد با بن زاید و اعلام  40 روز عزای عمومی و  3 روز تعطیلی سراسری در امارات پرداخته است.

 

العربی الجدید: 

سفر قریب الوقوع بن سلمان به مصر

منابع مصری از سفر قریب الوقوع محمد بن سلمان ولیعهد به قاهره پیش از برگزاری نشست سران امریکا، مصر، بحرین و نخست وزیر اسرائیل خبر دادند. 

این سفر در چارچوب مذاکرات مصر و عربستان پیش از برگزاری نشست قریب الوقوع در ماه ژوئن در اراضی فلسطینی با مشارکت سران امریکا، مصر، بحرین، و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل انجام خواهد شد.

منابع مذکور گفتند که عربستان، بخش اساسی سه نشست سران در ماه های قبل در عقبه اردن و شرم الشیخ مصر بوده و نماینده ولیعهد عربستان در آن حضور داشته اما اشاره ای به حضور آن در بیانیه های صادره نشده است. 

به گفته این منابع این سفر در حالی برگزار می شود که روابط عربستان و امریکا دچار تنش قابل توجهی در پی جنگ روسیه شده و عربستان با درخواست امریکا برای افزایش تولید نفت مخالفت می کند.

منابع مصری احتمال دادند که در این سفر پیام عربستان به امریکا از طریق قاهره منتقل شود، آن هم در زمانی که ریاض معتقد است، اقدام آتی امریکا در برداشتن سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه های تروریستی، تهدید مستقیمی برای عربستان محسوب می شود.

 

الرایة قطر: 

سفر امیر قطر به ترکیه 

تمیم بن حمد آل ثانی، در استانبول با رئیس جمهور ترکیه در کاخ وحید الدین دیدار و درباره روابط استراتژیک دو کشور و راه های توسعه همه جانبه آن علاوه بر آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی رایزنی کرد.

امیر قطر که پس از پایان سفرش به تهران و دیدار با مقامات ایرانی، عازم ترکیه شد، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در استانبول دیدار کرد.

دو طرف رایزنی کوتاهی داشته و سپس در نشستی محرمانه و پشت درب های بسته به رایزنی خود ادامه دادند.

بیانیه دیوان امیری قطر نوشته است که امیر قطر در دیدار با اردوغان، روابط استراتژیک بین دو کشور و راه های توسعه همه جانبه آن را بررسی کرده است.

بیانیه مذکور افزوده است که دو طرف همچنین درباره خلاصه ای از مسائل و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی علاوه بر برخی مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

 

روسیا الیوم: 

تحقیقات فلسطینی: ارتش اسرائیل تنها عامل تیراندازی به شیرین ابوعاقله است

دادستانی کل فلسطین اعلام کرد که ارتش اسرائیل تنها عامل تیراندازی به شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره بوده و این جنایت را متعمدا مرتکب شده است.

دادستانی کل فلسطین در نتایج اولیه اعلام کرد که ارتش اسرائیل،تنها عامل تیراندازی درلحظه اصابت گلوله به این خبرنگار بوده است.

دادستانی بیان کرد که نیروهای اسرائیلی درنزدیک ترین فاصله درحدود150متری شیرین ابو عاقله قرار داشتند و این خبرنگار لباس خبرنگاری به تن و کلاهخود به سر داشت.

تحقیقات حاکی از آن است که تیراندازی به سمت مکان جنایت پس از شهادت این خبرنگار نیز ادامه داشته و مانع از تلاش ها برای رساندن او به اورژانس از سوی همکاران وشهروندان فلسطینی شده است.

این تحقیقات ثابت کرد که بنابر نتایج اولیه پزشکی قانونی، علت مستقیم فوت، پارگی رگ مغز ناشی ازاصابت گلوله با سرعت بالا که از طریق حفره جمجه ومجروح کردن ورودی آن بوده است.

دراین بیانیه آمده که گلوله سپس از جمجمه خارج شده ومحل خروج را نیز مجروح کرده وپس از خروج در ناحیه داخلی کلاهخود برخورد کرده ودر بافت های شکسته داخل جمجمه قرارگرفته است.

 

الامارات الیوم: 

بیعت بن راشد با بن زاید

"محمد بن راشد آل مکتوم"، حاکم دبی، با انتشار قصیده‌ای در توئیتر خود با «محمد بن زاید آل نهیان» به عنوان حاکم امارات بیعت کرد. 

محمد بن راشد در شعری با عنوان «در بهشت جاودانه» که در صفحه توئیتر رسمی خود منتشر کرد ضمن ابراز تسلیت بابت درگذشت حاکم فقید امارات شیخ خلیفه بن زاید، بیعت خود را با محمد بن زاید اعلام کرد.

ظهر جمعه (13 مه)، وزارت امور ریاستی امارات با انتشار بیانیه ای رسمی درگذشت شیخ خلیفه بن زاید را به ملت امارات و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت.

در این بیانیه همچنین 40 روز عزای عمومی اعلام و از امروز به مدت 3 روز تعطیلی سراسری اعلام شده است.

شیخ خلیفه بن زاید، زاده 1948 بزرگ‌ترین فرزند و ولیعهد شیخ زاید بن سلطان، بنیان‌گذار امارات متحده عربی، بود که در سال 2014 دچار سکته مغزی شد و پس از آن فقط یک بار در سال 2017 در انظار عمومی ظاهر شد.

او از 2 نوامبر 2004 پس از در گذشت پدرش، شیخ زاید آل نهیان، به ریاست حکومت امارات منصوب شد و تا پایان عمر در این مقام بود.

با درگذشت او، برادر ارشد وی محمد بن زاید که ولیعهد وی نیز بود به مقام حاکم ابوظبی و رئیس امارات منصوب شد

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها