|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 22 فروردین 1401 / 11 آوریل 2022

دو هفته سخت پیش روی فرانسه

پس‌روی نیروهای روسی در خاک اوکراین باعث شده اخبار جنگ اوکراین در صفحه اول روزنامه‌ها کم‌رنگ شود. روزنامه‌های اروپایی بیشتر سرگرم بررسی انتخابات فرانسه و تعیین تکلیف سیاسی این کشور هستند.

دو هفته سخت پیش روی فرانسه

پس‌روی نیروهای روسی در خاک اوکراین باعث شده اخبار جنگ اوکراین در صفحه اول روزنامه‌ها کم‌رنگ شود. روزنامه‌های اروپایی بیشتر سرگرم بررسی انتخابات فرانسه و تعیین تکلیف سیاسی این کشور هستند. آمریکایی‌ها کمابیش به اوکراین و آثار مخرب تجاوز نظامی روسیه به این کشور می‌پردازند و برخی مسائل داخلی مثل کووید ۱۹ و تایید حضور نخستین قاضی زن سیاه‌پوست در دیوان عالی را بررسی می‌‌کنند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیشتر درگیر وقایع پاکستان و خشونت‌های کرانه باختری هستند. هرچند خبرهای اوکراین را هم در صفحه اول پوشش می‌دهند و دنبال می‌کنند.

 

گاردین

دو هفته سخت پیش روی فرانسه 

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با برتری اندک ماکرون نسبت به لوپن به پایان رسید تا تعیین تکلیف آینده سیاسی این کشور به دو هفته آینده موکول شود. ماکرون از جناح راست میانه صاحب ۲۸/۵ درصد آراء شد و لوپن از حزب راست‌های افراطی ناسیونالیست موفق شد ۲۳/۶ درصد آراء را کسب کند.

با این حساب فرانسه دو هفته سخت پیش روی خود خواهد داشت تا مشخص شود به کدام سو حرکت خواهد کرد؛ برنامه‌های ماکرون ترقی‌خواه و هوادار اروپا را دنبال می‌کند؟ و یا به سمت سیاست‌های ملی‌گرایانه و مسلمان‌هراسانه لوپن متمایل خواهد شد؟

نکته شایسته توجه در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، پیشرفت آرای هر دو نامزد است. هم ماکرون و هم لوپن به نسبت پنج سال پیش رای بیشتری در دور اول انتخابات به ‌دست آورده اند.

 

نشنال

نخست‌وزیر پاکستان امروز معرفی می‌شود؟

پس از رای عدم اعتماد به عمران خان و برکناری او از قدرت، انتظار می‌رود پاکستان امروز نخست‌وزیر خود را مشخص کند. در واقع نمایندگان مجلس این کشور در جلسه امروز از میان نامزدها فرد مورد نظر خود را انتخاب می‌‌کنند. 

نامزدی که صاحب ۱۷۲ رای مثبت شود، نخست‌وزیر جدید پاکستان خواهد بود. به نظر می‌رسد شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ بیشترین بخت جانشینی عمران خان را داشته باشد. با این اتفاق، شریف‌ها دوباره به قدرت باز می‌گردند. شاه محمود قُرِشی وزیر خارجه کابینه عمران خان هم از نامزدهای رقابت نخست‌وزیری در پاکستان است. 

پس از مدت‌ها نام پاکستان و اخبار تحولات سیاسی این کشور در رسانه‌ها شنیده می‌شود. نکته شایسته توجه این که نخست‌وزیر با ترور و کودتا و اتفاقاتی از این دست کرسی خود را از دست نداده است.

یواس‌ای تودی

کووید ۱۹ به بایدن نزدیک‌تر می‌شود

پس از گردهمایی چند روز پیش کاخ سفید، تست کووید چند نفر از حاضران در این مراسم مثبت شد. از جمله این افراد می‌شود به نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان اشاره کرد که با بایدن روبوسی کرده است. دو عضو دیگر کابینه، خواهر بایدن و همچنین جن ساکی هم کسانی هستند که تست کووید آنها مثبت شده است.

کاخ سفید اعلام کرده جای نگرانی نیست و همه اعضا از رئیس‌جمهور تا بقیه کارمندان همه دوره‌های واکسنی را پشت سر گذاشته اند. 

به گزارش کاخ سفید بایدن بطور مرتب تست کووید ۱۹ می‌دهد. پس از این گردهمایی جواب تست بایدن منفی اعلام کرده است.

 

عرب نیوز

سرمایه‌گذاری جدید عربستان و بوئینگ

صنایع نظامی عربستان قصد دارد با غول صنعت هوانوردی آمریکا،‌ بوئینگ قرارداد همکاری جدیدی امضا کند. 

هدف از این همکاری و سرمایه‌گذاری، توسعه صنعت هوانوردی نظامی و بخش دفاعی عربستان سعودی است. این قرارداد همچنین شامل تعمیرات عمده و جزیی در بخش خواهد بود. 

مدیر صنایع نظامی عربستان می‌گوید این قرارداد بخشی از فرایند رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است. 

شرکت بوئینگ رابطه‌ای ۷۷ ساله با عربستان سعودی دارد. اما در قرارداد جدید سعی می‌شود به جای برون‌سپاری، بسیاری از فعالیت‌ها در خود عربستان صورت بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها