|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 24 اسفند 1400 / 15 مارس 2022

علیه پوتین از خانه پوتین

با اینکه نیروهای روسیه در حوالی کی‌یف پیش‌روی بیشتری نکرده و متوقف شده اند، اما باز هم خبرهای صفحات اول روزنامه‌های سراسر جهان مربوط به این حمله روسیه به اوکراین است و حواشی آن.

علیه پوتین از خانه پوتین

فرانک جواهری- با اینکه نیروهای روسیه در حوالی کی‌یف پیش‌روی بیشتری نکرده و متوقف شده اند، اما باز هم خبرهای صفحات اول روزنامه‌های سراسر جهان مربوط به این حمله روسیه به اوکراین است و حواشی آن. 

روزنامه‌های انگلیسی به اعتراض کارمند تلویزیون رسمی دولت روسیه به پوتین و حمله به اوکراین پرداخته اند و آمریکایی‌ها به متحد شدن روس‌ها و اوکراینی‌های مهاجر در آمریکا علیه پوتین اشاره کرده اند. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم از عدم پیشرفت در مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین و همچنین خروج غیرنظامیان اوکراینی از ماریوپل نوشته اند.

 

یواس‌ای تودی

اتحاد روس‌تبارها و اوکراینی‌تبارهای آمریکا

پوتین باید برکنار شود

یکی از آثار حمله روسیه به اوکراین برای شهروندان ایالات متحده، اتحاد و همبستگی اقشار مختلف جامعه آمریکایی در قبال اوکراین بوده است.

جامعه چند فرهنگی و چند صدایی آمریکایی دست کم سر یک موضوع توافق دارد؛ متجاوز بودن پوتین در اوکراین. جالب اینکه روس‌‌تبارها و اوکراینی‌‌تبارهای ساکن آمریکا کنار هم قرار گرفته اند و متفق‌القول گفته اند رئیس‌جمهور روسیه بعد از حمله به اوکراین مشروعیت ندارد و باید برکنار شود. 

برخی از این شهروندان مهاجر روسی یا اوکراینی حتی پا را فراتر می‌گذارند و می‌گویند پوتین باید با مرگ مجازات شود! آنها از دیدن تصاویر آوارگی کودکان و مجروحیت و مرگ آنها متاثر و خشمگین شده اند.

 

گاردین

علیه پوتین از خانه پوتین!

شب گذشته تصویر و صدای یکی از کارمندان شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه در مهمترین بخش خبری این تلویزیون مخاطبان را غافلگیر کرد؛ خانم ماریانا اوسیانیکووا در حالی که دست‌نوشته‌ای روسی - انگلیسی در دست داشت پشت سر مجری خبر حاضر شد و به مخاطبان گفت: آنها ( گویندگان خبر و مبلغان رسمی پوتین در تلویزیون ) به مردم دروغ می‌گویند. به آنها اعتماد نکنید! روس‌ها حامی جنگ نیستند! جنگ را متوقف کنید!

اگرچه خانم اوسیانیکووا پس از این اقدام از سوی پلیس روسیه دستگیر شد، اما واقعیت این است که کسی فکر نمی‌کرد در برنامه زنده دولتی و رسمی روسیه چنین اتفاقی بیفتد و پوتین و عواملش در خانه‌‌شان دروغ‌گو خطاب شوند. 

به نظر می‌رسد در روسیه اوضاع آشفته‌تر از آن وضعیتی است که این روزها به مدد رسانه‌های دولتی و کنترل شده به نمایش در می‌آید. بسیاری از مخالفان پوتین و حمله به اوکراین طی روزهای گذشته در خیابان‌های مسکو و دیگر شهرهای روسیه دستگیر شده اند.

 

نشنال

کشورها برای مقابله با پهپادها مجهز شوند

حمله پهپادی به فرودگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفتی خاورمیانه طی روزها و سال‌های اخیر باعث شده تا کنفرانس جهانی پلیس در دوبی رنگ و بویی نظامی و امنیتی بگیرد. 

یکی از کارشناسان شرکت کننده در این نشست توصیه کرده کشورها باید به سیستم‌های مقابله با حملات پهپادی مجهز شوند. او گفته مقابله با این حملات در وهله اول وظیفه نیروهای پلیس هر کشور است. 

او همچنین از کشورها خواسته در مقررات مربوط به پهپادهای تفریحی و اسباب‌بازی تجدید نظر کنند تا مانع از حملات گسترده و ویرانگر شوند. 

امارات و عربستان طی یکی دو ماه گذشته به طور گسترده هدف حملات پهپادی از سوی یمن قرار گرفتند و خساراتی را متحمل شدند.

 

عرب نیوز

نخستین گروه غیرنظامیان ماریوپل را ترک کردند

بالاخره پس از چالش‌های فراوان و درگیری‌های سنگین و شکست‌های پی‌درپی آتش‌بس در شهر بندری ماریوپل، تعدادی از غیرنظامیان موفق شدند این شهر را ترک کنند و جان سالم به در ببرند.

منابع خبری اعلام کرده اند حدود ۱۶۰ خودرو متعلق به غیرنظامیان ماریوپل از این شهر که در آستانه بروز فاجعه‌ای انسانی بود خارج شده اند.

در گزارش‌‌های منتشر شده از ماریوپل آمده بود اجساد برخی از شهروندان غیرنظامی و نظامی در خیابان‌های شهر باقی مانده و هنوز جمع نشده است. ذخیره خوراک در حال تمام شدن است، برق قطع و دسترسی به آب امکان‌پذیر نیست. 

ماریوپل در بیش از دو هفته درگیری سنگین‌ترین حملات و خسارات و البته مقاومت را به خود دید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها