|

برای این 5 دسته افراد، مهاجرت به آلمان در دسترس و آسان‌تر است!

مهاجرت به آلمان از روش‌های متنوعی انجام می‌شود که هر کدام شرایط و الزامات خاص خود را دارند. ویزای دانشجویی، ویزای دانش‌آموزی، ویزای خوداشتغالی و همچنین انواع ویزای کاری مثل ویزای جاب‌آفر، ویزای جاب‌سیکر و ویزای فریلنسری از جمله روش‌های معروف مهاجرت به این کشور محسوب می‌شوند. طبق آمار منابع آلمانی حدود 125 هزار نفر ایرانی ساکن این کشور هستند. هر چند روزبه‌روز بر آمار مهاجرت ایرانیان به این کشور افزوده می‌شود. از آن‌جا که شرایط مهاجرت چندان هم ساده نیست، ما در این مطلب 5 دسته از افرادی را معرفی می‌کنیم که مسیر هموارتری برای مهاجرت به آلمان دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، پس خوش به حالتان!

برای این 5 دسته افراد، مهاجرت به آلمان  در دسترس و آسان‌تر است!

دانشجوها

آلمان کشوری محبوب برای دانشجویان سرتاسر دنیاست. 12 دانشگاه آلمان در فهرست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg) در شهر فرایبورگ، دانشگاه توبینگن (University of Tubingen) در شهر توبینگن، دانشگاه فنی درسدن (Dresden University of Technology) در شهر درسدن، دانشگاه تکنولوژی برلین (Technical University of Berlin) در شهر برلین و دانشگاه فنی آخن (Aachen University) در شهر آخن در صدر این فهرست قرار دارند.

اگر به زبان آلمانی مسلط باشید، هزینه تحصیل در آلمان تقریبا برای شما رایگان می‌شود؛ هرچند هزینه اندکی را باید به‌عنوان شهریه ترمیک پرداخت کنید. البته در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد. در این صورت باید شهریه کامل دانشگاه را پرداخت کنید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که در برخی از دانشگاه‌های آلمان صرفا ترم اول تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و تدریس باقی ترم‌ها به زبان آلمانی انجام می‌شود. برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان، نمره آیلتس باید حداقل 6.5 باشد. برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در دانشگاه باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی بگیرید.

سرمایه‌دارها

یکی از گروه‌هایی که مهاجرت به آلمان برای آن‌ها آسان است، سرمایه‌دارها و کارآفرین‌ها هستند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید از طریق ویزای خوداشتغالی (Self-employment Visa) در این کشور اقامت داشته باشید. ویزای خوداشتغالی از روش ثبت شرکت (Business Set-up) و همینطور روش فریلنسری (Freelance) به دست می‌آید. روش اول بیشتر بر مبنای سرمایه‌گذاری بوده، اما روش دوم زیرمجموعه ویزاهای کاری است، چون در این روش خودتان باید کار کنید، ولی به صورت دورکار و از منزل.

اگر قصد ثبت شرکت در آلمان را دارید، باید حداقل 18 و حداکثر 45 ساله باشید؛ نیازی به مدرک زبان آلمانی ندارید؛ باید حداقل 360 هزار یورو سرمایه‌گذاری کنید و یک طرح تجاری یا همان بیزینس‌پلن ارائه دهید که دولت آلمان را مجاب به سودآوری شرکت کند.

یادتان باشد که با سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک و زمین، خرید سهام، خرید ETF، باز کردن حساب پس‌انداز، خرید اوراق قرضه و سرمایه‌گذاری غیرفعال (Passive Investment) نمی‌توانید ویزای آلمان را دریافت کنید.

پزشکان

یکی از مقاصدی که پزشکان ایرانی برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، کشور آلمان است. در واقع آلمان یک مقصد محبوب مهاجرتی برای بسیاری از پزشکان سرتاسر دنیا به شمار می‌آید. زیرا آلمان هم فرصت شغلی زیادی در حوزه پزشکی دارد و هم درآمد پزشکان و جراحان آلمانی بسیار بالاست. در اصل می‌توان پزشکی را پردرآمدترین شغل در این کشور دانست. آلمان در حوزه‌های گوناگون پزشکی از جمله جراحی و داروسازی با کمبود شدید نیرو مواجه است. به همین دلیل به پزشکان متخصص و باتجربه نیاز زیادی دارد. هرچند که شرایطی هم در این میان برای مهاجرت به آلمان باید رعایت شوند؛ مثل سن پزشکان که باید بین 25 الی 40 سال باشد؛ دریافت جاب‌آفر معتبر؛ داشتن مدرک زبان آلمانی؛ داشتن حداقل 2 سال سابقه کار و معادل‌سازی مدرک.

2

 

مهندسان

آلمان کشوری صنعتی است، بنابراین مشاغل مهندسی جایگاه ویژه‌ای در این کشور دارند؛ به‌خصوص مهندسی برق، صنایع و عمران. از طرفی جمعیت آلمان رشد منفی دارد و در حال رفتن به سمت کهنسالی است. بنابراین نیاز شدید به مهندسان جوان و متخصص در این کشور احساس می‌شود. پس جای تعجب نیست اگر بگوییم مهندسی جزو پردرآمدترین مشاغل آلمان هم محسوب می‌شود. اگر مهندس هستید و قصد مهاجرت به آلمان را دارید، شرایط چندان دشواری پیش روی شما نیست. اولین قدم این است که یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای مورد تایید دولت آلمان دریافت کنید و زبان آلمانی خود را تقویت کنید.

افراد مسلط به زبان آلمانی

افرادی که به زبان آلمانی مسلط هستند، شانس زیادی برای مهاجرت به آلمان دارند. در بسیاری از شیوه‌های اخذ ویزای مهاجرتی آلمان شرط تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک زبان وجود دارد؛ مثل ویزای دانشجویی و برخی از ویزاهای کاری. بنابراین اگر به زبان آلمانی مسلط باشید، بخش اعظمی از مسیر مهاجرت به آلمان را طی کرده‌اید.

نکته مهم دیگر این است که شما می‌توانید از طریق یادگیری زبان آلمانی ویزای این کشور را به دست بیاورید. کشور آلمان به آن دسته از دانشجوهایی که قصد دارند زبان آلمانی را یاد بگیرند، ویزای دوره زبان آلمانی می‌دهد. این ویزا نوعی ویزای آموزشی محسوب می‌شود. افرادی که چنین ویزایی را دریافت می‌کنند، می‌‌توانند مدت 3 ماه الی 1 سال را در کشور آلمان بمانند و در دوره فشرده زبان آلمانی شرکت کنند. در برخی موارد تحت شرایطی می‌توان این ویزا را یک سال دیگر هم تمدید کرد.

یکی از مهم‌ترین شروط دریافت ویزای دوره زبان آلمانی این است که زبان‌آموزان حداقل 18 ساعت در هفته آموزش ببینند. یادتان باشد که این ویزا قابل تبدیل به ویزای دانشجویی نیست و در این دوره حق کار کردن در آلمان را هم ندارید. در عوض با فراگیری زبان می‌توانید پس از بازگشت به کشور درخواست پذیرش در دانشگاه یا درخواست ویزای کاری آلمان را با شانس و امید بیشتر ارائه بدهید.

www.make-it-in-germany.com

www.euronews.com

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها