|

انتخاب رطوبت‌ساز ارزان برای استفاده در گلخانه کوچک

با اغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا ، خشکی هوا دربسیاری از مناطق کشور به حداکثر مقدار خود خواهد رسید. این مشکل بخصوص برای سالن های گلخانه ای بسیار خطرناک بوده و میتواند اسیب بسیاری به گیاهان وارد کند.

انتخاب رطوبت‌ساز ارزان برای استفاده در گلخانه کوچک

با اغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا ، خشکی هوا دربسیاری از مناطق کشور به حداکثر مقدار خود خواهد رسید. این مشکل بخصوص برای سالن های گلخانه ای بسیار خطرناک بوده و میتواند اسیب بسیاری به گیاهان وارد کند. در این نوشته به بررسی راه های انتخاب یک رطوبت ساز ارزان و مناسب برای استفاده در گلخانه های کوچک ، همچون گلخانه های پشت بامی یا گلخانه های دست ساز داخل حیاط و ... خواهیم پرداخت .

 

ویژگی های رطوبت ساز مناسب :

جستجو در بازار شما را با انواع رطوبت ساز و مه پاش مواجه خواهد کرد که دارای امکانات و خصوصیاتی هستند که از یک سو شما را سردرگم کرده و از سویی دیگر ممکن است انتخاب بهترین سیستم را برای شما دشوار کنند. بدین منظور باید یک آشنایی مختصر با انواع رطوبت ساز ها و نحوه ی کار آنها داشته باشید تا بتوانید انتخابی مناسب انجام دهید :

- رطوبت ساز پروانه ای : این نوع از رطوبت سازها دارای یک پروانه ی بزرگ می باشند که به موتوری در داخل دستگاه متصل است. آب توسط پمپ دستگاه بر روی پروانه ریخته شده و پروانه که سرعتی بسیار بالا دارد ، هم آب را به قطرات ریزی تبدیل میکند و هم اینکه آن را در محیط اطرف پخش میکند. از مزایای این دستگاه ها می توان به توان تولید رطوبت بسیار بالا و قیمت ارزان آن اشاره کرد. از جمله مشکلات آنها می توان به عدم امکان کنترل هوادهی در محیط و همینطور سروصدای آن اشاره کرد . مصرف آب این دستگاه نیز نسبت به نمونه های مشابه بالا می باشد .

- رطوبت ساز التراسونیک : رطوبت ساز های التراسونیک دیگر سیستم های تولید رطوبت می باشند که کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند. از این رطوبت سازها در گلخانه ها سالن های مختلف نگهداری طیور و گیاهان ، سالن های چاپخانه و ... به صورت گسترده ای استفاده میشود. رطوبت ساز های التراسونیک رطوبت را بر اساس نیروی برق و مجاورت پیزوسرامیک ها با آب تولید میکنند. از جمله مزایای این دستگاه ها می توان به تولید رطوبت سرد و کاملا مه مانند، امکان پخش دقیق میزان رطوبت تولیدی ، امکان کنترل میزان رطوبت تولیدی و ... اشاره کرد. از جمله معایب این دستگاه ها نیز میتوان به قیمت بالا و همینطور توان تولیدی محدود اشاره کرد.

- تولید رطوبت سنتی : استفاده از ابزارهای گرمایشی سنتی و جوشاندن آب در محل از دیگر روش های تولید رطوبت می باشد که در فصول گرم سال به دلیل افزایش بیش از حد دمای داخل سالن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

04

 

فاکتورهای انتخاب رطوبت ساز :

پس از آشنایی اولیه با رطوبت سازها، نوبت به بررسی فاکتورهای انتخاب و خرید رطوبت ساز می رسد :

- بدنه مناسب : بدنه از جمله مهمترین قیمت های دستگاه می باشد ، چرا که به صورت مستقیمی در طول عمر دستگاه موثر بوده و بنوعی می تواند تعیین کننده ی آن باشد.

- نحوه پخش رطوبت : روش های مختلفی برای انتقال رطوبت در محیط وجود دارد. بسته به نوع کاربری شما باید انتخاب کنید که ایا نیاز به پخش رطوبت به وسیله ی پره های رطوبت ساز های پروانه ای هستید یا اینکه انتقال رطوبت به وسیله ی فن های جهت دهنده ی رطوبت ساز های التراسونیک برای شما مناسب است.

- انتخاب نوع رطوبت تولیدی : نوع رطوبت تولیدی در رطوبت ساز های التراسونیک و پروانه ای نیز بسیار باهم متفاوت است. در رطوبت ساز های التراسونیک ، تولید رطوبت به مه های طبیعی مشابه است اما در رطوبت سازهای پروانه ای ، تولید رطوبت بسیار بالا همراه با پرتاب و مه پاشی صورت می گیرد .

 

- انتخاب ظرفیت مناسب : ظرفیت تولید رطوبت در دستگاه های مختلف متفاوت است. ابتدا باید محیط مدنظر خود را هم از نظر متراژ محیط و هم از نظر نوع ابزارهایی که داخل سالن می باشند بررسی کنید . برای مثال رطوبت در یک سالن که مملو از گلهایی با برگهای بزرگ و جاذب رطوبت می باشند، با رطوبت در یک سالن بدون حضور گیاهان بسیار متفاوت است . از این رو با شناسایی دقیق این موارد و جمع بندی های انجام گرفته ، باید به این نتیجه برسید که چه مقدار رطوبت نیاز دارید تا بتوانید دستگاهی با توان تولیدی ان مقدار رطوبت تولید کنید.

- ویژگی های جانبی : ویژگی های بسیاری برای دستگاه های رطوبت ساز می توان در نظر گرفت که یکی از انها امکان اتصال به سیستم های کنترل رطوبت می باشد. این مورد بخصوص در سالنهایی که کارفرما نیازمند کنترل دقیق رطوبت و جلوگیری از هدر رفت انرژی است بسیار مهم می باشد. در چنین شرایطی بهتر است ابتدا تمامی درز های سالن و مواردی که امکان هدر رفت انرژی از طریق آنها وجود دارد شناخته شود. سپس سیستم کنترلی که به صورت کنترلرهایی دارای سنسورهای رطوبتی می باشند داخل سالن نصب میشود. این کنترلر به صورت مستقیم به رطوبت ساز وصل شده و در زمانی که رطوبت بیش از حد شود رطوبت ساز را قطع و در صورت کاهش بیش از حد رطوبت ساز را روشن خواهد کرد. هدف قرار دادن رطوبت در یک بازه ی مشخص می باشد.

- گارانتی و سرویس دهی مناسب : یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب دستگاه های رطوبت سازی ، توجه به گارانتی دستگاه و معتبر بودن خدمات پس از فروش می باشد. با توجه به اینکه دستگاه ها از نوع دستگاه های برقی و مکانیکی هستند، نیازمند سرویس دهی در بازه های زمانی مختلف می باشند .بدین ترتیب باید امکان دسترسی به سرویس دهنده های معتبر وجود داشته باشد تا کاربر از این رو دچار مشکل نشود.

سخن پایانی :

انتخاب صحیح دستگاه رطوبت ساز نیازمند توجه به فاکتورهای مختلفی می باشد که به صورت خلاصه به انها اشاره کردیم . در صورتی که امکان بررسی هرکدام از فاکتورهارا نداشتید ، پیش از اقدام به خرید ، با کارشناسان و مشاوران این حوزه مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای کسب و کار خود انجام دهید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها