|

گزارش میدانی «شرق» از مناطق سیل‌زده در مشهد

مشهد، چند ساعت پس از سیل

چند روز گذشته شهر مشهد درگیر سیل و آب‌گرفتگی‌هایی شد که طبق منابع هواشناسی، در 200 سال اخیر بی‌سابقه بود. سیل مشهد در چند نقطه از شهر، نظیر محله سیدی و میدان انقلاب، بیش از بقیه نقاط، ایجاد خسارت کرد.

مشهد، چند ساعت پس از سیل

چند روز گذشته شهر مشهد درگیر سیل و آب‌گرفتگی‌هایی شد که طبق منابع هواشناسی، در 200 سال اخیر بی‌سابقه بود. سیل مشهد در چند نقطه از شهر، نظیر محله سیدی و میدان انقلاب، بیش از بقیه نقاط، ایجاد خسارت کرد. طبق گفته شاهدان عینی در این مناطق، مدیریت سیل در روز دوم این حادثه، در روز شنبه 29 اردیبهشت، بسیار بهتر از روز اول حادثه و در تاریخ 26 اردیبهشت بود و سیل روز دوم خوشبختانه قربانی نگرفت. باوجوداین هنوز هم بعد از گذشت چند ساعت از سیلِ 40‌دقیقه‌ای مشهد، می‌توان نشانه‌های این رخداد را در سطح شهر مشاهده کرد.

مشهد، 4 ساعت بعد از سیل

طبق گزارش میدانی خبرنگار «شرق» چند ساعت پس از سیل و بارندگی شدید، تمام راه‌های منتهی به نقاط حادثه‌خیز بسته بود و شهرداری سعی کرده بود با بستن مسیرها از رفت‌و‌آمد غیر‌ضروری مردم به این مسیرها جلوگیری کند، اما گارد‌‌ریل‌های کنده‌شده کنار بولوارها و دیوارهای ریخته‌شده، گواه از شدت سیلی می‌دادند که زمان زیادی از وقوع آن نگذشته است.

مشهد، 8 صبح

هوا در مشهد آفتابی است اما با کمی فاصله و در مناطق سیل‌زده، گرد‌و‌خاک در هوا به قدری زیاد است که راننده‌ها به‌سختی می‌توانند جلوی خود را ببینند.

راه‌های منتهی به مناطق درگیر سیل باز شده و مردم در رفت‌وآمد هستند؛ رفتگران شهرداری، مشغول برطرف‌کردن گل‌ولای‌های خیابان‌ها هستند. تلاشی که بی‌وقفه داشته است. یکی از این رفتگران درباره سیل می‌گوید: «از چند ساعت قبل مسیرهای ورودی به انقلاب و سیدی بسته شده بود و ما هم در حالت آماده‌باش بودیم. آب‌گرفتگی داشتیم اما در مقایسه با چهارشنبه غافلگیر نشدیم. با اینکه سعی داشتیم آب را به مسیر درست هدایت کنیم، اما در خیابان عدل خمینی آب‌گرفتگی داشتیم و آب از آنجا بالا زد و ماشین‌ها در گل‌ولای گیر کردند. از دیشب و بعد از سیل در حال بهبود شرایط و از بین بردن گل‌ولای هستیم». منطقه نماز، انقلاب، امام خمینی و سیدی از مناطق بیشتر درگیرشده در سیل اخیر مشهد هستند. افراد این منطقه از مواجهه خود با دومین روز سیل مشهد، با خبرنگار «شرق» صحبت کردند.

خسارت تگرگ، به‌ همراه آب‌گرفتگی

علی، راننده‌‌ میدان انقلاب است و چند سالی است در این منطقه کار می‌کند. او می‌گوید: «مسیرها را بسته بودند اما این کمکی به جلوگیری از سیل نکرد. بارندگی شنبه، همراه با تگرگ بود؛ تگرگ‌های بزرگی به اندازه تخم‌مرغ!». او به شیشه شکسته ماشینش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «دیروز آن‌قدر تگرگ‌ها زیاد بودند و شدت داشتند که شیشه‌ ماشینم شکست. فقط من نبودم، خیلی دیگر از رانندگان این بلا سر ماشین‌شان آمد و مجبور شدند حتی به صاف‌کاری بروند». علی از آب‌گرفتگی می‌گوید: «ماشین‌ها باز هم در گل‌و‌لای گیر کردند، نصف ماشین‌ها در آب بود. تنها فرقش با روز قبل، اطلاع‌رسانی و بستن مسیرها بود و این کار، تعداد افراد درگیر سیل را کم کرد».

شهرداری فقط راه‌ها را بسته بود

رضا، مغازه‌داری در خیابان امام خمینی است که در زمان سیلِ دوم در مغازه‌اش بوده. او از مشاهداتش می‌گوید: «کاری نکرده بودند، فقط مسیرها را بسته بودند تا از ورود مردم جلوگیری کنند». او به خسارات ناشی از سیل در خیابان و ایستگاه اتوبوسی که خراب شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «همان‌طورکه می‌بینید، هنوز نشانه‌های سیل در خیابان هست. نمی‌دانم آب را به کجا هدایت کرده بودند، فاضلاب یا جای دیگر؟ اما یکباره از وسط خیابان، آب به بیرون جهید. عین فیلم‌های آخرالزمانی بود؛ زمین سوراخ شد و آب فوران کرد».

تا زانو در آب

فاطمه، دختر 19‌ساله‌ای است که در ایستگاه اتوبوس نیمه‌مخروبه حاصل از سیل، نشسته است. او روز گذشته گرفتار شده و از تجربه‌اش می‌گوید: «در زمان بارندگی، سر کار بودم و زمانی که به خانه برمی‌گشتم، درگیر سیل شدم، خیابان اصلی پر از آب شده بود و تا زانو در آب فرو رفتم». او ادامه می‌دهد: «سیل شنبه با چهارشنبه فرق داشت؛ خانه‌ها زیاد درگیر نشدند. چهارشنبه هفته‌ پیش در زمان بارندگی، از سقف خانه ما آب می‌ریخت و از چاه کف آشپزخانه هم آب فوران می‌کرد؛ کوچه‌ هم پر از آب بود و امکان رفت‌و‌آمد وجود نداشت اما در سیل شنبه فقط خیابان‌های اصلی درگیر بودند». زهرا، یکی از ساکنان محدوده خیابان نماز است و در زمان بروز سیل در حال برگشتن از بیمارستان به سمت خانه بوده. او با اشاره به اینکه عمل جراحی داشته و مجبور بوده آن زمان را بیرون خانه باشد، می‌گوید: «بعد از عمل جراحی، همراه همسرم به سمت خانه آمدیم، هیچ تاکسی‌ای قبول نمی‌کرد ما را بیاورد. بعد از چند ساعت معطلی و قبول‌کردن یک تاکسی، زمانی که به نزدیک خانه رسیدیم، وحشت کردیم. بریدگی منتهی به خیابان نماز بسته شده بود و کل خیابان نماز به ناصری را آب گرفته بود. چند ماشین در آب شناور بودند. چون حال جسمی‌ام خوب نبود، یکی از افراد مسئول مدیریت بحران قبول کرد ما را با وانت به سمت خانه ببرد. در‌واقع میزان آب‌گرفتگی آن‌قدر زیاد بود که جز ماشین‌های مخصوص، کسی نمی‌توانست در آن منطقه تردد کند».

دیوارهای ریخته‌شده

کوهستان پارک مشهد، واقع در منطقه وکیل‌آباد و نزدیک به طرقبه، یکی از مناطق ییلاقی مشهد است. این منطقه به خاطر نزدیک‌بودن به ییلاقات، از دیگر مناطق، خطرخیز بوده است. مأمور منطقه کوهستان پارک به خبرنگار «شرق» از مشاهداتش می‌گوید: «مردم آسیب ندیدند، اما دیوارها ریخت». او در‌حالی‌که دیوارهای ریخته‌شده را نشان می‌دهد، ادامه می‌دهد: «کل این منطقه را آب برداشته بود، تا زانو آب جمع شده بود؛ بارندگی آن‌قدر شدید بود که دیوارها شروع به ریختن کرد، اما خدا را شکر کسی آسیب ندید». او دلیل آسیب‌ندیدن مردم را بستن راه‌ها و مسیرهای خطرناک عنوان می‌کند و معتقد است اطلاع‌رسانی به‌موقع، بسیار مؤثر بوده‌ است.

مسیر طرقبه و شاندیز  بسته نیست!

طرقبه و شاندیز از ییلاقات نزدیک مشهد و از مناطق خطرساز برای سیل است. طبق اطلاع‌رسانی شهرداری طرقبه و شاندیز در رسانه‌ها، گفته شد مسیر ورودی به این مناطق بسته است و از مردم خواسته شده بود از تردد در این نواحی خودداری کنند، اما طبق گفته مردم محلی این منطقه، مسیرهای ورودی به طرقبه و شاندیز، برخلاف گفته مسئولان در زمان بروز سیل و بعد از آن کاملا باز بوده است.

حسن، مغازه‌داری در جاده طرقبه است و ضمن صحه‌گذاشتن بر این ادعا می‌گوید: «در زمان بارندگی، مسیرها کاملا باز بود و مردم در حال تردد بودند». این مغازه‌دار با اشاره به گاردریل‌های آسیب‌دیده ادامه می‌دهد: «جاده را آب گرفته بود و در کمربندی میزان آب‌گرفتگی آن‌قدر زیاد بود که امکان تردد ماشین‌ها وجود نداشت». با توجه به هماهنگی انجام‌شده در سطح شهر مشهد برای بستن مسیرهای منتهی به مناطق حادثه‌خیز، باز‌بودن مسیر منتهی به طرقبه و شاندیز که فیلم‌های زیادی از گرفتاری مردم در این نواحی در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شده، مورد بحث و سؤال است.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها