|

یکی به پتروشیمی واگذار شد و دیگری به بانک

چه کسی مالک جدید پرسپولیس و استقلال است؟

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به فروش رفت تا این دو باشگاه به‌ظاهر هم که شده از سیطره دولت خارج شوند. این واگذاری‌ها در حالی صورت گرفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا چندسالی بود به مالکیت مشترک و دولتی این دو باشگاه گیر داده بود و این بار به‌طور جدی تهدید کرده بود اگر این دو باشگاه به بخش‌های دیگر واگذار نشوند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نمی‌شود که نتیجه آن حذف این دو باشگاه از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل آتی بود.

چه کسی مالک جدید پرسپولیس و استقلال است؟

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به فروش رفت تا این دو باشگاه به‌ظاهر هم که شده از سیطره دولت خارج شوند. این واگذاری‌ها در حالی صورت گرفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا چندسالی بود به مالکیت مشترک و دولتی این دو باشگاه گیر داده بود و این بار به‌طور جدی تهدید کرده بود اگر این دو باشگاه به بخش‌های دیگر واگذار نشوند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نمی‌شود که نتیجه آن حذف این دو باشگاه از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل آتی بود. به این ترتیب، مسئولان ورزش ایران به این نتیجه رسیدند تا در آخرین مهلت‌های باقی‌مانده، سهام این دو باشگاه را به چند شرکت و بانک واگذار کنند. چنین شد که در جریان معاملات دیروز فرابورس، روند واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به سرانجام رسید و پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه ۸۵ درصد سهام استقلال و شش بانک خصوصی ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری کردند. 

به دنبال تأیید صلاحیت متقاضیان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در روز یکم اردیبهشت، از صبح دیروز در فرابورس ایران مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه برگزار و در نهایت به صورت رسمی این مقدار از سهام این دو باشگاه به متقاضیان واگذار شد. بر این اساس ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد. طبق برنامه مراحل اداری انتقال سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد شد. همچنین قبلا ۱۰ درصد سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به هواداران آنها فروخته شده بود. حالا اگرچه هنوز درباره شبه‌دولتی‌بودن مالکان این دو باشگاه حرف و حدیث وجود دارد ولی بد نیست در گام نخست، هواداران این دو باشگاه مطرح، با مالکان جدیدی که معرفی شده‌اند آشنا شوند. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌ فارس، تنها هلدینگ سرمایه‌داری بود که برای خرید سهام استقلال نام‌نویسی کرد و اهلیت آن تأیید شد. 

جالب آنکه این هلدینگ سرمایه‌دار که بیش از 120 میلیارد دلار، ارزش مالی خود آن و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش است، در ماه‌های گذشته در چند نوبت بحث فعالیتش در فوتبال منتفی شد، اما سرانجام مدیران این هلدینگ تصمیم به خرید سهام باشگاه استقلال گرفتند. این هلدینگ که در زمینه تولید فراورده‌های نفتی و پتروشیمی و البته مواد شیمیایی و پلیمرها فعالیت می‌کند، 15 شرکت تولیدی و خدماتی زیرمجموعه خود دارد و همین مسئله باعث شده تا آنها بعد از سابک عربستان، به عنوان دومین هلدینگ بزرگ خاورمیانه شناخته شوند. مالک جدید استقلال در زمینه بیشترین صادرات، رتبه اول را دارد و بالاترین ارزش بازار را در فراورده‌های پتروشیمی در اختیار دارد. ضمن آنکه رتبه اول بیشترین سودآوری و بالاترین ارزش‌افزوده هم متعلق به این هلدینگ است. آنها به‌تازگی افزایش سرمایه داشته‌اند و در حال حاضر، سرمایه این شرکت از محل سود انباشته‌شده به بیش از 75 هزار میلیارد تومان رسیده که عدد جالب‌توجهی محسوب می‌شود. البته که طبق توافقات انجام‌شده، هلدینگ رأسا قرار است پنج درصد سهام استقلال را در اختیار گیرد و چهار شرکت نام‌آشنای زیرمجموعه هم هر‌کدام مالک 20 درصد سهام می‌شوند. شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی‌سینا، پارس و بندرامام قرار است هر‌کدام 20 درصد سهام استقلال را در اختیار گیرند. هلدینگ خلیج‌ فارس ایران، 15 شرکت زیرمجموعه دارد که از میان این 15 شرکت، سودآورترین شرکت‌ها برای مشارکت در خرید سهام باشگاه استقلال انتخاب شده‌اند و حالا با توجه به محدودیت‌های بورسی و هزینه‌ای، قرار است در زمینه تأمین منابع مالی جدید برای باشگاه استقلال، از ظرفیت این چهار شرکت هم استفاده شود، اما گفته می‌شود که تصمیم کلان از سوی مدیران عالی‌رتبه هلدینگ خلیج‌ فارس ایران گرفته خواهد شد. درباره پرسپولیس ولی شرایط متفاوت است و بانک‌ها در مالکیت آن سهیم شده‌اند. بانک شهر که توسط شهرداری تهران تأسیس شد و سهامداران آن، شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران هستند، قرار است 

30 درصد سهام پرسپولیس را در اختیار گیرد. البته که بنگاه‌داری بانک‌ها از سوی بانک مرکزی منع شده بود،‌ اما با مجوز خاص صادره از سوی شورای پول و اعتبار، حالا بانک شهر منعی برای در اختیار گرفتن عمده سهام باشگاه پرسپولیس ندارد. این بانک در طول سالیان گذشته بیش از سه میلیون دلار به باشگاه پرسپولیس تسهیلات داده و حالا قرار است در فرمول واگذاری سرخ‌پوشان پایتخت به بخش خصوصی، عمده سهام پرسپولیس را در اختیار گیرد. بانک‌های ملت و تجارت که در وهله نخست قرار بود هر‌کدام به صورت مستقل مالک سرخابی‌های پایتخت شوند، حالا قرار است هر‌کدام 20 درصد سهام پرسپولیس را در اختیار گیرند.

 بانک ملت در حالی بیش از 35 هزار میلیارد تومان سرمایه مالی دارد که حدود پنج درصد سهام این بانک متعلق به شرکت پتروشیمی فناوران است تا ردپای پتروشیمی در مالکیت پرسپولیس هم دیده شود. بانک تجارت هم با درآمد بیش از دو تریلیون تومان دیگر مالک جدید باشگاه پرسپولیس خواهد بود که آنها هم مانند بانک ملت 20 درصد سهام سرخ‌پوشان را در اختیار خواهند گرفت. بانک رفاه در حالی مالک پنج درصد سهام پرسپولیس می‌شود که خودِ این بانک از‌جمله عمده سهامداران پتروشیمی امیرکبیر، شرکت پالایش نفت شازند اراک و پالایش نفت بندرعباس است و حتی 10 درصد سهام فولاد مبارکه اصفهان هم به این بانک تعلق دارد! بانک‌های اقتصادنوین و صادرات هم دیگر سهامداران باشگاه پرسپولیس خواهند بود که آنها هر کدام پنج درصد سهام را در اختیار می‌گیرند، اما گفته می‌شود که با توجه به کنسرسیوم شکل‌گرفته، عمده تصمیم‌گیری‌های مدیریتی با نظر مسئولان بانک‌های شهر، ملت و تجارت انجام خواهد شد و در راستای تأمین سرمایه، سه بانک رفاه، اقتصادنوین و صادرات هم مشارکت خواهند داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها