|

رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار شتاب در روند تصویب کمک مالی آمریکا به اوکراین شد

لحظه‌شماری زلنسکی

‌با تصویب لایحه کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در مجلس نمایندگان آمریکا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار شتاب در روند اجرائی‌شدن مصوبه کمک مالی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین شده تا کی‌یف هرچه زودتر آنها را دریافت کند تا بتواند در میدان جنگ با روسیه، ورق را به سود کشورش برگرداند.

لحظه‌شماری زلنسکی

‌با تصویب لایحه کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در مجلس نمایندگان آمریکا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار شتاب در روند اجرائی‌شدن مصوبه کمک مالی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین شده تا کی‌یف هرچه زودتر آنها را دریافت کند تا بتواند در میدان جنگ با روسیه، ورق را به سود کشورش برگرداند.

مجلس نمایندگان آمریکا بیستم آوریل با حمایت گسترده نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، چند بسته کمکی مالی پیشنهادی را از جمله برای حمایت از اوکراین به تصویب رساند. انتظار می‌رود مجلس سنای آمریکا امروز مصوبه کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کند و آن را برای امضا به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بفرستد. زلنسکی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت که زمان میان اجرائی‌شدن مصوبه کمک مالی آمریکا به اوکراین و تقویت نظامیان اوکراینی باید تا حد امکان کوتاه باشد.

برخی از رهبران و تحلیلگران اوکراینی بر این نظرند که مصوبه کمک مالی آمریکا به اوکراین به کندشدن پیشروی تدریجی روسیه در سال سوم جنگ کمک می‌کند. البته آنها در ادامه تأکید کرده‌اند که اوکراین برای ازسرگیری حملاتش به روسیه به کمک‌های بیشتری نیار دارد. بایدن متعهد شده است که مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا را پس از تصویب در مجلس سنا به سرعت امضا کند تا اجرائی شود. با وجود این، ارسال کمک‌های مالی جدید آمریکا به اوکراین هفته‌ها زمان خواهد برد تا کی‌یف بتواند با استفاده از آنها به تقویت خطوط مقدم جنگ با روسیه مبادرت ورزد. زلنسکی در پاسخ به سؤال شبکه خبری «ان‌بی‌سی» که آیا بسته کمک مالی آمریکا کمک می‌کند تا اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود یا موجب طولانی‌ترشدن این جنگ می‌شود، گفت که این به آن بستگی دارد که چه زمانی کی‌یف کمک‌ها را دریافت کند. رئیس‌جمهوری اوکراین برای نمونه به موضوع تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ اشاره کرد و گفت که تصمیم برای ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین سال پیش گرفته شده اما با گذشت یک سال هنوز به کی‌یف تحویل داده نشده‌اند. رهبران کشورهای غربی روز یکشنبه از تصویب کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین استقبال کردند اما روسیه در واکنش به آن اعلام کرد که تصویب این بسته باعث «ویرانی و مرگ بیشتر» در اوکراین خواهد شد.‌‌

چرا اروپا هزینه اوکراین را نمی‌پردازد؟

بارها گفته شده است که اگر پول بیشتری ندهیم، گلوله‌های اوکراین ته می‌کشند، کشور به دست روسیه می‌افتد و مولداوی و لهستان نیز سرنوشت مشابهی پیدا می‌کنند. می‌دانیم که اروپا پول لازم را برای تضمین بقای اوکراین در جیب دارد. فقط کافی است به اندازه‌ای که از آمریکا انتظار کمک دارد، دست‌به‌جیب شود. حقیقت این است که آمریکا بیش از ۴۰ کشور دیگر به اوکراین کمک کرده است. آمریکا از زمان آغاز درگیری‌ها ۱۱۳ میلیارد دلار برای اوکراین هزینه کرده‌ و مجلس نمایندگان اخیرا یک بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری دیگر را در سایه مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان،به تصویب رسانده است. در مقابل، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ۱۰۱ میلیارد دلار برای اوکراین هزینه کرده‌اند اما این رقم نیز گمراه‌کننده است. فراهم‌کردن امکان دسترسی اوکراین به این پول و ارسال پول به آن کشور دو مسئله کاملا متفاوت هستند. به نوشته اپک‌تایمز و به  گزارش مؤسسه فراحزبی کیل برای اقتصاد جهانی، اروپا با وجود فراهم‌کردن امکان دسترسی اوکراین به ۱۰۱ میلیارد دلار، تنها ۸۲ میلیارد دلار از این پول را تحویل اوکراین داده است. زیرا بسیاری از این کمک‌ها طی چند سال آتی انجام می‌شوند که نشان می‌دهد اروپا این موضوع را به چشم یک نیاز فوری نمی‌بیند. تعهد ۵۴ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین را در نظر بگیرید که ماه فوریه به تصویب رسید. این کمک از امروز تا سال ۲۰۲۷ تأمین خواهد شد. این ۵۴ میلیارد دلار به منزله این است که هرکدام از کشورهای اتحادیه باید ۶۶۷ هزار دلار در سال برای اوکراین کنار بگذارند. این عدد یک‌صد‌هزارم بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری آمریکاست که چندی پیش به تصویب مجلس نمایندگان رسید. اگر بدانید بیش از نیمی از کشورهای اتحادیه اروپا درصد کمتری از تولید ناخالص داخلی خود را در مقایسه با آمریکا به اوکراین اختصاص می‌دهند، عدم توازن در ارائه کمک‌ها بیشتر به چشم می‌آید. این در حالی است که اتحادیه اروپا درمجموع ۲۰ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد، درحالی‌که این رقم برای روسیه تنها دو تریلیون دلار است.

شکی نیست که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به دیگران کمک بیشتری می‌کنند اما بازی با اعداد رواج پیدا کرده است. آلمان سال گذشته ۱۰ تانک منسوخ لئوپارد آ - ۵۱ را که بیش از ۲۰ سال از زمان تولیدشان می‌گذشت، در اختیار اوکراین قرار داد. از آنجا که هزینه تعمیر تانک‌ها بیش از ارزش آنها بود، اوکراین همه را به آلمان بازگرداند. با این‌ حال، این تانک‌ها همچنان جزء کمک‌های آلمان به اوکراین محسوب می‌شوند. این بدان معنی نیست که اروپا پول ندارد، بلکه نشان می‌دهد که آنها تصمیم ندارند پول‌شان را برای اوکراین خرج کنند. آلمان بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بیش از ۹۲ میلیارد دلار برای تغییرات اقلیمی، از جمله اتوبوس‌های برقی و اصلاح ساختمان‌های موجود هزینه کرد تا به اهداف کربن‌ خنثی دست پیدا کند. ایتالیا نیز بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار برای تغییرات اقلیمی هزینه کرده، درحالی‌که سهم فرانسه در این مورد بیش از ۶۴ میلیارد دلار بوده است. اروپا از آمریکا می‌خواهد هزینه جنگ اوکراین را بپردازد تا بتواند بودجه رفاهی گزاف و هزینه بی‌فایده تغییرات اقلیمی خود را تأمین کند، درحالی‌که کهنه‌سربازان آمریکایی برای دریافت خدماتی که سزاوار آن هستند مشکلات فراوانی دارند. در عین‌حال، دولت آمریکا تا اینجا ۱۱۳ میلیارد دلار برای اوکراین هزینه کرده و یک چک ۶۰ میلیارد دلاری هم کشیده است. می‌دانیم که اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی شش ماه دیگر دوباره سراغ واشنگتن می‌آیند و از آمریکا خواهش می‌کنند پول بیشتری به آنها بدهد. اما اگر آسمان در حال خراب‌شدن بر سر اوکراین است، آمریکا باید کاری کند که اروپا به‌ جای سه سال در همین لحظه به اوکراین پول بدهد. آمریکا باید کاری کند که اروپا اتوبوس‌های برقی را کنار بگذارد و تانک‌هایی را که اوکراینی‌ها می‌توانند در کف خیابان از آنها استفاده کنند به این کشور تحویل دهد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها