|

چگونه برای شرایط خاص آماده شویم؟

تأثیری که شرایط اضطراری بر افراد یک جامعه می‌گذارد، بسیار عمیق است و تمامی جوانب زندگی فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «رولان بارتزکو»، چترباز سابق ارتش آلمان و عضو ارتش آزادی‌بخش کوزوو در یادداشتی می‌نویسد که برای آمادگی ذهنی جهت رویاروی با شرایط اضطراری، باید بیاموزید که در جریان یک بحران فراگیر از نظر روانی چه اتفاقی برای شما و خانواده‌تان خواهد افتاد.

چگونه برای شرایط خاص آماده شویم؟

کیان  پارسا

تأثیری که شرایط اضطراری بر افراد یک جامعه می‌گذارد، بسیار عمیق است و تمامی جوانب زندگی فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «رولان بارتزکو»، چترباز سابق ارتش آلمان و عضو ارتش آزادی‌بخش کوزوو در یادداشتی می‌نویسد که برای آمادگی ذهنی جهت رویاروی با شرایط اضطراری، باید بیاموزید که در جریان یک بحران فراگیر از نظر روانی چه اتفاقی برای شما و خانواده‌تان خواهد افتاد. وقتی بدانید که بدن و ذهن شما چگونه به شرایط اضطراری واکنش نشان می‌دهند، برای مقابله با آن، مسیر راحت‌تری در پیش خواهید داشت.

او می‌نویسد که هنگام «شوکه‌شدن» اولین حس شما، ناباوری و تعجب کامل خواهد بود. در هفته اول جنگ در اوکراین، من با ده‌ها نفر صحبت کردم و همه همین را گفتند: «ما منتظر چنین اتفاقی نبودیم»؛ البته اطلاعاتی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه وجود داشت اما هیچ‌کس واقعا آن را باور نمی‌کرد؛ بنابراین همیشه انتظار بدترین‌ها را داشته باشید! به باور این عضو ارتش آلمان، بعد از شوک اولیه، «ترس» ظهور می‌کند؛ اما خبر خوب این است که این ترس به آرامی فروکش می‌کند. او می‌نویسد که پس از چند روز، آن‌قدر خسته خواهید بود که دیگر تمام لحظات نمی‌ترسید. همان‌طورکه انگلیسی‌ها می‌گویند: آرام باشید و نترسید!

او ادامه می‌دهد: «فشار. شما باید نگران صد‌ها موضوع باشید. اکثر اوکراینی‌هایی که با آنها صحبت می‌کردم، در هفته اول جنگ بیش از چند ساعت نخوابیده بودند و هر شب اخبار را رصد می‌کردند. بازهم بدن انسان معجزه‌گر است و ما می‌توانیم به خیلی چیز‌ها عادت کنیم. وقتی چند هفته بعد دوباره با برخی از دوستان اوکراینی‌ام دیدار کردم، همه آنها ۱۰ سال جوان‌تر به نظر می‌رسیدند».

«بارتزکو» تأکید می‌کند: «البته، اگر کشور شما در معرض خطر حمله قرار دارد، باید آمادگی‌های غیرذهنی هم داشته باشید. پس بهتر است برای روز مبادا کمی خوراکی در خانه داشته باشید و حتی به این فکر کنید که در صورت ادامه اخبار استرس‌زا، به کجا می‌توانید سفر کنید». چند راهکار طلایی نیز در این یادداشت بیان شده است، از جمله:

هر زمان که احساس کردید دچار استرس شده‌اید، سعی کنید برای مدت‌زمان کوتاهی همه‌ کارهای عقب‌مانده را کنار بگذارید و کمی استراحت کنید.

چند لحظه بایستید و کمی مکث کنید.

یک‌ نفس عمیق بکشید؛ به آرامی نفس خود را بیرون دهید و سعی کنید تمامی فکر‌های منفی و استرس‌ها را با این بازدم بیرون دهید.

از شبکه‌های مجازی و رسانه‌هایی که مدام اخبار استرس‌زا را مرور می‌کنند، دوری کنید.

خودتان را با کار‌های که همیشه از انجام‌دادن آن لذت می‌بردید، مشغول کنید.

مدیتیشن سه‌دقیقه‌ای نیز کارساز است، خوب بخورید، پیاده‌روی کنید و از دوستان و اطرافیانتان کمک بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها