|

وعده‌های سینمایی

در مراسم افطاری که رئیس سازمان سینمایی برگزار کرد، درباره سینما صحبت شد و از وضعیت سینمای ایران با عبارت «حال خوب سینما» یاد شد.

وعده‌های سینمایی

در مراسم افطاری که رئیس سازمان سینمایی برگزار کرد، درباره سینما صحبت شد و از وضعیت سینمای ایران با عبارت «حال خوب سینما» یاد شد.

سال پررونق

سپس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و از یکایک هنرمندان و اهالی سینما به خاطر زحمات طاقت‌فرسا در سال ۱۴۰۲ که «سال پررونقی» را رقم زدند، تشکر کرد و گفت: «ما در وزارت ارشاد تلاش داریم گام‌های مهمی را برای ارتقای فرهنگ و هنر برداریم. به حضور گرم شما نیاز داریم و برای تمام شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم».

اتفاقات بسیار بسیار بزرگ!

در ادامه این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به روی صحنه آمد. از نظر این مدیر سینمایی هم سال گذشته «سال بسیار خوب و پررونقی برای سینمای ایران» بوده است و «موفقیت‌های بزرگی» برای سینمای ایران رقم خورد که «در تاریخ سینما ثبت خواهد شد». این مدیر سینمایی نیز مانند رئیس دولت از فضایی متفاوت با آنچه مردم و اهالی سینما در آن حضور دارند و مشاهده می‌کنند، سخن می‌گفت. او تأکید کرد: «در سال گذشته رونق سینمای ایران باعث شد تا تهیه‌کنندگان امیدوارتر و باانگیزه‌تر به حوزه تولید فیلم برگردند. سینمایی که می‌رفت تا با تنفس مصنوعی کارش به پایان رسد، یکباره با همت و همدلی مشترک مدیران و سینماگران دوباره پروبال گرفت. امروز درباره سینمایی صحبت می‌کنیم که در حوزه‌های تولید، اشتغال و توسعه زیرساخت‌های آن اتفاقات بسیار بسیار بزرگی رقم خورده است».

وی یکی از این موارد را فروش هزارو ۳۰۰ میلیاردی دانست و ابراز امیدواری کرد که «شکوفایی» امسال هم ادامه داشته باشد.

جشن هزار سالن

خزاعی گفت: «ما در سال گذشته ۱۱۰ سالن سینما در کشور افتتاح کردیم که در مجموع بیش از ۲۰۰ سالن به ناوگان نمایشی کشور اضافه کردیم که حقیقتا انقلاب بزرگی در تولید زیرساخت سینما محسوب می‌شود». او ابراز امیدواری کرد تا پایان کار این دولت «جشن بهره‌برداری از هزار سالن» برگزار شود.

14 هزار شغل

خزاعی همچنین از رشد ۲۵‌درصدی در حوزه تولید فیلم‌های کوتاه و مستند خبر داد که سبب شده «۱۴ هزار شغل» ایجاد شود.

حضور بین‌المللی کدام فیلم‌ها؟

رئیس سازمان سینمایی با ارائه گزارشی از افزایش ۱۰‌درصدی حضور سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد. البته وی توضیحات بیشتری نداد که منظورش کدام فیلم‌هاست؟ آیا فیلم‌هایی که توسط سینماگران ممنوع‌الخروج‌شده ساخته می‌شوند یا فیلم‌هایی که دست‌اندرکارانش بعد از حضور بر روی فرش قرمز یا جشنواره ممنوع‌الکار می‌شوند.

فرزندآوری اولویت امسال

به منظور ترغیب هر‌چه بیشتر فیلم‌سازان، جدا از بودجه سینما، بودجه ویژه‌ای برای تولید فیلم با موضوعات خاصی در نظر گرفته شده است. این موضوعات عبارت‌اند از تقویت بنیاد خانواده، ترویج فرزندآوری، حل مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه، مفاخر ملی و استانی، عزت ملی، ترویج فرهنگ مصرف کالای تولید داخلی، سبک زندگی ایرانی_‌اسلامی، ترویج فرهنگ امید، فرهنگ ایثار و شهادت.

وعده‌های حمایتی

در حالی که طی دو سال گذشته جمع زیادی از اهالی سینما، ممنوع‌الکار یا خانه‌نشین شده‌اند، خزاعی از حل مشکل «بازنشستگی» سینماگران خبر داد و وعده داد: «با قانون جدید، اهالی سینما در چند سال آخر می‌توانند با بیمه مناسب‌تری بازنشسته شوند». او همچنین از اهدای پنجمین بسته معیشتی به اهالی خانواده سینما خبر داد که قرار است به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر  واریز شود.

خبری از فیلم‌های فرهنگی نیست!

همین چند روز پیش بود که هم‌زمان با اولین سالگرد درگذشت «کیومرث پوراحمد» که همراه با اظهارنظر درباره نحوه مرگش بود، «فریدون جیرانی» ویدئویی منتشر کرد. در بخشی از این ویدئو آمده است: «فیلم‌ها دارند می‌فروشند! فیلم‌های خنده‌دار! اما خنده به چی؟ شاید به خودمون که ببینیم افتخار سینمای ایران به کجا رسیده است! کیومرث جان خبری از فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی نیست. پس می‌خندیم تا بفروشیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها