|

نوروزی که مرگ می‌آفریند

چند سالی است که کیفیت پایین خودروها و غیر‌اصولی بودن جاده‌ها با شروع تعطیلات نوروز باعث افزایش چشمگیر تعداد تصادفات جاده‌ای می‌شود. بر این اساس، با شروع بهار ما شاهد تعداد بالای مرگ‌های جاده‌ای خواهیم بود.

نوروزی که مرگ می‌آفریند

‌شرق: چند سالی است که کیفیت پایین خودروها و غیر‌اصولی بودن جاده‌ها با شروع تعطیلات نوروز باعث افزایش چشمگیر تعداد تصادفات جاده‌ای می‌شود. بر این اساس، با شروع بهار ما شاهد تعداد بالای مرگ‌های جاده‌ای خواهیم بود. همچنین پلیس راهور درباره تصادفات تعطیلات نوروزی به فوت 769 نفر و مصدوم‌شدن بیش از 20 هزار نفر اشاره کرده بود. حتی بسیاری این تعداد قربانی در تصادفات بین‌جاده‌ای را با کشته‌شده‌های جنگ روسیه و اوکراین مقایسه می‌کنند که در 14 روز تعطیلات تنها 210 نفر کشته شدند و در جنگ اسرائیل و حماس هم 370 نفر کشته شدند، در‌‌حالی‌که کشته‌شده‌های تعطیلات نوروز در کشور ما نزدیک به 800 نفر بوده است.

مرگ‌ پشت مرگ

‌‌معاون عملیات پلیس راهور فراجا‌ روز گذشته اعلام کرده بود: در مجموع چهار عامل اصلی نداشتن توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی، ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند. از بیست‌وچهارم اسفند تا سیزدهم فروردین‌، ۹۷ هزار تصادف در سراسر کشور رخ داد؛ در این تصادفات ۷۶۹ نفر جان خود را از دست دادند که به‌صورت میانگین روزانه ۴۰.۵ نفر را از دست داده‌ایم. همچنین در این تصادفات، ۲۰‌هزار‌و ۲۱۴ نفر زخمی و به‌صورت میانگین روزانه هزار‌و ۱۱۵ نفر در تصادفات مجروح شده‌اند. تحلیل تصادفات نشان می‌دهد ۴۴ درصد تصادفات به خاطر نداشتن توجه به جلو است؛ این مسئله ریشه در خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان دارد و ادامه رانندگی با این شرایط منجر به وقوع تصادفات می‌شود. ۲۰ درصد از تصادفات ناشی از نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه است که این مسئله نیز ناشی از سرعت غیرمجاز است. هشت درصد از تصادفات مربوط به سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است که باعث تصادفات بسیار شدید و پرتلفات می‌شود که این تخلفات نیز سومین علل تصادف‌های جاده‌ای است. شش درصد از تصادفات ناشی از تغییر مسیر ناگهانی و رعایت‌نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت‌نکردن حق تقدم‌ها و گردش‌هاست. در مجموع چهار عامل اصلی نداشتن توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی، ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به ساعت‌هایی که بیشترین تصادفات در آن رخ می‌دهد، افزود: بین ساعت چهار بعدازظهر تا هشت شب، ۲۸ درصد تصادفات رخ داده است که در‌مجموع شامل یک‌سوم تصادفات می‌شود. در این ساعات که نزدیک به اذان مغرب و افطار در ایام ماه مبارک رمضان است، تصادفات بیشتر رخ می‌دهد؛ زیرا در این زمان میانگین سرعت افزایش پیدا کرده و توجه به جلو کاهش پیدا می‌کند. تردد‌شمارهای پلیس در جاده‌ها، ۵۱۲ میلیون تردد را ثبت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش یافته است. همچنین یک میلیون خودرو در سایر استان‌ها هستند و هنوز به شهر مبدأ بازنگشته‌اند.‌ سردار سلیمی با بیان اینکه تا چهاردهم تنها در پایتخت‌ ۶۰۰ هزار خودرو هنوز به شهر بازنگشته‌اند، گفته بود: این خودروها در گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و نوار ساحلی جنوبی کشور شامل استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر هنوز در سفر هستند و پیش‌بینی می‌شود در پایان هفته شاهد ترافیک سنگین بازگشت باشیم که امیدواریم با رعایت قوانین، میزان تصادفات کاهش یابد.

کیفیت پایین خودروها عامل تصادفات جاده‌ای

سال قبل خبرگزاری ایرنا در گزارشی به آمار بالای تصادفات جاده‌ای پرداخته بود و اعلام کرده بود: آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر روز حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند.‌

آمارهای رسمی حاکی از آن است از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۱‌هزار‌و ۹۹۶ نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند و با احتساب حدود ۲۷ هزار مرگ در سال‌های 1382-۱۳۸3 می‌توان گفت در دو دهه گذشته از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ حدود ۴۰۵ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند.

طبق اعلام پلیس راهور، حدود ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی درجا می‌میرند. شش درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.افزایش آمار موارد مرگ کرونا در سال ۱۴۰۱ نگرانی‌های زیادی بر‌انگیخت. این آمار البته بعد از حدود سه سال شیوع کرونا بود؛ سال‌هایی که به علت خطر انتقال این بیماری، میزان مسافرت‌ها کم شده بود.

بررسی آمار موارد مرگ تصادفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ‌حدود ۱۵هزار‌و ۴۳۹ نفر از درگذشتگان این حوادث مرد و چهار‌هزارو ۵۱ نفر آنها زن بودند. بیشترین میزان مرگ نیز در استان‌های فارس با هزار‌و ۵۶۷ کشته، سیستان‌و‌بلوچستان با هزار‌و ۴۵۳ فوتی و تهران با هزار‌و ۴۳۹ مرگ ثبت شده بوده است. کمترین میزان موارد مرگ نیز در استان ایلام با ۱۸۰ کشته، چهارمحال‌و‌بختیاری با ۲۲۹ مرگ و اردبیل با ۲۵۱ فوتی ثبت شده است. بر اساس اعلام پلیس راهور، ۵۲ میلیون نفر نیز در کشور گواهینامه رانندگی دارند و ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور در حال تردد است. از این تعداد حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت هستند. ۳۵ درصد خودروهای کشور و ۸۰ درصد ناوگان عمومی فرسوده هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها