|

ایران؛ جهانی با هزار روایت

شاید در بین بیشتر ما افرادی باشند که روزی قصد مهاجرت داشته‌اند ولی هرچه بیشتر با جاذبه‌های بومی و طبیعت کشور آشنا شده‌اند، تصمیمشان برای ماندن هم بیشتر شده است. به باور بسیاری ایران، جهانی با هزار روایت است و همه ما ایرانی‌ها باید درباره تک‌تک آنها اطلاعات داشته باشیم.

ایران؛ جهانی با هزار روایت

‌‌شرق: شاید در بین بیشتر ما افرادی باشند که روزی قصد مهاجرت داشته‌اند ولی هرچه بیشتر با جاذبه‌های بومی و طبیعت کشور آشنا شده‌اند، تصمیمشان برای ماندن هم بیشتر شده است. به باور بسیاری ایران، جهانی با هزار روایت است و همه ما ایرانی‌ها باید درباره تک‌تک آنها اطلاعات داشته باشیم. برای همین با وجود نزدیک‌شدن به تعطیلات عید و شروع سفرهای استانی، بهتر است علاوه بر تفریح، به قصد شناخت جاهای جدید این کشور پهناور عزم سفر کنیم. دیدنی‌های ایران کم نیست که در این گزارش تنها به تعدادی از آنها اشاره می‌شود که دیدن آنها مملو از معنا خواهد بود.

زیگورات

معابد چغازنبیل یا زیگورات در حوالی شوش استان خوزستان واقع شده است که کشف آن به سال 1935، هم‌زمان با حفاری کارکنان شرکت نفت، مربوط می‌شود. این معبد بخشی بر جای مانده از یک شهر باستانی در دوره ایلامی‌هاست. با توجه به اهمیت این بناها برای تمدن ایلامی، بهترین مصالح در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزش بین‌المللی این جای دیدنی ایران در حدی است که سازمان یونسکو آن را از نقاط جذاب گردشگری در ایران معرفی کرده است.

باداب‌سورت

باداب‌سورت با چشمه‌های رنگی بی‌‌مانندش یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران در شمال مازندران است. این منطقه یک چین‌‌‌خوردگی در رشته کوه البرز است که چشمگیر و زیباست. در باداب‌سورت، به عنوان یکی از جاهای دیدنی کشور ایران، سازه‌های زیبا و پله‌ای‌شکل در طول هزاران سال به وسیله جریان آب دو چشمه آب گرم پدید آمده‌اند و منظره‌ای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز ایجاد کرده‌اند. سازمان میراث فرهنگی چشمه‌های این منطقه دیدنی ایران را در سال 1387 با عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از کوه دماوند ثبت کرد. این چشمه زیبا و رنگارنگ پس از چشمه پاموک کاله در ترکیه دومین چشمه آب شور دنیاست.

دریاچه گنج

دریاچه گنج یا تخت سلیمان در شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. به دلیل پیداشدن گنج‌های بی‌شمار در این دریاچه، آن را گنج نام‌گذاری کرده‌اند. در باور بومیان، این دریاچه محلی بوده که حضرت سلیمان عصای خود را کوبیده است. دریاچه گنج آب و هوای خوش و دلچسبی به ویژه در فصل بهار دارد. همه ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی از این دریاچه کهن بازدید می‌کنند.

دریاچه مهارلو

یکی از جاذبه‌های توریستی اعجاب‌انگیز در شهر شیراز، دریاچه مهارلو است. موضوع شگفت‌انگیز در این جای دیدنی ایران، سرخ‌بودن رنگ دریاچه است. علت ایجاد این رنگ تشکیل جلبک‌هایی است که با تبخیر آب و افزایش غلظت نمک ایجاد می‌شوند. برای بسیاری از گردشگران، هارمونی رنگ زیبای حاصل از ترکیب نمک سفید و سرخی دریاچه خیره‌کننده است.

آبشار مارگون

آبشار زیبای مارگون، از جاهای قشنگ ایران در شرق یاسوج است. علت نام‌گذاری این آبشار به این دلیل است که جریان آب مانند مار به سمت پایین دامنه‌های کوه جاری می‌شود. پوشش گیاهی سرسبز جنگلی و درختان سر به فلک کشیده‌ای را در این جای دیدنی ایران می‌توانید مشاهده کنید.

روستای کندوان

روستای کندوان را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران برشمرد. این روستا در آذربایجان شرقی قرار گرفته است. تاریخچه غارهای آن قدمتی طولانی دارد. امروزه این مکان را به عنوان روستای صخره‌ای جهان می‌شناسند.

دخمه زرتشتیان

یکی از جاهای معروف ایران در شهر یزد دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان است. این مکان یکی از جاهای دیدنی ایران است که رازهای فراوانی را در خود نهان دارد. برج خاموشان برای باستان‌شناسان می‌تواند گزینه‌ای مهیج باشد. این برج روی کوهی کم‌ارتفاع و در منطقه صفائیه قرار گرفته است. زرتشتیان باور داشتند که با فوت هر شخص، امکان آلوده‌شدن جسد او توسط شیاطین وجود دارد. از همین رو، بدن او را در بالای این برج دفن می‌کردند. بازدید از این برج‌های خاموش ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد. اما بدون شک برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها