|

تردید درباره آتش‌بس و طرح ایجاد بندر جدید در نوار غزه

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند دولت جو بایدن می‌خواهد با هدف کمک‌رسانی بیشتر به مردم در غزه بندر موقت بسازد. این بندر موقت حجم کمک‌ها به غزه را معادل صدها کامیون بیشتر در روز، افزایش می‌دهد. با این وجود آمریکا قصد ندارد نیروهای آمریکایی را به نوار غزه اعزام کند

تردید درباره آتش‌بس و طرح ایجاد  بندر جدید در نوار غزه

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند دولت جو بایدن می‌خواهد با هدف کمک‌رسانی بیشتر به مردم در غزه بندر موقت بسازد. این بندر موقت حجم کمک‌ها به غزه را معادل صدها کامیون بیشتر در روز، افزایش می‌دهد. با این وجود آمریکا قصد ندارد نیروهای آمریکایی را به نوار غزه اعزام کند.مقامات آمریکایی می‌گویند ساخت این بندر چند هفته طول می‌کشد و پس از تکمیل پروژه، کشتی‌های بزرگ حامل غذا، دارو و آب می‌توانند در آن پهلو بگیرند. این کشتی‌ها از طریق یونان و قبرس به غزه اعزام می‌شوند و بازرسی‌های امنیتی اسرائیل از این کشتی‌ها نیز در یونان انجام می‌شود. جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه که پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، همچنان ادامه دارد. سازمان ملل درباره گرسنگی مردم در نوار غزه هشدار داده است. تاکنون دور جدید تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان به نتیجه نرسیده است. به گفته مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، این عملیات نیازمند حضور فیزیکی نیروهای این کشور برای ساخت اسکله نیست که امکان ارسال محموله‌های بیشتر غذا، دارو و سایر اقلام ضروری را فراهم می‌کند. هنوز جزئیاتی درباره چگونگی ساخت اسکله ارائه نشده است. با این حال یکی از مقامات گفت که ارتش ایالات متحده «قابلیت‌های منحصربه‌فردی» دارد و می‌تواند اقدامات را «تنها از خارج از ساحل» انجام دهد. ایالات متحده هفته گذشته محموله‌های غذایی را از طریق هواپیماهای امدادرسان در سواحل غزه رها کرد. پیش از این بایدن برای نخستین بار ایده ایجاد یک «کریدور دریایی» را مطرح کرد و گفت که ایالات متحده در حال همکاری با متحدان درباره چگونگی ارائه کمک از دریا به ساکنان غزه است. ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که به مقامات درباره چنین گزینه دریایی اطلاع داده است. آمریکا همچنین برای سومین بار در بخش شمالی غزه جایی که اسرائیلی‌ها حضور ندارند اقدام به پرتاب اقلام ضروری کرد.

پنج ماه درگیری بین اسرائیل و حماس باعث شده است تا بخش بزرگی از باریکه غزه ویران شود و یک فاجعه انسانی نیز به وجود آید. بسیاری از فلسطینی‌ها به‌ویژه در شمال این باریکه برای زنده‌ماندن به‌ دنبال غذا هستند. گروه‌های امدادی گفته‌اند که به‌ دلیل دشواری هماهنگی با ارتش اسرائیل، درگیری‌های مداوم و برهم‌خوردن نظم عمومی، تحویل تجهیزات در بیشتر مناطق غزه تقریبا غیرممکن شده است.

از سوی دیگر، حماس روز پنجشنبه پس از خروج هیئتی از نمایندگانش از قاهره گفت که مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، هفته جاری از سر گرفته می‌شود.

این موضوع، امیدها را مبنی بر اینکه میانجی‌ها می‌توانند پیش از آغاز ماه رمضان کم‌رنگ کرد. مقامات مصری پیش‌تر گفته بودند که مذاکرات بر سر درخواست حماس برای یک روند که به پایان جنگ ختم می‌شود به بن‌بست رسیده است.

پس از نزدیک به پنج ماه جنگ که منجر به ویرانی بخش بزرگی از غزه شده است، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل و حماس افزایش یافته تا به توافقی برسند که نبردها را متوقف کند و گروگان‌ها آزاد شوند.

آمریکا، مصر و قطر در تلاش برای میانجیگری توافقی هستند که درگیری‌ها را به‌ مدت شش هفته متوقف می‌کند و شامل آزادی ۴۰ گروگان در غزه در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل می‌شود.

مقامات مصری گفتند که حماس این پیشنهاد را پذیرفته اما خواهان تمهیداتی است که در نهایت منجر به آتش‌بس دائمی شود. اسرائیل به‌طور علنی این درخواست را رد کرده و گفته است که قصد دارد پس از هرگونه آتش‌بس حمله‌ها را با هدف نابودی حماس از سر گیرد.

با این حال حماس گفته است که بدون عقب‌نشینی کامل اسرائیل گروگان‌های باقی‌مانده را آزاد نمی‌کند. پیش‌بینی می‌شود که حماس حدود ۱۰۰ گروگان در اختیار داشته باشد.

حماس همچنین خواهان آزادی شماری زیادی از زندانیان از جمله شماری از نیروهای ارشد خود است که در اسرائیل زندانی هستند. مقامات مصری می‌گویند که اسرائیل می‌خواهد مذاکرات را محدود به توافقی جمع و جورتر کند. گروه‌های امدادی می‌گویند که محاصره کامل غزه از سوی اسرائیل و درگیری‌های مداوم، ارسال تدارکات در بیشتر نقاط غزه را تقریبا غیرممکن کرده است.

وال‌‌استریت‌ژورنال هم با انتشار گزارشی ادعا کرد که میان یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه در خارج از نوار غزه، درمورد خواست‌‌ها و امتیازهایی که در مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی مطرح است، اختلاف‌‌نظرهای جدی وجود دارد.

به‌گزارش وال‌‌استریت‌ژورنال، یحیی سنوار در برابر اسرائیل مواضع سرسخت‌تری دارد و در قبال آزادی گروگان‌ها خواهان امتیازات بیشتری است. درحالی‌که اسماعیل هنیه که مذاکرات قاهره را پیش می‌برد، مایل است به وقفه‌ شش‌هفته‌ای، که در آن مدت گزینه عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیلی هم بررسی شود، رضایت دهد.

این روزنامه به‌نقل از مقام‌های مصری نوشت به باور سنوار، حماس در مذاکرات دست بالا را دارد. به‌گفته منابع مصری، او به اختلافات سیاسی داخل اسرائیل، ازجمله شکاف‌ها در کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو و افزایش فشارهای ایالات متحده بر او اشاره کرده است. سنوار به‌ دنبال آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است. براساس گزارش‌ها، نمایندگان حماس اصرار دارند توافق آتش‌بس دربردارنده خروج نیروهای اسرائیلی و امکان بازگشت ساکنان غزه و آوارگان جنگ به شمال غزه باشد. نمایندگان حماس همچنین گفته‌اند نمی‌توانند اعلام کنند کدام‌یک از گروگان‌ها زنده‌اند و کدام‌ها کشته شده‌اند. پیش‌تر مقام‌های اسرائیلی گفته بودند تا وقتی حماس فهرست کامل و دقیقی از گروگان‌ها منتشر نکند مذاکرات را ادامه نخواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها