|

نامه رئیس هیئت‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران به وزیر صمت

چالش‌های صنایع دارویی کشور

جناب آقای دکتر علی‌آبادی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت؛ با سلام و احترام و سپاس از صبر و حوصله حضرتعالی جهت شنیدن درد‌دل‌ها و چالش‌های پیش‌روی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در نشست پنجشنبه 22/11/1402 در پارک فناوری پردیس. به‌طور خلاصه و فهرست‌وار چالش‌های مطرح‌شده تقدیم حضور می‌گردد؛ تقاضا داریم دستور رسیدگی، تدوین برنامه عملی و پیگیری تا حصول نتیجه را بفرمایید.

چالش‌های صنایع دارویی کشور

جناب آقای دکتر علی‌آبادی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت؛ با سلام و احترام و سپاس از صبر و حوصله حضرتعالی جهت شنیدن درد‌دل‌ها و چالش‌های پیش‌روی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در نشست پنجشنبه 22/11/1402 در پارک فناوری پردیس. به‌طور خلاصه و فهرست‌وار چالش‌های مطرح‌شده تقدیم حضور می‌گردد؛ تقاضا داریم دستور رسیدگی، تدوین برنامه عملی و پیگیری تا حصول نتیجه را بفرمایید.

1- نرخ سرمایه‌گذاری طی چندین سال پیاپی از نرخ استهلاک در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کمتر شده است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری در صنایع حساس مذکور رو به افول بوده و به‌زودی باید شاهد تولید دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ماشین‌های فرسوده که قابل رقابت با رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند باشیم؛ علاوه بر آنکه کیفیت فراورده‌های تولیدی کاهش خواهد یافت‌ و در عمل قیمت تمام‌شده نیز روزبه‌روز بیشتر می‌گردد.

2- بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی، تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور که از‌جمله صنایع راهبردی و ضامن سلامت و امنیت اجتماعی است، نیازمند برنامه ملی است. از این‌رو خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم از طریق معاونت ذی‌ربط در آن وزارت صورت گیرد.

3- تولیت صنایع مذکور به دلیل تمرکز مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر تأمین فراورده‌های مورد اشاره حتی به قیمت واردات فوریتی، تنظیم بازار و سرکوب قیمت‌های تولید داخل به نفع واردات رها شده و صاحبان این صنایع در پیچ‌و‌خم ادارات مربوطه در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بدون پاسخ مانده‌اند.

4- وزارت بهداشت در حال حاضر سیاست‌گذار رگولاتور، تعیین‌کننده کالاهای مورد نیاز، خریدار خدمت و کالا، قیمت‌‌گذار، پرداخت‌کننده و‌... می‌باشد‌. باور بفرمایید در چنین فضای مونوپسونیک (یک‌سویه)، صنایع هر‌چقدر هم تاب‌آور باشند، خواهند شکست. تقاضا داریم حداقل ساختار قیمت‌گذاری کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند و مشمول دریافت یارانه ارزی یا ریالی نیستند، از شمول قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو خارج و تابع سیاست‌ها و روش‌های مندرج در قانون و حاکم بر سایر صنایع کشور باشند.

5- به‌طور مستمر شاهد تحمیل هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده به صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور هستیم. علی‌رغم اینکه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل محیط کسب‌وکار مستقر در وزارت اقتصاد و دارایی این‌گونه اقدامات را خلاف قانون دانسته است، لکن همچنان شاهد دریافت وجوه غیرقانونی از صنایع و اخذ مابه‌التفاوت‌های مربوطه هستیم.

6- سیاست‌ها و روش‌های حاکم بر صادرات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی باعث گردیده تا شرکت‌های ایرانی بازارهای منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای را که با سال‌ها تلاش به دست آورده‌اند، از دست بدهند؛ به‌طوری که در سال‌های نه‌چندان دور که صادرات دارو از ایران نزدیک به 50 درصد ارزبری کل این صنعت بود، امروز به کمتر از 8 درصد رسیده است.

7- بانک مرکزی در راستای الزام شرکت‌ها به واردات موادی که برای آنها ارز دریافت کرده‌اند‌ یا الزام به واردکردن ارز حاصل از صادرات چنانچه شرکتی تأخیر در واردنمودن کالا ‌یا ارز حاصل از صادرات داشته باشد، بلافاصله به تعزیرات حکومتی معرفی و مشمول جریمه‌های سنگین می‌شود، غافل از اینکه به‌عنوان دولت باید علل وارد‌نشدن کالا یا ارز حاصل از صادرات را بدوا بررسی و در صورت مقصر‌بودن شرکت اقدام قضائی صورت گیرد. همچنین در‌خصوص ارز حاصل از صادرات که در کشورهای مقصد بلوکه شده و شرکت صادرکننده نه‌تنها وجه کالای صادراتی خود را به دلیل تحریم دریافت نکرده بلکه مشمول جریمه‌های داخلی نیز می‌گردد.

8- بحران نقدینگی در صنعت داروسازی، تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور به دلیل بدهی‌های انباشته دولت و کسری بودجه سال جاری و پیش‌بینی غیر‌واقعی بودجه سال آینده بسیار جدی است که گزارش آن حضوری هم تقدیم شد. تقاضا می‌شود پیش از آنکه دومینوی ورشکستگی داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های پخش دارو و شرکت‌‌های تولیدی آغاز گردد، راه چاره‌ای برای این مشکل خانمان‌سوز  اندیشیده شود. فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران با پشتوانه سندیکاها و تشکل‌های عضو، آمادگی همکاری‌های کامل در این زمینه را دارد. مجددا از حضور مؤثر حضرتعالی در نشست چالش‌های صنعت و تلاش‌های همکارانتان در آن وزارت  سپاسگزاری می‌نماییم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها