|

دیروز در جریان ششمین تور نظارتی قوه قضائیه، کارخانه دوچرخه‌سازی زندان قزلحصار افتتاح شد

چرخی که برای زندانیان چرخید

«در انتظار مرگ» خالکوبی روی گردنش بود اما امید داشت عفوی شامل حالش شود تا شاید هشت سال زندانی که پیش‌رو داشت، تخفیف بخورد و بتواند شاهد بزرگ‌شدن دختر سه‌ساله‌اش در دنیای خارج از حبس باشد. به جرم حمل مواد در زندان بود و می‌گفت درآمد یک روز کار از پنج تا 50 میلیون تومان سود برای خرده‌فروشان مواد متغیر است اما ارزش یک شب دوری از زن و بچه را ندارد و به کار و دستمزد حداقلی زندان قانع است تا شاید بعد از آزادی با وامی که می‌تواند به سبب تجربه و تخصصی که در زندان فراگرفته دریافت خواهدکرد، کسب‌وکار کوچک خود را راه بیندازد.

چرخی که برای زندانیان چرخید

«در انتظار مرگ» خالکوبی روی گردنش بود اما امید داشت عفوی شامل حالش شود تا شاید هشت سال زندانی که پیش‌رو داشت، تخفیف بخورد و بتواند شاهد بزرگ‌شدن دختر سه‌ساله‌اش در دنیای خارج از حبس باشد. به جرم حمل مواد در زندان بود و می‌گفت درآمد یک روز کار از پنج تا 50 میلیون تومان سود برای خرده‌فروشان مواد متغیر است اما ارزش یک شب دوری از زن و بچه را ندارد و به کار و دستمزد حداقلی زندان قانع است تا شاید بعد از آزادی با وامی که می‌تواند به سبب تجربه و تخصصی که در زندان فراگرفته دریافت خواهدکرد، کسب‌وکار کوچک خود را راه بیندازد.

محمد یکی دیگر از زندانیان مشغول فعالیت در خط تولید دوچرخه بود که برایمان تعریف کرد چند ماه سخت را برای راه‌اندازی این خط تولید تجربه کرده اما این روزها از اینکه با کار در این کارگاه در خوابگاه مختص کارکنان این خط تولید می‌ماند و از آسایش و امنیت روانی فعلی‌اش بسیار خشنود است. هرچند با میزان درآمد سه تا چهار میلیون توان اداره همسر و فرزند خردسالش را ندارد و هزینه‌های زندان و کرایه سندی که برای رفتن مرخصی باید پرداخت کند، شرایط اقتصادی سختی را به او تحمیل کرده است. او نگران است که در مدت مرخصی مجبور شود برای تأمین مخارج سرسام‌آور زندگی مجدد به کار خلاف گذشته بازگردد؛ هرچند امید داشت با راه‌اندازی کسب‌وکار خود یا کمک وام قرض‌الحسنه‌ای که دریافت خواهد کرد، بعد از آزادی بتواند برای همیشه راه درست زندگی را طی کند.

صادق دیگر مددجوی قزلحصار هم با تأکید بر اینکه کار در خط تولید سبب شده در خوابگاه مجهز و بهتری از سلول‌های زندان بماند، گفت‌ با ترک مواد توانسته زندگی سالمی برای آینده خود ترسیم کند و اگر عفوی برای زندانیان زیر یک سال اجرا شود، حداقل 60 درصد زندانیان این بخش آزاد خواهند شد و می‌توانند با حرفه‌ای که آموخته‌اند، زندگی بهتری از گذشته برای خانواده خود بسازند.

این‌ داستان‌ها، آرزوی بسیاری از مردان قزلحصار است که به جرم مصرف یا حمل مواد مخدر در زندان هستند اما به دنبال ایجاد زندگی بهتر تصمیم گرفته‌اند با فراگیری شغل و حرفه‌ای، آینده خود را تغییر دهند و در این مسیر حرف مختلفی در زندان آموزش داده می‌شود و این روزها سازمان زندان‌ها با کمک بنیاد تعاون کشور صنعتی‌سازی مشاغل را پیشه کرده و به جای مراقبت و نگهداری زندانیان در زندان سنتی، به دنبال راهبرد خوابگاه و کارگاه است. در این مسیر با راه‌اندازی خط تولید مونتاژی همچون موتور و دوچرخه و قطعات خودرو، زندانیان را برای ورود به زندگی سالم در فردای آزادی اصلاح و بازپروری می‌کند.

دیروز هم در جریان ششمین تور نظارتی قوه قضائیه که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، کارخانه دوچرخه‌سازی زندان قزلحصار با حضور برخی از زندانیان و فرزندانشان افتتاح شد و یکی از زیباترین صحنه‌ها هم هدیه دوچرخه تولید دست پدران به فرزندان بود که لبخند ماندگاری برای این کودکان معصوم در فراغ پدر به بار آورد.

با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار به محیطی به وسعت حدود هفت هزار مترمربع با حضور حضور با حجت‌الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضائیه، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون کشور و حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز و حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران افتتاح شد.

حجت‌الاسلام مصدق در این برنامه گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، هدف اصلی زندان‌ها در کشور، عبارت است از اینکه زندانیان را بازاجتماعی و بازپروری کرده و به آغوش جامعه بازگردانند. او با اشاره به روند اشتغال‌آفرینی و حرفه‌آموزی زندانیان افزود: اگر زندانی بعد از آزادی بتواند کارآفرین و شاغل شود، نرخ بازگشت زندانیان به زندان به حداقل می‌رسد و‌ در آن زمان است که ما موفق عمل کرده‌ایم. معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: بر اساس سند تحول و تعالی قوه قضائیه، حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان نیاز به برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد که بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها این کار را انجام می‌دهند. مصدق با تأکید بر ضرورت افزایش اشتغال زندانیان گفت: برای تعیین دستمزد زندانیان جلسات زیادی برگزار شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان دستمزد زندانیان افزایش یافته است. او افزود: اگر بتوانیم بر اساس یک برنامه دقیق و منسجم، سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اشتغال زندانیان را افزایش دهیم، به موفقیت زیادی در عرصه اشتغال زندانیان دست پیدا خواهیم کرد که البته همکاران سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون در این مسیر در حال حرکت هستند.

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در این مراسم گفت: مهم‌ترین رسالت سازمان اصلاح و تربیت زندانیان است و اشتغال بهترین بستر برای تحقق این هدف و باز‌اجتماعی‌‌ کردن زندانیان است. او افزود: در دو سال اخیر، توسعه اشتغال به‌عنوان رویکردی اساسی در سازمان زندان‌ها مطرح بوده و برنامه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است. محمدی تأکید کرد: امروزه برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و قرآنی زیادی در زندان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: افتتاح این کارخانه بزرگ دوچرخه‌سازی در زندان قزلحصار برای ما موضوعیت دارد؛ چرا‌که زندانی پرجمعیت و محل نگهداری مجرمان مواد مخدر است که یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی است و اشتغال راهکار مناسبی برای مبارزه با این آسیب اجتماعی است. رئیس سازمان زندان‌ها با تأکید بر اینکه به دنبال اجرای راهبرد خوابگاه-‌کارگاه هستیم، افزود: برای تحقق این مهم در نظر داریم‌ ابتدا در زندان‌های مرکزی هر استان این راهبرد شکل بگیرد. اجرای این روش باعث افزایش راندمان کار شده و فرهنگ کار بین زندانیان را افزایش می‌دهد.

حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در این مراسم گفت: تعداد زندانیان شاغل در تهران هشت‌هزار‌و ۱۴۷ نفر است که از این تعداد زندانیان سه‌هزار‌و ۲۴۷ نفر اشتغال نشسته دارند و دوهزار‌و ۳۳۴ نفر شاغل کارگاهی و دو‌هزار‌و ۲۶۶ نفر در زندان‌های باز مشعول به کار هستند. حیات‌الغیب با اشاره به افتتاح کارخانه دوچرخه‌سازی در زندان قرلحصار بیان کرد: کارخانه دوچرخه‌سازی در سوله هفت هزار متر‌مربع ندامتگاه قزلحصار است که بالغ بر ۱۰ سال تعطیل بود و نهایتا با همکاری مسئولان در بازه زمانی کمتر از پنج ماه توسط زندانیان انجام شد. او با بیان اینکه در‌حال‌حاضر ۳۰۰ نفر زندانی در این کارخانه مشغول به کار هستند، گفت: در آموزش و ساخت ۴۰۰ دستگاه دوچرخه مشغول هستند که تا پایان دی‌ماه مبلغ یک‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان به آنها دستمزد تعلق گرفته است.

در ادامه رحیم مطهرنژاد در جمع خبرنگارن در پاسخ به سؤال «شرق» درباره میزان حقوق زندانیان شاغل در کارخانه دوچرخه‌سازی و پرداخت حداقلی بین دو تا سه میلیون تومان زندانیان گفت: سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده است. او با بیان اینکه برخی زندانیان تمام ۲۲ روز کاری را در محل کار خود نیستند، گفت: هرجا که مشاغل قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد، حقوق کارمزدی پرداخت می‌کنیم. میانگین دستمزد پرداختی از سه میلیون تومان تجاوز کرده اما این محدودیت را داریم که مانند کارگران بیرون از زندان به‌طور هشت‌ساعته نمی‌توانیم از زندانیان شاغل در کارگاه‌ها استفاده کنیم. مدیر‌عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: هیچ مانعی برای پرداخت دستمزد کامل زندانیان به خانواده‌شان وجود ندارد. او با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی برای زندانیان برگزار می‌کنیم، افزود: زندانیان با آموزش‌هایی که می‌بینند و بعد از آن در محیط کار خود، بسیار حرفه‌ای مشغول به کار می‌شوند و پس از آزادی از زندان با دریافت تسهیلات می‌توانند کارآفرین شوند. مطهرنژاد با بیان اینکه ایجاد کارخانه نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد، افزود: با توجه به اینکه هر استان چه ظرفیتی برای اشتغال زندانیان داشته باشد، دنبال کارآفرین در آن استان می‌گردیم. او گفت: بناست سرمایه‌گذار کارخانه موتورسازی در استان قم که اخیرا افتتاح شد، در استان‌های خراسان رضوی، تهران و فارس و اصفهان نیز خط تولید موتور با استفاده از ظرفیتی که ما در اختیارش قرار می‌دهیم، راه‌اندازی کند. مدیر‌عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: به‌زودی در گرگان کارخانه نخ‌های پنبه‌ای و پارچه‌های گردباف را افتتاح می‌کنیم. مطهرنژاد خاطرنشان کرد: هزینه تأمین زمین، سوله، انرژی و نیروی انسانی گران است اما کارآفرینان می‌توانند همه این امکانات را در زندان‌ها با هزینه‌ای بسیار کم داشته باشند و به تولید محصولات خود مشغول شوند. او با اشاره به اینکه به همت بنیاد تعاون زندانیان کشور در چهار استان چادر‌های هلال‌احمر تولید می‌شود، گفت: میزان اشتغال مولد و غیرمولد زندانیان  ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها