|

تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین

به تازگی کتابی مربوط به حوزه رسانه‌ها منتشر شده است که با تفکر انتقادی به عرصه رسانه‌های نوین می‌پردازد. نام کتاب «کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین» است که «لوییس وان» آن را نوشته و با ترجمه دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی به چاپ رسیده و در شانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک رونمایی شده است. در این کتاب به ابعاد کلی تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین پرداخته شده و از زوایای مختلف این مبحث جذاب مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.

تفکر  انتقادی در  رسانه‌های نوین

به تازگی کتابی مربوط به حوزه رسانه‌ها منتشر شده است که با تفکر انتقادی به عرصه رسانه‌های نوین می‌پردازد. نام کتاب «کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین» است که «لوییس وان» آن را نوشته و با ترجمه دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی به چاپ رسیده و در شانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک رونمایی شده است. در این کتاب به ابعاد کلی تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین پرداخته شده و از زوایای مختلف این مبحث جذاب مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. در سال‌های اخیر به واسطه ظهور و گسترش رسانه‌های نوین در ایران و همچنین در سایر کشورها موضوع مطالعات انتقادی از جمله «تفکر انتقادی» به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. «تفکر انتقادی» تابعی از سنت‌های آکادمیک فلسفی و جامعه‌شناختی است که می‌تواند تبدیل به موضوعی جذاب برای دانشگاهیان، پژوهشگران و فعالان حوزه علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، فلسفه و علاقه‌مندان مطالعات رسانه‌های نوین باشد. اما با توجه به تازگی این بحث، منابع اندکی همواره برای مطالعه فعالان رسانه‌ای و دانشجویان و پژوهشگران این حوزه به چشم می‌خورد. در کتاب « کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین»، که انتشارات دانشگاه آکسفورد آن را منتشر کرده است، نویسنده ابتدا به تعاریف کلی اشاره کرده است. او اصطلاح تفکر انتقادی را دارای دو معنای کاملا مختلف با ریشه‌های متفاوت می‌داند. از منظر او معنای «تفکر انتقادی» ریشه در علوم اجتماعی/ انسانی و همچنین ریشه در نقد ادبی دارد. در بخش دیگری از کتاب به نقش و تأثیر معرفت‌شناسی در زندگی روزمره انسان، ناظر بر ابزارهای معرفتی مانند عقل، شهود، حس و تجربه پرداخته می‌شود. کتاب بیش از آنکه به‌طور مستقیم مسئله ارتباطات را در جهان مدرنِ رسانه‌ای‌شده مورد توجه قرار دهد، بازتاب اثر رسانه را در متن جامعه مورد توجه قرار می‌دهد.

با مطالعه کتاب می‌توان دریافت که حضور و بروز و کنش رسانه‌های مدرن به فضای مجازی ربط پیدا می‌کند. کتاب از این دریچه، فضای مجازی را عرصه تام کار رسانه‌ای قلمداد می‌کند؛ آنجا که فیک‌نیوزها به‌مثابه آسیب امروزین عرصه ارتباطات محسوب می‌‌شوند. دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی کار ترجمه این کتاب را به‌صورت مشترک آغاز کردند و سپس این کتاب در 240 صفحه و با قیمت 260 هزار تومان توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها