|

گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور درباره تصمیمات جدید در حوزه شبکه نمایش خانگی

تنها چیزی که نادیده گرفته می‌شود نهاد صنفی است

مدتی قبل رئیس‌جمهور در بخش‌نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی ماده واحده مصوبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص انتخاب اعضای این شورا در کمیته تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را ابلاغ کرد.

تنها چیزی که نادیده گرفته می‌شود نهاد صنفی است

شرق: مدتی قبل رئیس‌جمهور در بخش‌نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی ماده واحده مصوبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص انتخاب اعضای این شورا در کمیته تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراهیم سوزنچی، سید سعیدرضا عاملی و سید مرتضی میرباقری به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدرضا جعفری‌جلوه و فرشاد مهدی‌پور به عنوان اعضای صاحب‌نظر در حوزه رسانه برای عضویت در این کمیته تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی انتخاب می‌شوند.

انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و ابهامات بسیاری درباره سرنوشت شبکه نمایش خانگی ایجاد کرد. عباس میرزاحسینی، رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی اما در گفت‌وگویی درباره حواشی که درباره نظارت بر نمایش خانگی در رسانه‌ها مطرح شد، اظهار کرد: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری تحت عنوان «الزامات سامان‌دهی حوزه صوت و تصویر فراگیر»، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیماست و نظارت صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده 

شده است».

او ادامه داد: «طبق بند ۶ این مصوبه کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان رؤسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوا، سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر صاحب‌نظر در حوزه رسانه به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده تا سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را بررسی و تصویب کنند».

رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: «حال بر مبنای ابلاغ رئیس‌جمهور، اعضای این کمیته شامل دکتر ابراهیم سوزنچی، دکتر سید سعیدرضا عاملی و دکتر سید مرتضی میرباقری به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدرضا جعفری‌جلوه (عضو شورای صدور مجوز تولید و انتشار محتوای ساترا) و دکتر فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان اعضای صاحب‌نظر در حوزه رسانه معرفی شدند، علاوه بر این؛ رئیس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان رؤسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوا نیز در آن 

حضور دارند».

میرزاحسینی گفت: «بر این اساس مصوبه خردادماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به قوت خود باقی است و همچنان نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است».

محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن صنفی وی‌اودی با اشاره به حواشی اخیر انتشار بخش‌نامه جدید درباره فعالیت شبکه نمایش خانگی به «شرق» گفت: «انتشار این بخش‌نامه به معنی اتفاق جدیدی در این حوزه نیست. قبل‌تر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای درخصوص تنظیم‌گری حوزه وی‌اودی‌ها داشت که ما در جای خودش نسبت به آن اعتراضمان را اعلام کردیم. به هر حال در روند فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا هر نهاد تصمیم‌گیر دیگری متأسفانه تنها چیزی که نادیده گرفته می‌شود نهاد صنفی است. نه فقط در اینجا بلکه در ارشاد هم همین وضعیت وجود دارد. از تلویزیون هم که دیگر توقعی نمی‌توان داشت. اما در نهادهایی مثل شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد حتی قانون تکلیف کرده که موظف هستند نظر انجمن‌ها و نهادهای صنفی را بخواهند و تا به حال این کار انجام نشده است. حداقل در چند سال اخیر که این اتفاق نیفتاده».

عسگرپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در این مورد اخیر هم، مصوبه‌ای قبل‌تر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت که ما نسبت به آن اعتراضمان را اعلام کردیم که چرا اساسا از لحاظ صنفی نظرخواهی نمی‌شود و چرا این ارتباط برقرار نیست و مدام با دیدگاه‌های حاکمیتی به این موضوع نگاه می‌کنند؟ بخشی از ذی‌نفعان در این ماجرا خود سکوها هستند و سکوها در حال حاضر انجمن دارند. دیگر به این بحث ورود نمی‌کنم که صداوسیما تلاش می‌کند نهاد صنفی موازی این را بسازد. در نهایت باید بگویم این مصوبه قبل‌تر هم اعلام شده بود. یکی از بند‌های این مصوبه که بند مهمی هم هست همین بندی است که الان نمایندگانش معرفی شده‌اند. از این زاویه موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده و در واقع یکی از بندها در حال اجرائی‌شدن است. از سوی رئیس شورای انقلاب فرهنگی نمایندگانی مشخص شدند که سه نماینده از شورای عالی هستند و دو نماینده دیگر از ارشاد و تلویزیون هستند».

کارگردان فیلم سینمایی «مهمان داریم» گفت: «اعضایی در این کمیته حضور دارند که هر کدام مربوط به تلویزیون و ارشاد هستند و این وسط باز چیزی از نهاد صنفی و انجمن بخش خصوصی وجود ندارد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «از زاویه دیگری هم می‌توان به این موضوع نگاه کرد. اگر الان به یک نفر که به طور کل بیرون از این منظومه و بحث‌هاست اما به بحث‌های پیرامون این موضوع آگاه است بگویید مصوبه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته که تنظیم‌گری این حوزه را به صداوسیما واگذار کرده، اما برای دستورالعمل‌هایش شورای دیگری را تشکیل می‌دهد و اعضای آن از نهادهای دیگر هستند، ممکن است فکر کند این یعنی چنددست شدن یک موضوع. اما اگر از زاویه دید ما به آن نگاه کنید یعنی سکوهایی که در این حوزه کار کردند، به طور جدی می‌گویند این بهتر از هیچ است، قطعا جواب آنها این است که با شرایطی که در گذشته وجود داشته است، الان ممکن است کمی به تعادل نزدیک‌تر شویم. این به معنی داشتن یک شرایط ایدئال نیست».

او در پایان گفت: «این قدم به نسبت چیزی که قبلا بود، می‌تواند قدمی رو به جلو محسوب شود. ولی همچنان در یک پلان کلی این مشکل وجود دارد. به نظرم اساسا نهادی باید متولی تنظیم‌گری این حوزه باشد که خودش ذی‌نفع نباشد و اینکه بتواند در یک جریان جدید این موضوع را تعریف کند که متأسفانه در حال حاضر این شرایط اصلا وجود ندارد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها