|

«شرق» از حواشی جدید درباره محمدباقر قالیباف در آستانه انتخابات گزارش می‌دهد

فرزندان پرحاشیه و چالش‌های ناتمام

‌‌تنها چند روز مانده به انتخابات دوازدهمین دور مجلس، به نظر می‌رسد جبهه پایداری قصد دارد با انتشار اطلاعاتی خصوصی از خانواده محمدباقر قالیباف، در برابر سرلیستی رئیس فعلی مجلس در انتخابات‌ و نشستن او بر صندلی ریاست مجلس، سدی ایجاد کند.

فرزندان پرحاشیه و چالش‌های ناتمام

‌‌تنها چند روز مانده به انتخابات دوازدهمین دور مجلس، به نظر می‌رسد جبهه پایداری قصد دارد با انتشار اطلاعاتی خصوصی از خانواده محمدباقر قالیباف، در برابر سرلیستی رئیس فعلی مجلس در انتخابات‌ و نشستن او بر صندلی ریاست مجلس، سدی ایجاد کند. در این زمینه جلیل محبی، روحانی نزدیک به قالیباف، در اظهاراتی مدعی شد ‌پایداری‌ها می‌خواهند حمید رسایی را جایگزین قالیباف کنند. در تأیید این نکته هم می‌توان به اظهارات رائفی‌پور، از چهره‌های جنجالی نزدیک به جبهه پایداری اشاره کرد. علی‌اکبر رائفی‌پور که جنجال‌های اخیر او بر سر رشوه‌گرفتن نمایندگان و ماجرای ۱۴۰ سکه و همچنین پول‌پاشی محمد‌سعید احدیان، دستیار محمدباقر قالیباف در مجلس، سرو‌صدای زیاد به پا کرده بود، این‌بار نیز در شبکه اجتماعی ایکس درباره اقامت فرزند قالیباف در کانادا نامه‌ای بلندبالا خطاب به او نوشته است. او در بخشی از این نامه این‌گونه نوشته: «... میزان سرمایه‌گذاری فرزندتان در کانادا، هزینه‌های مربوط به دریافت اقامت دائم در آن کشور، هزینه‌های حقوقی شکایت مذکور از چه منبعی تأمین و چگونه پرداخت شده است؟...». توییتی که با هشتک «این بار فرق می‌کند»، منتشر شده است.

ماجرایی که باعث شد یک بار دیگر در آستانه انتخابات محمدباقر قالیباف در صدر اخبار قرار گیرد و انتقادهایی گسترده و جدی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور متوجه او شود، خبری بود که برای اولین بار یاشار سلطانی درباره اسحاق قالیباف، فرزند کوچک رئیس مجلس منتشر کرده است. یاشار سلطانی، روزنامه‌نگاری که پیش از این درباره حواشی اقتصادی برخی مقامات کشورمان و وابستگان آنها افشاگری‌هایی کرده بود، این‌بار به «ماراتن دریافت ویزای مهاجرتی اسحاق قالیباف» پرداخته است. طبق مستنداتی که منتشر شده و هم‌اکنون در دسترس عموم قرار دارد، به گفته سلطانی «اکنون دادگاه رأی را به نفع فرزند محمد‌باقر قالیباف صادر کرده و راه دریافت ویزای مهاجرتی کانادا برای او هموار شده است». طبق این مستندات، تلاش اسحاق قالیباف برای اخذ ویزای «پی‌آر» یا همان اقامت دائم در کانادا از پنج سال پیش، در زمستان ۱۳۹۷ آغاز شده و پرونده او به دلیل «بررسی‌های امنیتی بالا» در این کشور به درازا کشیده است. مسئله‌ای که باعث شد اسحاق قالیباف با گرفتن وکیل گران‌قیمت کانادایی، موفق شود رأی دادگاه فدرال را به نفع خود برای اخذ اقامت دائم کانادا دریافت کند؛ اتفاقی که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی همراه داشت.

بخشی از این واکنش‌ها به خوداظهاری قالیباف از اموال و دارایی خانواده‌اش در مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 96 بر‌می‌گردد. قالیباف در آن مناظره انتخاباتی مدعی شد ‌اسحاق، تنها فرزند تحت تکفلش، یک خودروی پاترول مدل ۷۱، یک دستگاه موتور‌سیکلت و مجموعا یک‌میلیون تومان سپرده بانکی دارد! سؤالی که برخی کاربران فضای مجازی آن را دستمایه انتقاد‌های خود‌ به این اتفاق قرار داده‌اند، این است که در شش سال گذشته چه اتفاقی افتاده که فرزند قالیباف از یک میلیون تومان دارایی، موفق شده تمکن مالی مورد نیاز برای اکسپرس اینتری کانادا را تهیه کند؟! بر اساس قانون مهاجرتی کانادا، تمکن لازم برای مهاجرت حداقل ۱۳ هزار دلار معادل بیش از 700 میلیون تومان تمکن به ازای هر نفر است. از این گذشته اسحاق قالیباف برای پیگیری تأخیر در دریافت ویزای مهاجرتی خود بار‌ها در دادگاه طرح دعوا کرده است. او برای این کار نیاز به مقادیر زیادی پول جهت پرداخت حق‌الوکاله وکیل مهاجرتی داشته است.

اعمال سیاست دوگانه در تأیید صلاحیت نامزدها

علاوه بر مورد بیان‌شده، نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر وجود دارد، تأیید صلاحیت محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس و کاندیدای انتخاباتی پیش‌رو است. مسئله‌ای که در شرایط مشابه منجر به رد‌صلاحیت علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شده است و برخی نامزدها و شخصیت‌های شناخته‌شده سیاسی دیگر نیز به دلیل ابهاماتی در زمینه نوع اقامت وابستگان و نزدیکان آنها در کشورهای دیگر، صلاحیت‌شان برای انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری یا خبرگان رهبری تأیید نشده است. در این خصوص، وحید اشتری، افشاکننده سیسمونی‌گیت (حاشیه دیگر مربوط به خانواده قالیباف) در شبکه اجتماعی ایکس این‌گونه به موضوع فوق واکنش نشان داده است: «‌سؤال بپرسم؟ در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی در حال رد‌صلاحیت کاندیدای یک قوه بودند با این استدلال که چرا فرزندش در آمریکا تحصیل می‌کند. آیا هم‌زمان از وضعیت درخواست مهاجرت فرزند این یکی رئیس قوه مطلع بودند؟ چطور چنین چیزی منجر به رد‌صلاحیت نشد؟ اگر کلا مطلع نبوده باشند که فاجعه است‌».

اسحاق با موتور آمد!

اما در کنار انتقادهای صورت‌گرفته، جلیل محبی، چهره سیاسی نزدیک به قالیباف، درباره حاشیه‌های مهاجرت پسر رئیس مجلس به کانادا روایتی متفاوت ارائه داد. این عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش به حاشیه رخ‌داده درباره مهاجرت پسر قالیباف به کانادا، در اظهاراتی بیان کرد که پسر قالیباف تهران است و تهران زندگی می‌کند. محبی در این ادعا بیان کرد: «اسحاق قصد داشت برای تحصیل دکترا به خارج کشور برود، نه برای زندگی. ویزای اقامت نیز برای کاهش هزینه تحصیل بود‌».

این فعال سیاسی نزدیک به قالیباف با اشاره به اینکه نقشه کشیده‌اند رسایی را جایگزین قالیباف کنند، می‌گوید: «زدن قالیباف ناظر به انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی است‌».

او همچنین مدعی شد که همین الان پسر قالیباف با موتور آمد اینجا و به من گفت چون برای تحصیل در کانادا به‌عنوان دانشجوی خارجی باید پول کلانی می‌دادم، تقاضای مهاجرت کردم تا شهریه کمتری بدهم.

حتی اگر ادعای کاهش هزینه تحصیل درست هم باشد، هزینه وکیل مهاجرتی بیش از همه صرفه‌جویی‌های تحصیلی هزینه‌بر بوده و در اصل مقرون‌به‌صرفه هم نیست. به‌هرحال در شرایط این روزهای انتخابات، حمله اصولگرایان به یکدیگر به شکلی جدی در حال پیگیری است و گمان می‌رود افشاگری‌هایی از این دست، تا پایان انتخابات ادامه یابد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها