|

از چین تا سومالی

برخی اتفاقات در گوشه و کنار جهان برای زنان رخ می‌دهد که به‌ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد.

برخی اتفاقات در گوشه و کنار جهان برای زنان رخ می‌دهد که به‌ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد.

زنان چین بچه‌دار نمی‌شوند

چین برای جلوگیری از بحران جمعیت از زنان می‌خواهد که بچه‌های بیشتری داشته باشند؛ اما با وجود لغو سیاست بحث‌برانگیز تک‌فرزندی، تولد نوزاد افزایش نیافته است و زنان تمایلی به بچه‌دارشدن ندارند. به گزارش بیزینس اینسایدر چین دومین کشور پرجمعیت جهان است؛ اما روند جمعیتی آن رو به کاهش است. شاید یکی از دلایل این اتفاق، بی‌توجهی به ازدواج در سن باروری زنان است. تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در چین در سال 2022 به 6.83 میلیون نفر کاهش یافت و برای بسیاری از کسانی که ازدواج می‌کنند، داشتن بچه جزء برنامه‌ها و چشم‌اندازشان نیست. رشد جمعیت در چین در سال 2022 برای اولین بار از اوایل دهه 1960 کمتر شده است و سال گذشته نیز با توجه به اینکه تعداد مرگ‌و‌میر کمتر از میزان تولد بوده، جمعیت دوباره کاهش یافته است. بیهان چن، 26ساله و یک تحلیلگر سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، معتقد است که باید این واقعیت پذیرفته شود که «داشتن فرزند به نوعی مانند یک سرمایه‌گذاری بدون بازده تضمین‌شده برای دست‌کم 18 سال است». او این انتخاب را به زبان ساده «یک سرمایه‌گذاری بد» توصیف می‌کند. برای جوانانی مانند چن، دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با اقتصاد چین و نرخ بی‌کاری بی‌سابقه جوانان به اندازه کافی دشوار است. امیلی هوانگ 29ساله تأکید دارد: «نمی‌خواهم بخشی از درآمدم را خرج فرزند کنم؛ زیرا بسیار گران است. بزرگ‌ترین چیزی که در‌حال‌حاضر ذهنم را مشغول کرده، تأمین‌کردن هزینه خودم در هنگام بازنشستگی است».

حذف مشکلات زنان

به‌تازگی صندوق توسعه سازمان ملل خبر داده کمک مالی ویژه‌ای برای تشکیل رسانه‌ای خاص زنان در سومالی اختصاص داده است. این رسانه که «بیلان» نام دارد، به‌عنوان تنها شبکه تلویزیونی که خاص زنان است، در هشتم مارس افتتاح خواهد شد. تا یک ماه دیگر که این رسانه فعالیت خود را آغاز کند، در حال تهیه برنامه است؛ برنامه‌هایی که با محوریت زنان و جنسیت و درباره تابوهایی که در این کشور وجود دارد، ساخته خواهند شد و البته تلاش شده زنان همه فعالیت‌های این شبکه را بر ‌عهده بگیرند. این شبکه قرار است به مسائل روزمره و آسیب‌زننده نیز بپردازد؛ مانند کمبود آموزگاران زن در کشور، موانع زنان برای موفق‌شدن در سیاست و همچنین تأثیراتی که تغییرات اقلیمی بر زندگی زنان خواهد گذاشت. معضل کمبود جدی معلم‌های زن در این کشور سبب شده تا مشکلات مبتلابه دختران کمتر بررسی شود. بیلان می‌خواهد تا سه سال آینده دست‌کم 

۲۰ زن روزنامه‌نگار دیگر را استخدام کرده و آموزش دهد و به ۱۰ زن روزنامه‌نگار بورسیه‌ای برای آموزش و توسعه مهارت‌های گزارشگری تحقیقی دهد. سازمان ملل با توجه به شرایط مردسالارانه حاکم بر سومالی سعی کرده است به توانمندی زنان در حوزه رسانه‌ها بپردازد. شرایط حاکم بر رسانه‌های این کشور سبب شده تا کمتر موضوعات خاص زنان، وضعیت و تبعیض و بهداشت و سلامت زنان در رسانه‌ها منعکس شوند. حتی موضوعاتی مانند افسردگی پس از زایمان، آزار و اذیت زنان و... نیز در رسانه‌های سومالی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. از طرفی زنانی که در رسانه‌های این کشور حضور دارند، با تبعیض و تحقیر مدام روبه‌رو هستند. باید دید این رسانه می‌تواند قدمی موفق برای بهبود شرایط زنان باشد یا خیر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها