|

جشنواره یکدست شلوغ می‌شود؟

در آستانه برگزاری چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی، دبیر این رویداد هنری، در نشست خبری از ابعاد تازه برگزاری جشنواره فیلم فجر سخن گفت. امینی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «امسال جشنواره پر‌شور و پر‌رونقی را به‌واسطه آثاری که خانواده سینما تولید کرده‌اند، تجربه می‌کنیم. قطعا جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور در جشنواره، هیئت انتخاب ۱۰۶ اثر را بازبینی کردند و در‌نهایت 22 اثر به سودای سیمرغ راه پیدا کرد. در بخش فیلم‌های اول 12 اثر پذیرفته شد و در کنار چهار اثر پویانمایی فیلم‌های این دوره از جشنواره را شامل می‌شوند. امسال تنوع خوبی در چیدمان فیلم‌های جشنواره داریم و یکی از ویژگی‌های جشنواره چهل‌‌و‌دوم این است که در جغرافیا و مضامین مختلف فیلم‌های خوبی داریم».

جشنواره یکدست شلوغ می‌شود؟

زینب همتی- در آستانه برگزاری چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی، دبیر این رویداد هنری، در نشست خبری از ابعاد تازه برگزاری جشنواره فیلم فجر سخن گفت. امینی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «امسال جشنواره پر‌شور و پر‌رونقی را به‌واسطه آثاری که خانواده سینما تولید کرده‌اند، تجربه می‌کنیم. قطعا جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور در جشنواره، هیئت انتخاب ۱۰۶ اثر را بازبینی کردند و در‌نهایت 22 اثر به سودای سیمرغ راه پیدا کرد. در بخش فیلم‌های اول 12 اثر پذیرفته شد و در کنار چهار اثر پویانمایی فیلم‌های این دوره از جشنواره را شامل می‌شوند. امسال تنوع خوبی در چیدمان فیلم‌های جشنواره داریم و یکی از ویژگی‌های جشنواره چهل‌‌و‌دوم این است که در جغرافیا و مضامین مختلف فیلم‌های خوبی داریم».

او ادامه داد: «امسال در افتتاحیه جشنواره بزرگداشتی برای محمدرضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب برگزار می‌شود».

امینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بخش پرحاشیه بین‌الملل که از سال گذشته با بخش ملی ادغام شد، گفت: «در بخش بین‌الملل ۷۸ کشور متفاضی بودند که این بخش در دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق برگزار می‌شود. همچنین با توجه به ظلم و جنایت صهیونیسم وظیفه جشنواره و اهالی سینما و رسانه این است که برنامه‌ریزی جدی در این زمینه داشته باشد از این رو ما هم بخش «فلسطین، روح و دم» را به جشنواره اضافه کردیم که رقابتی است. بخش پنجم «کمربند جاده» نام دارد که در این بخش هم میهمان داریم. با توجه به ادغام دوباره بخش ملی و بین‌الملل امسال میزبان آثار سینمایی خوب کشورهای همسایه هستیم. در بخش رقابتی سینمای سعادت نیز دو اثر ملی حضور دارند. همچنین در بخش جلوه‌گاه شرق هم دو اثر حضور دارند و در مجموع چهار اثر در این بخش خواهیم داشت. همان‌طورکه می‌دانید ما جزء جشنواره‌های الف دنیا و عضو فیاپف هستیم و این جشنواره همچنان خواهد درخشید». دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر درباره فرایند اهدای سیمرغ مردمی گفت: «همه ما این جایزه را دوست داریم. البته به عنوان دبیر این را نمی‌گویم. چندین ماه هم دوستان تلاش کردند تا این جایزه بتواند به جشنواره برگردد اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نتوانستیم ساختار منسجمی برای آن طراحی کنیم تا دعوا و دلخوری به وجود نیاید».

او در بخشی دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که از ترکیب هیئت انتخاب به نظر می‌رسد جشنواره یکدست‌سازی شده است و آیا داوران هم با چنین رویکردی انتخاب می‌شوند، گفت:« هر جشنواره سیاست‌های خود را دارد. هیئت انتخاب بر اساس سیاست‌های فرهنگی کشور مشخص می‌شود. برای این رویداد هم هیئت انتخاب جایگاه مشاوره برای دبیر را دارد و انتخاب آثار براساس شایسته‌سالاری بوده است. کار هیئت انتخاب کار دشواری است چون باید همه این سیاست‌ها را در نظر بگیرد. باید بگویم که امسال همه هستند. خانواده محترم سینما با میل به جشنواره آمده‌اند. آقای شهیدی‌فر پارسال جمله‌ای را گفت که در گوش من مانده و این بود که «همه می‌آیید» و همین اتفاق افتاده است. بااین‌حال یکدستی مهم نیست، خروجی مهم است. بهتر است به سمت این دو قطبی‌سازی‌ها نرویم. همه هیئت انتخاب متخصصان حوزه خود هستند و آثار را نسبت به سیاست فرهنگی کشور انتخاب می‌کنند. امسال هم با قصد سیاسی و جناحی آثار را انتخاب نکرده‌اند و فیلم‌های معرفی‌شده همه محترم و شایسته مخاطب هستند».

او در پاسخ به این پرسش که در جشنواره امسال بازیگر ممنوع‌الکار داریم یا خیر، تأکید کرد که این پرسش در حیطه اختیارات او نیست.

او در پاسخ به این پرسش که چند درصد فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های دولتی هستند، گفت: «حدود یک‌سوم فیلم‌ها دولتی است، یک‌سوم در مشارکت دولت با بخش خصوصی و یک‌سوم هم متعلق به بخش خصوصی است. برخی انتقاد می‌کنند چرا فیلم‌ها دولتی است؟ به نظرم باید خوشحال بود که دولت به سینما کمک می‌کند، چراکه همیشه از بی‌کاری اهالی سینما صحبت می‌شود و اینکه معیشت هنرمندان خوب نیست. الان که دولت پای کار است، انتقادهایی صورت می‌گیرد. درحالی‌که این حمایت جای تقدیر دارد. آنها هم که فیلم می‌سازند از کشورهای همسایه که نیستند بلکه از همین کشور هستند. این حمایت‌ها برای این است که چرخه سینما گرم شود و فیلم‌های خوبی را شاهد باشیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها