|

تیم‌های مدعی همگی امروز به میدان می‌روند

روز سرنوشت برای یحیی و شاگردانش

هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز با برگزاری شش دیدار شروع می‌شود که درست مثل هفته قبل، سه تیم مدعی سپاهان، استقلال و پرسپولیس در یک روز به مصاف رقبا می‌روند. در این هفته، شبیه به چند روز قبل، استقلال و سپاهان برای رسیدن به صدر جدول رقابت غیرمستقیمی با یکدیگر دارند؛ ضمن اینکه پرسپولیس هم برای فرار از بحران، چاره‌ای به غیر از کسب سه امتیاز دیدار امروز نخواهد داشت.

روز  سرنوشت  برای  یحیی  و  شاگردانش

هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز با برگزاری شش دیدار شروع می‌شود که درست مثل هفته قبل، سه تیم مدعی سپاهان، استقلال و پرسپولیس در یک روز به مصاف رقبا می‌روند. در این هفته، شبیه به چند روز قبل، استقلال و سپاهان برای رسیدن به صدر جدول رقابت غیرمستقیمی با یکدیگر دارند؛ ضمن اینکه پرسپولیس هم برای فرار از بحران، چاره‌ای به غیر از کسب سه امتیاز دیدار امروز نخواهد داشت.

گل‌گهر – استقلال؛ صدر  را  سفت  بچسب

در بین تیم‌های مدعی، استقلال زودتر از بقیه به میدان می‌رود. این تیم که بعد از روی کار آمدن جواد نکونام به‌عنوان سرمربی، پوست‌اندازی کرده و یکی از منسجم‌ترین تیم‌های لیگ برتری است، فعلا با یک بازی بیشتر و البته یک اختلاف امتیاز بیشتر در مقایسه با سپاهان، صدرنشین لیگ برتر است. این به آن معنی است که اگر تیم نکونام امروز بتواند سه امتیاز بازی خارج از خانه‌اش را به دست بیاورد، با هر شرایطی صدرنشین باقی خواهد ماند. تفاوت ماجرا در این است که استقلال در بازی‌های خارج از خانه‌اش در این فصل، با وجود عملکردی پذیرفتنی که داشته، چندان قدرتمند ظاهر نشده است. این تیم در شش هفته اخیر به چهار تساوی و دو پیروزی دست یافته است. استقلال در 10 بازی اخیر نباخته و طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری را دارد؛ ولی همان‌طورکه عنوان شد، شاگردان نکونام خارج از خانه صلابت دیدارهای خانگی را نداشته و در چهار بازی آخر به تساوی رسیده‌اند. پس مأموریت اصلی  از بین بردن این طلسم تساوی‌های متوالی و کسب سه امتیاز و صدرنشینی است. خبر خوب برای استقلال این است که مقابل رقیب امروز آمار بسیار خوبی دارند. استقلال و گل‌گهر هشت بار با یکدیگر در لیگ برتر دیدار داشتند که استقلال با احتساب حکم کمیته انضباطی، هفت بازی این تیم را شکست داده و گل‌گهر از هیچ تیمی بیشتر از استقلال شکست نخورده است. استقلال برابر گل‌گهر در لیگ و جام‌ حذفی به هفت پیروزی متوالی دست یافته است. ضمن اینکه جواد نکونام به‌عنوان مربی هفت بار برابر گل‌گهر قرار گرفته که حاصل آن سه پیروزی، سه تساوی و یک شکست بوده است.

سپاهان – آلومینیوم؛ بی‌رحمی  زردپوشان

دیگر بعید است که کسی درباره قدرت این روزهای تیم ژوزه مورایس شک و تردیدی داشته باشد. سپاهان در این فصل به دلیل تخلفاتی که در داستان سقف قرارداد داشت، با جریمه و کسر چهار امتیازی روبه‌رو شد تا صدر جدول را از دست بدهد؛ ولی آنها در کسب برد آن‌قدر ثبات داشته و رقبای‌شان امتیاز از دست داده‌اند که حالا با همین شرایط هم دوباره در قامت یک مدعی قد علم کرده‌اند. سپاهان تیم بی‌رحمی نشان داده و بهترین خط حمله لیگ را دارد. آنها در هفته‌های اخیر بردهای چهار و پنج‌گله داشته‌اند و همین حالا بهترین گل‌زنان لیگ برتر در همین تیم توپ می‌زنند. درست است که فعلا در یک امتیازی صدر مانده‌اند؛ ولی این احتمال وجود دارد که همین امروز حتی با وجود یک بازی کمتر، صدرنشین شوند. اگر استقلال امتیاز از دست بدهد و سپاهان برنده شود یا اگر استقلال ببازد و سپاهان مساوی هم کند، این تیم صدرنشین می‌شود. ضمن اینکه نباید از یاد برد که تیم ژوزه مورایس در مقایسه با استقلال هنوز یک بازی کمتر دارد و بخت اصلی برای رسیدن به صدر جدول و حفظ آن به شمار می‌رود.

پرسپولیس – شمس‌آذر؛ فرار  از  بحران

پرسپولیس در بین تیم‌های مدعی، آخرین بازی روز را برگزار می‌کند و شاگردان یحیی گل‌محمدی که در هفته‌های اخیر حال و روز خوشی نداشته‌اند، امروز در آزادی میزبان تیم متحول‌شده شمس‌آذر قزوین خواهند بود. برای تشریح بحران پرسپولیس کافی است یکی، دو عدد خیلی سریع مرور شود؛ پرسپولیس در شش بازی اخیر لیگ به یک پیروزی، یک شکست و چهار تساوی دست یافته است. این تیم همان‌طورکه عنوان شد، حال و روز خوبی را سپری نمی‌کند و در 9 بازی قبلی در لیگ و آسیا فقط یک برد داشته و با توجه به شرایطی که دارد، نیاز مبرمی به پیروزی دارد. از بخت بد یحیی و تیمش، آنها قرار است مقابل رقیبی قرار بگیرند که حسابی پرانگیزه و صد البته جنگجو نشان داده‌‌اند: شمس‌‌آذر. رقیب هشت بازی است که نباخته و در شش بازی قبلی به چهار تساوی و دو پیروزی رسیده است. آنچه شمس‌آذر را تبدیل به تیم متفاوتی در این فصل کرده است، عملکرد درخشان این تیم در دیدارهای خارج از خانه است. این تیم در رده دوم جدول دیدارهای خارج از خانه جای دارد. شمس‌آذر بیشترین تفاوت عملکرد را در بازی‌های خارج از خانه در مقایسه با دیدارهای خانگی دارد. شمس‌آذر به‌عنوان میهمان در حد یکی مدعی ظاهر شده و در هر بازی به طور متوسط دو امتیاز کسب کرده است. این در حالی است که در خانه متوسط یک امتیاز در هر مسابقه را دارد. نکته‌ای که نباید درباره شمس‌آذر فراموش کرد، این است که آنها لیگ را با کسر امتیاز شروع کرده و سه بازی نخست را هم واگذار کردند؛ ولی پس از آن با توانی باورنکردنی برابر رقبا صف‌آرایی کرده و یکی از مدعیان جدید لیگ برتر محسوب می‌شوند. بازی امروز اولین تقابل تاریخ دو تیم است که شاید تبدیل به یکی از جدال‌های جذاب روز شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها