|

«شرق» از حمله احتمالی آمریکا به یمن تا مذاکرات انصارالله گزارش می‌دهد

هشدار ژنرال‌های آمریکایی به دولت بایدن

به دنبال اوج‌گیری حملات موشکی و پهپادی انصارالله به فلسطین اشغالی و نیز عملکرد آنها در دریای سرخ نسبت به هدف قرار‌دادن کشتی‌ها و ناوهای آمریکا، رسانه آمریکایی «سمافور» خبر داد که پنتاگون در حال بررسی حمله مستقیم به اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن در پاسخ به تشدید حملاتشان به کشتی‌های نظامی و تجاری در دریای سرخ است.

هشدار ژنرال‌های آمریکایی به دولت بایدن

شرق: به دنبال اوج‌گیری حملات موشکی و پهپادی انصارالله به فلسطین اشغالی و نیز عملکرد آنها در دریای سرخ نسبت به هدف قرار‌دادن کشتی‌ها و ناوهای آمریکا، رسانه آمریکایی «سمافور» خبر داد که پنتاگون در حال بررسی حمله مستقیم به اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن در پاسخ به تشدید حملاتشان به کشتی‌های نظامی و تجاری در دریای سرخ است. به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب با چاشنی ضدایرانی آمده است که «مقامات دولت بایدن به سمافور گفته‌اند که آنها به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که انصارالله و حامیان آنها در تهران تلاش می‌کنند تجارت جهانی دریایی را تضعیف کنند که با هدف کاهش تجارت با اسرائیل و بالا‌بردن هزینه‌های ایالات متحده و متحدانش برای حمایت از جنگ کابینه تل‌آویو انجام می‌شود». این گزارش در حالی منتشر شده است که هفته گذشته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با بیان اینکه واشنگتن خواستار درگیری با ایران نیست، گفت کاخ سفید به‌صورت خصوصی و علنی به بازیگران منطقه از‌جمله «ایران اعلام کرده که خواهان مناقشه‌ای جدید و بزرگ‌تر نیست».

البته علی القحوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، بامداد شنبه به شبکه المیادین هشدار داد: «هر اقدام خصمانه علیه یمن، عواقب وخیم و هزینه سنگینی خواهد داشت». در‌حال‌حاضر، برخی از خطوط کشتیرانی جهانی، مسیر محموله‌های خود را از دریای سرخ و کانال سوئز به مسیرهای دور شاخ آفریقا منحرف می‌کنند که به‌طور درخور‌توجهی زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، مقامات آمریکایی می‌گویند در حال بررسی حمله به حوثی‌ها هستند اما نگران دامن‌زدن به یک جنگ گسترده‌تر در منطقه هستند. مقامات دولت بایدن بارها گفته‌اند که اولویت آنها این است که مناقشه خاورمیانه را صرفا بر حمایت از کمپین اسرائیل برای بیرون‌راندن حماس از پایگاه خود در غزه متمرکز کنند؛ اگرچه آنها عملیات نظامی تهاجمی‌تر را رد نکرده‌اند.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در واشنگتن، با اشاره به حملات در دریای سرخ گفت: «همان‌طورکه در گذشته نشان داده‌ایم، ارتش ما در انجام اقداماتی که لازم و مناسب بدانیم، از‌جمله محافظت در برابر اقدامات در حوزه دریایی که می‌تواند نیروهای ما را تهدید کند، تردید نخواهد کرد». نیروهای ایالات متحده و متحدانش در هفته‌های اخیر موشک‌های حوثی‌ها و پهپادهای تهاجمی را که پنتاگون معتقد است اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، رهگیری کرده‌اند. ارتش یمن متعهد شده است پس از حمله حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل، به‌طور نظامی از حماس حمایت خواهد کرد و انصارالله نیز کارزار خود را برای هدف قرار‌دادن کشتی‌های تجاری که می‌گویند به سمت بنادر اسرائیل در حرکت بودند، گسترش داده‌اند.

 تلاش برای متهم‌کردن تهران

با سلسله اقداماتی که انصارالله در دستور کار قرار داده، عملا فضا به سمت ایجاد ائتلاف نظافی دریایی سوق پیدا کرده است. در مقابل، تهران نیز بارها تصریح کرده که «گروه‌های مسلح در منطقه ‌ازجمله انصارالله برای پاسخ به حملات اسرائیل در غزه، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه تهران دستورالعملی به آنها ارائه می‌دهد. آنها نمایندگان ملت خود هستند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند». آن‌طور که ناصر کنعانی در مقام سخنگوی وزارت امور خارجه گفته «ادعاهای بی‌اساس سنتکام و دیگر مقامات کاخ سفید درباره ارسال پهپادهای ایرانی به یمن هم که سال‌هاست در محاصره است، از آن دست ادعاهای فرافکنانه‌ای است که در راستای سرپوش‌گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. بنابراین آمریکا به‌جای اتهام‌زنی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و حمایت از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد».

البته امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، پنجشنبه گذشته و در واکنش به تلاش آمریکا برای ایجاد یک نیروی دریایی بین‌المللی در دریای سرخ با حضور ۴۰ کشور، اظهار کرد: «منطقه دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. اینها هم قطعا چنین کاری را نمی‌کنند و اگر بخواهند چنین بی‌عقلی انجام دهند، با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه خواهند شد». به گفته آشتیانی، «همه کشورها در این منطقه حضور دارند و امنیت باید با وجود کشورهای منطقه تأمین شود». وزیر دفاع همچنین درباره امنیت خلیج فارس تأکید کرد: «این منطقه، منطقه ماست و روی آن منطقه‌ای که تسلط داریم، قطعا کسی نمی‌تواند مانور بدهد». پیش‌تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود که در حال مذاکره با چندین کشور برای تشکیل یک نیروی دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی هستیم. اسرائیل نیز با برخی از کشورها درباره ایجاد نیرویی برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ در برابر حملات یمنی‌ها رایزنی کرده است. با این وجود، روز سه‌شنبه گذشته، ارتش یمن با یک موشک کروز به نفتکش استریندا با پرچم نروژ حمله کرد‌. ماه گذشته میلادی، یک کشتی باری که گفته می‌شود بخشی از آن متعلق به یک تاجر اسرائیلی بود، توسط انصارالله توقیف شد و کل 25 خدمه آن دستگیر شدند. سخنگوی انصارالله اخیرا در گفت‌وگو با تلویزیون یمن دست به تهدید زد و عنوان کرد: «اگر غزه غذا و داروی مورد نیاز خود را دریافت نکند، همه کشتی‌هایی که در دریای سرخ عازم بنادر اسرائیل هستند، صرف‌نظر از ملیت‌هایشان، هدف نیروهای مسلح ما خواهند شد». این اقدامات سبب شده تا مقامات کاخ سفید در اقدامی ضدایرانی، انگشت اتهام را در تحریم انصارالله به سمت تهران بچرخانند.

باوجود این نکته، تعدادی از مقامات دفاعی فعلی و سابق ایالات متحده هشدار داده‌اند که در صورت حمله به انصارالله و سایر گروه‌های مقاومت، آمریکا و متحدانش با خطرات بزرگی روبه‌رو خواهند شد. به اذعان این مقامات، تهران در بسیاری از کشورهای چنان نفوذی دارد که می‌توانند هم‌زمان در چندین منطقه انتقام بگیرند؛ «آیا این لحظه‌ای است که می‌توانیم بال‌های ایران را ببندیم یا آنها را از نظر استراتژیک به عقب برانیم؟». ژنرال مایکل ناگاتا که در دوران اوباما بر نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در خاورمیانه نظارت داشت، اذعان دارد‌: «زمان فعلی افتضاح است، زیرا به نظر من ایران در قوی‌ترین موقعیت استراتژیکی قرار دارد که احتمالا از زمان انقلاب تاکنون در آن بوده‌ است».

 پالس مثبت انصارالله

در حالی برخی رسانه‌ها از ایجاد ائتلاف نظامی دریایی علیه ارتش ملی یمن و نیز بررسی احتمال حمله آمریکا به یمن خبر داده‌اند که در آن سو، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن، از مذاکره با طرف‌های بین‌المللی درباره عملیات‌های ارتش این کشور در دریای سرخ و دریای عرب خبر داد و گفت این مذاکرات، با نظارت عمان در جریان است. عبدالسلام در‌این‌باره تأکید کرد: «به همه گفته‌ایم عملیات‌های یمن، برای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه است. ما نمی‌توانیم در قبال حمله به نوار غزه و محاصره آن، دست روی دست بگذاریم». وی با اشاره به اینکه موضع یمن در قبال غزه، غیر‌قابل چانه‌زنی است، تصریح کرد: «اقدام علیه کشتی‌های دشمن [صهیونیستی] یا کشتی‌هایی که عازم بنادر آن باشند، تا زمان توقف حمله و لغو محاصره غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه ادامه خواهد داشت». این مقام یمنی در پایان خاطر‌نشان کرد: «هر اقدام واقعی برای وضعیت انسانی در فلسطین و غزه، باید با وارد‌کردن غذا و دارو باشد و این مسئله می‌تواند باعث کاهش تنش شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها