|

32 سال استمرار نشریه نگاه نو

با انتشار شماره 139، نگاه‌ نو وارد سی‌وسومین سال انتشار شد. فصلنامه «نگاه نو» را می‌توان تنها فصلنامه‌ای دانست که با استمرار و به‌طور مرتب در این 32 سال منتشر شده است. فصلنامه‌ای که در این مدت بدون تأخیر و بدون کاهش کیفیت مطالب از سال 1370 چاپ شده است. فصلنامه‌ای که در طول این سی‌وچند سال انتشار، توانسته جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگ به خود اختصاص دهد

32 سال استمرار نشریه نگاه نو

با انتشار شماره 139، نگاه‌ نو وارد سی‌وسومین سال انتشار شد. فصلنامه «نگاه نو» را می‌توان تنها فصلنامه‌ای دانست که با استمرار و به‌طور مرتب در این 32 سال منتشر شده است. فصلنامه‌ای که در این مدت بدون تأخیر و بدون کاهش کیفیت مطالب از سال 1370 چاپ شده است. فصلنامه‌ای که در طول این سی‌وچند سال انتشار، توانسته جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگ به خود اختصاص دهد. این نشریه فرهنگی زیر نظر «علی میرزایی» و با همکاری چند نفر از چهره‌های شناخته‌‌شده منتشر می‌شود و با مطالب قابل تأمل از شخصیت‌های فرهنگی به مسائل مبتلابه جامعه می‌پردازد. در این مطالب از منظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مسائل مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

این شماره نگاه‌ نو دارای چند بخش اصلی است. در نخستین بخش، نوشته‌هایی درباره جایزه‌های نوبل صلح، اقتصاد و ادبیات، درباره جایزه بوکر 2023 و درباره هفدهمین دوره جایزه مهتاب میرزائی آمده است و مقاله‌ای درباره یون فوسه، برنده جایزه نوبل ادبیات و سبک ادبی و آثار او به قلم حبیب حسینی‌فرد و سرانجام ترجمه فارسی تروتازه خطابه نوبل ادبیات 2023 که یون فوسه، برنده این جایزه، در روز پنجشنبه شانزدهم آذر در آکادمی سوئد ایراد کرد، به قلم رضا رضایی.

نگاه‌ نو با اینکه فصلنامه است از رویدادهای مهم روز و مهم‌ترین آنها جنگ در غزه، غافل نیست. آخرین پیام برتراند راسل در مورد مسئله فلسطین و اسرائیل، دو شعر که تحت تأثیر قتل‌عام فلسطینیان بی‌دفاع غیرنظامی سروده شده و مقاله‌ای به قلم علی میرزایی، سردبیر نگاه‌ نو، با عنوان «بار دیگر کشتار فلسطینیان» این بخش را تشکیل می‌دهند.

بخش ویژه این شماره نگاه‌ نو به «رمان» اختصاص داده شد؛ با نوشته‌هایی از حسن میرعابدینی، محمد قاسم‌زاده، دکتر امید طبیب‌زاده، دکتر آبتین گلکار، و گفت‌وگوی سردبیر با عبدالله کوثری و رضا رضایی.

بخش مقاله‌های این شماره با مقاله‌ای از دکتر بهمن مقصودلو آغاز می‌شود با عنوان «داریوش مهرجویی و سینمای تفکر»، سپس مقاله‌ای به قلم دکتر علینقی مشایخی با عنوان «همبستگی و گسست اجتماعی»، مقاله‌ای با عنوان «مدرسه: خانه دوم یا زندان» نوشته دکتر آرزو رسولی، مقاله‌ای مفصل درباره انقلاب ایران و اتحاد جماهیر شوروی نوشته بهمن زبردست، مقاله‌ای به قلم دکتر احمد سیف با عنوان «نئولیبرالیسم و نابرابری اقتصادی در ایران»، ترجمه‌ای به قلم دکتر محمد غفاری از مقاله تری ایگلتن درباره سبک ادبی مارکس و ترجمه‌ای از دکتر آبتین گلکار با عنوان «زیستن نه بر پایه دروغ» نوشته الکساندر سولژنیتسین. بخش ادبیات این شماره با سه شعر تازه‌یاب از شاعر ملی ایران «فرخی‌یزدی» آغاز می‌شود و با مقاله‌ای درباره کاترین منسفیلد که برای نوشتن داستان‌های کوتاه شهره آفاق است، به قلم نرگس انتخابی به پایان می‌رسد و در آخر کارتونی که حسن کریم‌زاده کار کرده است، به تأثیر از حوادث روز و بخش‌های «تازه‌های کتاب» و «انتقاد کتاب». می‌توان گفت این شماره نشریه نگاه نو که در 260 صفحه منتشر شده، جزء شماره‌های برتر در این 32 سال است. این نشریه را می‌توان با بهای 125 هزار تومان از روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها تهیه کرد. همچنین پی‌دی‌اف این نشریه برای مشترکان و علاقه‌مندان فرهنگ در گوشه و کنار جهان ارسال می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها