|

گزارش ماهانه عملکرد حوزه حمل و نقل و ترافیک در صحن شورای شهر تهران

کارنامه پروعده

قرار است هر ماه مدیران حمل‌ونقلی شهرداری به صحن شورای شهر بیایند و از عملکرد خود در این حوزه گزارش دهند. این را مهدی چمران، رئیس شورای شهر، می‌گوید وقتی رسانه‌ها از او درباره دلیل حضور دوباره مدیران ترافیکی می‌پرسند.

کارنامه پروعده

روز گذشته باز محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، به صحن شورای شهر آمده بود تا از ورود اتوبوس‌‌های برقی و واگن‌‌های متروی چینی بگوید که قرار است به زودی ناوگان حمل‌ونقل تهران را نونوار کند. اما در جریان این گزارش برخی از اعضا اعلام کردند که متأسفانه مردم هنوز رضایت کامل از بحث حمل‌ونقل عمومی ندارند و با توجه به گزارشی که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شد؛ تا پایان دوره ششم شورا نمی‌توانیم امید داشته باشیم که تحولی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین رخ دهد.

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر هم به «شرق» می‌گوید: اعتراف و اذعان ضمنی معاون حمل‌ونقل و ترافیک به متوقف‌گذاشتن اتوبوس‌های آماده‌به‌کار در پارکینگ به بهانه عدم تعیین تکلیف مدیریتی درحالی‌که در روزهای آلوده و سرد سال شهروندان منتظر گشایش در حوزه حمل‌ونقل عمومی هستند، مصداق عملی عذر بدتر از گناه است، حداقل امکان استفاده از ظرفیت جامعه بازنشستگان سازمان اتوبوسرانی به سرعت باید مد نظر قرار بگیرد و بلافاصله از تمام این ظرفیت مختصر در دسترس محدود به‌صورت مؤثر در جهت بهبود ساختار حمل‌ونقل روزمینی استفاده شود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم به توقف 40 ون شماره‌گذاری‌شده در پارکینگ اشاره می‌کند که در این مدت می‌توانستند به مردم خدمات‌رسانی کنند. محسن هرمزی برخی از گلایه‌‌های اعضای شورای شهر را با وجود تلاش‌هایی که شهرداری برای حل مشکلات حمل‌ونقلی تهران می‌کند، بی‌انصافی دانست. بعد از پایان سخنان وی، اعضا درخواست وقت برای پاسخ به معاون شهردار را کردند که مهدی چمران این فرصت را نداد و با گفتن آقای کاشانی عزیز و آقای امانی عزیزتر به ما امان دهند، درخواست کرد این بحث‌ها تمام شود.

در جلسه روز گذشته مشخص شد پیش‌پرداخت واگن‌‌های قطار شب دوشنبه به حساب تولیدکننده چینی واریز شده که ناصر امانی به شوخی خطاب به چمران گفت به نظر می‌رسد آقای چمران که قرار بود اگر این پول واریز شد شیرینی بدهند و ندادند دقیق‌‌تر از جریان آگاه بودند.

محسن هرمزی هم در گزارشی از آغاز حفاری خط ۱۰ مترو خبر داد و گفت: حفاری خط ۱۱ مترو هم در دی آغاز می‌شود، پرونده متروی پرند نیز پس از ۱۸ سال بسته شده و تکلیف شورای شهر برای معاونت حمل‌ونقل درخصوص احداث ۲۸ کیلومتر مترو و ۶ ایستگاه مترو انجام شد و بر همین اساس کار اضافه‌تری برای خودمان تعریف کردیم و ایستگاه‌‌های تبادلی و باقی‌مانده خط‌های ۶ و ۷ را در دستور کار قرار دادیم.

او با بیان اینکه از عملیات احداث توسعه جنوبی خط ۶ مترو تنها ۳۰۰ متر مانده و به نظر می‌رسد با کمک بودجه‌ای شورای شهر، تا دو ماه آینده عملیات حفاری تمام شود، گفت: تعهد می‌دهیم در صورت تأمین منابع مالی، دو ایستگاه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تا پایان سال وارد مدار خواهد شد.

هرمزی درباره سرانجام واگن‌های چینی نیز با بیان اینکه دیشب با نماینده بانک مرکزی در کشور چین صحبت کرده و باخبر شدیم که پول تأمین شده و به حساب طرف چینی واریز شده است، گفت: ال‌سی باز شده بود و ضمانت‌نامه را طرف چینی آماده کرده و قرار است در فوریه ۲۰۲۵ اولین واگن‌های چینی تحویل داده شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه هفته گذشته عملیات ساخت واگن ملی شروع شد و منابع مالی نیز تأمین شده و امیدواریم تا سال آینده دو رام قطار ملی تحویل بگیریم، گفت: اورهال ۳۰۱ واگن مترو از ابتدای امسال انجام شده است؛ اما بنا به گفته شرکت بهره‌برداری متروی تهران، تعدادی واگن به مرحله اورهال رسیدند که در حال سرویس‌دهی هستند.

هرمزی در ادامه درباره وضعیت اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه درحال‌حاضر دو هزارو 900 اتوبوس فعال داریم، گفت: از ابتدای شهریور ۱۵۷ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۱۰۹ دستگاه متعلق به شرکت عقاب بوده است و ابتدای امسال نیز ۳۱۴ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۹۷ دستگاه اتوبوس، ثمره قرارداد وزارت کشور بوده است؛ اما تعدادی از این اتوبوس‌ها از آنجایی که هنوز مدل فعالیت آنها مشخص نشده، وارد خط نشده‌اند.

او با بیان اینکه قرارداد ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی، ۱۰ هزار ون برقی نیز فعال است و باید کمیته اجرائی و فنی شهرداری در سفر آتی خود مباحث فنی را نهایی کنند، گفت: در حال حاضر قرارداد احداث خط ۱۱ مترو با شرکت چینی نهایی شده و به نظر می‌رسد در دی‌ماه این قرارداد اجرا و عملیات حفاری آغاز شود و همچنین پیگیری برای ساخت ۲۵۹ واگن اضافه‌تر مترو نیز نهایی شود و به قرارداد برسد.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران هم در واکنش به این گزارش گفت: موضوع حمل‌ونقل و ترافیک همیشه به‌عنوان موضوعی به هم پیوسته مطرح شده و یکی از چالش‌‌های ما در این حوزه عدم وجود نگاه زنجیره‌ای است که موجب آزار شهر شده است. ازاین‌رو ما می‌بینیم برخی شهرهایی که دارای جمعیتی چند برابر ایران هستند چطور توانسته‌اند در یک برنامه سه‌ساله این مهم را رفع و رجوع کنند بنابراین باید یک پایش جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: پایانه شرق تهران بارها به عنوان موضوع نقد در صحن شورا مطرح شده است و علت آن عدم بهره‌برداری در دوره قبل شورا با وجود 90 درصد پیشرفت فیزیکی بوده که در مدیریت شهری قبل با بی‌مهری و رکود مواجه شده که در حال حاضر این موضوع تنها به یک نماد در شهرداری تهران تبدیل شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. ازاین‌رو امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح این پایانه تا انتهای امسال باشیم و به وعده‌ها اکتفا نکنیم.

عضو شورای شهر تهران درخصوص ورود خودروهای برقی گفت: استفاده از این خودروها چه در بخش اتوبوس و تاکسی و چه در بخش موتورسیکلت، امری قابل قبول است اما باید موضوع خدمات پس از فروش نیز دراین‌باره مورد توجه واقع شود. ازاین‌رو نیاز است تا ابعاد فنی این مقوله نیز مورد توجه واقع شود.

هرمزی معاون شهردار هم درخصوص سرانجام پایانه «شرق» با تأکید بر اینکه تعهد ما افتتاح فاز اول این پایانه در دی‌ماه بود، اما شهروند در پرداخت پول به پیمانکار تأخیر داشته و قرار است توسط فروشگاه شهروند پول به پیمانکار پرداخت شود، گفت: درباره محورهای سفر به چین بگویم که ما در حوزه اتوبوسرانی قرارداد خرید هزار اتوبوس برقی ۱۲ متری و هزار اتوبوس سی‌ان‌جی ۱۸ متری را منعقد کردیم و قابل ذکر است که ما دو قرارداد اتوبوس برقی با دو شرکت داخلی داشتیم که بعد از سفر چین در حوزه قیمت‌ها شاهد کاهش هستیم، به‌گونه‌ای که در یک قراردادمان کاهش ۱۵ درصدی به لحاظ قیمتی داشتیم.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: اخیرا اعلام شد در تهران ۴۲.۵ کیلومتر مترو ساخته شده است. اگر متروی پرند را از آن کم کنیم مابقی آن باید در شهر تهران حفاری شده باشد که لازم است شهرداری گزارشی درخصوص نقاطی که این کار انجام شده است، ارائه کند.

وی افزود: ۳۱۴ دستگاه اتوبوس از ابتدای سال وارد ناوگان شده و در حال حاضر نیاز است که اعلام شود تا پایان سال چند دستگاه وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد. اگر با همین روند ادامه دهیم تا پایان سال به ۵۰۰ دستگاه هم نمی‌رسد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به شنیده‌های خود در شب گذشته مبنی بر واریز پیش‌پرداخت واگن‌های مترو به طرف چینی اشاره کرد و گفت: این در حالی هست که پیش‌تر اعلام کرده بودیم پیش‌پرداخت داده شده و ما جشن گرفتیم و صلوات فرستادیم.

امانی درباره ورود 40 دستگاه ون و عدم الحاق آن به سامانه حمل‌ونقل عمومی شهر نیز یادآور شد: متأسفانه در برخی مناطق شهری تهران کمبود اتوبوس، ون و تاکسی مشهود است و شهرداری تهران برای تست یک سکو، این 40 دستگاه را معطل گذاشته است. عضو شورای شهر در ادامه با انتقاد از رونمایی خودروی ملی که روز یکشنبه گذشته صورت گرفت، گفت: این چه خودروی ملی است که روی بدنه آن اسامی «ام‌وی‌ام» و «آریزو» درج شده و در رسانه ملی عنوان می‌شود این خودرو تماما تولید داخلی است؟ طبق اطلاعات ما، 15 درصد سهم ساخت آن داخلی است. مردم این موضوعات را می‌بینند؛ بنابراین مدیران شهرداری الزام دارند پاسخ‌گوی تمام این سؤالات باشند.

محمد آقامیری در این زمینه گفت: یک سال پیش هم که بحث قرارداد با تولید‌کنندگان داخلی بود، گفتم‌ چندان به تولیدکنندگان داخلی امید نبندید. ما همه جا از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنیم، ولی در بحث نیاز مبرم شهر به اتوبوس، آن‌قدر وضعیت بحرانی است که نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا این شرکت‌ها بیایند و دانه دانه خودشان را پیدا کنند، خط تولید اتوبوس خود را راه بیندازند و وضعیت حمل‌ونقل تهران را نجات دهند. اگر یک‌دهم انرژی که شهرداری برای بحث و بررسی و جلسات مستمر با تولیدکنندگان اتوبوس داخلی گذاشت، با تولیدکنندگان خارجی نشسته بود، خیلی بهتر از این نتیجه می‌گرفت. یک سفر دو‌هفته‌ای به چین ثمرات زیادی داشت و ان‌شاءالله یکی پس از دیگری مردم از ثمرات آن بهره‌مند خواهند شد. واقعیت این است که ما هم باید هوای تولیدکننده داخلی را داشته باشیم و هم خرید خارجی؛ ولی مهم‌تر این است که هوای مردم را داشته باشیم که از این وضعیت نجات پیدا کنند و رفع مشکلات مردم برای ما اولویت است.

احمد صادقی، عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به لزوم بهره‌برداری هر‌چه سریع‌تر ایستگاه‌‌های متروی شهر‌ری از خط 6 گفت: قرار بود دو ایستگاه متروی میدان شهر‌ری و ایستگاه شرقی حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند، اما گویا به دلیل کمبود بودجه این امر میسر نشده است. بنابراین انتظار داریم معاونت حمل‌ونقل این امر را در اصلاحیه بودجه بیاورند و با توجه ویژه شورای اسلامی شهر تهران به این مهم، شاهد بهره‌برداری هر‌چه سریع‌تر این ایستگاه‌ها باشیم. وی افزود: شهر‌ری گره‌‌های ترافیکی خیلی بدی دارد و به‌هیچ‌وجه با توجه به کمبود معابر امکان حل‌وفصل آن نیست و می‌بایست ایستگاه‌‌های مترو در این محدوده هر‌چه سریع‌تر تجهیز و به بهره‌برداری برسند. لذا این مهم باید در اصلاحیه بودجه آورده شود و اعضای شورا توجه ویژه به آن داشته باشند.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا نیز در انتقاد به برخی کم‌کاری‌ها عنوان کرد: متأسفانه مردم هنوز رضایت کامل از بحث حمل‌ونقل عمومی ندارند. این را که چه کسی در موضوعات مختلفی از‌جمله ازدیاد ماشین در سطح شهر، ماجرای خودروسازها، وجود گره‌ها و تراکم‌‌های ترافیکی مقصر است، نمی‌توان برشمرد. بااین‌حال، با توجه به گزارشی که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شد، تا پایان دوره ششم شورا نمی‌توانیم امید داشته باشیم که تحولی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین رخ دهد.

او ادامه داد:‌ اینکه در 1403 شاهد ورود واگن و رام قطار باشیم، اقدامی نیست که برای مردم قابل حس باشد؛ مردم باید این تحولات را در سرخط‌‌های مترو یا کاهش ساعات ورود اتوبوس به ایستگاه‌ها حس کنند. درست است ورود 300 دستگاه اتوبوس مشکل تهران را مرتفع نمی‌کند، اما با توجه به شرایط فعلی، شهر به مسکنی احتیاج دارد تا حداقل‌ها برای رفاه مردم فراهم شود.

پرویز سروری، نایب‌‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت در وضعیت بحرانی است، از مدیران شهری خواست حمل‌ونقل عمومی را معطل تولیدکنندگان اتوبوس داخلی نکنند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان در توضیحاتی اظهار کرد: خوشبختانه اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، قابل تقدیر است، اما کافی نیست. از این‌رو ما به‌عنوان نمایندگان مردم وظیفه پیگیری تا حصول نتیجه را داریم. در‌خصوص خط تولید اتوبوس‌ها و کارخانه‌‌های فعال داخلی در این حوزه هم بسیار کم هستند و توان ساخت آنها محدود است. برخی کارخانجات خودروسازی همچون ایران‌خودرو و ایران‌خودرو‌دیزل هم با توجه به وجود توانایی ساخت اتوبوس، متأسفانه وارد این عرصه نمی‌شوند. شاید سود ساخت اتومبیل‌سواری از ساخت اتوبوس بیشتر است و آنها هم به دنبال سود بیشتر هستند، اما باید به این حوزه وارد شده و نقش مهم خود را در کاهش مشکلات و معضلات شهر ایفا کنند.

مهدی چمران پیش از آغاز دویستمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر تهران از اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل رضایت کامل دارد یا خیر؟ گفت: به لحاظ انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها، نظر شورا تحقق پیدا کرده، اما به لحاظ اجرا آنچه را که ما می‌خواستیم و انتظار ما بوده، انجام نگرفته است.   

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها