|

در نکوداشت یک مجاهد راستین

عصر پنجشنبه شانزدهم آذرماه در سالن بزرگ کانون توحید، همایش پرشوری برگزار شد که اگر نگویم در نوع خود بی‌مانند بود، به یقین کم‌نظیر بود. صدها نفر از شخصیت‌های ارجمند فرهنگی، سیاسی، تلاشگران راه آزادی، روزنامه‌نگاران مستقل، دانشگاهیان پرآوازه، روحانیون، وزرا و کارگزاران عصر اصلاحات، بانوان فرهیخته، کهنسالان و جوانانی از تهران، اصفهان، قم، همدان، کرمانشاه، مشهد، گرگان و سایر جاهایی که عشق به صداقت در میان فرهیختگان آنها جاری است، در این همایش شکوهمند حضور یافتند تا صحنه زیبای نکوداشت یک انسان عزتمند را بیافرینند و به‌عنوان یک رویداد عبرت‌آموز در تاریخ معاصر ایران برجسته کنند.

در نکوداشت یک مجاهد راستین

عصر پنجشنبه شانزدهم آذرماه در سالن بزرگ کانون توحید، همایش پرشوری برگزار شد که اگر نگویم در نوع خود بی‌مانند بود، به یقین کم‌نظیر بود. صدها نفر از شخصیت‌های ارجمند فرهنگی، سیاسی، تلاشگران راه آزادی، روزنامه‌نگاران مستقل، دانشگاهیان پرآوازه، روحانیون، وزرا و کارگزاران عصر اصلاحات، بانوان فرهیخته، کهنسالان و جوانانی از تهران، اصفهان، قم، همدان، کرمانشاه، مشهد، گرگان و سایر جاهایی که عشق به صداقت در میان فرهیختگان آنها جاری است، در این همایش شکوهمند حضور یافتند تا صحنه زیبای نکوداشت یک انسان عزتمند را بیافرینند و به‌عنوان یک رویداد عبرت‌آموز در تاریخ معاصر ایران برجسته کنند. این گردهمایی شعف‌انگیز در پاسداشت ۷۰ سال تلاش و مجاهدت، رنج، مهربانی، خلوص و تواضع مهندس لطف‌الله میثمی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، مبارزاتی، مدیریتی و روزنامه‌نگاری پدید آمد و چه لازم و به‌موقع بود. مهندس میثمی که دوستانش او را آقالطفی صدا می‌زنند، در میان کنشگران سیاسی و فرهنگی از اعتبار بالایی برخوردار است. این روشندلِ روشنفکر، بازمانده نسلی است که جان خود را در کف اخلاص برای نجات مردم تحت ستم گذاشته بودند. او حاصل رنج‌های خود و سایر مبارزانی را که برای رهایی ایران و ایرانی و حاکمیت ارزش‌های انسانی و اسلامی به پا خاسته بودند، در بهمن 57 با چشمانی بسته و دستی نیمه‌شده حس کرد اما خود را قهرمان به آخر خط رسیده ندید. میثمی در میانه کسانی که عشق به قدرت آنان را به کارزار ترور و خشونت درآورد و آنانی که قدرت را پاداش به چنگ آمده خود می‌دانستند، راه پرسنگلاخی را برگزید و با صبر و متانت و حق‌گرایی، راه مردم را اختیار کرد و تاکنون در آن را مانده و به آن وفادار است.

 

مراسم نکوداشت این چریک اخلاق‌‌گرا، با قرائت کلام‌الله مجید آغاز شد و خانم مینو مرتاضی با سخنان کوتاه خود درباره مهندس میثمی و سپس اجرای برنامه همایش، گرمی‌بخش آن بود. آقای دکتر هادی خانیکی که ریاست ستاد نکوداشت لطف‌الله میثمی را بر عهده داشت، در سخنان خود آقا‌لطفی را یک سند 83ساله و یک تاریخ فشرده دانست که جامعه به نکوداشت او نیاز دارد. بهروز گرانپایه بعد از دکتر خانیکی قطعه شعری با عنوان روح بینا در وصف آقای میثمی خواند. سخنران بعد استاد دکتر فضل‌الله صلواتی بود که برای رفتن پشت تریبون به‌شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت. دکتر صلواتی از خاطرات خود با آقا‌لطفی گفت و ذهن حضار را به حدود 

70 سال پیش در اصفهان برد که لطف‌الله دانش‌آموز نوجوانی در کلاس قرآن بوده. خاطرات و معاشرت‌هایی که دکتر صلواتی با مهندس میثمی در این سال‌های دراز داشت، این شخصیت بزرگ را به این نتیجه رسانده که بگوید: لطف‌الله میثمی مردی با‌ایمان، قاطع، جدی، پرکار، فعال، با پشتکار، آگاه، روشنفکر و دلسوز کشور است. سخنرانی دکتر صلواتی که به پایان رسید، گروه موسیقی روشندلان، قطعه زیبایی را که به مناسبت نکوداشت مهندس میثمی ساخته شده بود، اجرا کردند. آنگاه نوبت به سرکار خانم بدرالسادات مفیدی رسید که نظرات و خاطرات خویش را از آقای میثمی بازگوید. آشنایی خانم مفیدی با مهندس از زمان حضور هر دو این بزرگواران در جلسات قرآن منزل زنده‌یاد محمد بسته‌نگار آغاز شده و همچنان به‌عنوان دو روزنامه‌نگار شناخته‌شده ادامه دارد. خانم مفیدی چنین نظر داد که مهندس میثمی از همان دوران حضور در منزل مرحوم بسته‌نگار، برداشت‌هایی از قرآن داشت که همان برداشت‌ها را مبنای عمل خود قرار می‌داد. خانم مفیدی در پایان سخنان خود ضمن یادکردن از آقایان مهندس سحابی، بسته‌نگار، مهندس میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم دکتر زهرا رهنورد، پیام آقای سیدمحمد خاتمی خطاب به مهندس میثمی را برای حضار خواند. آقای خاتمی در آغاز این پیام نوشته‌ است: با سلام و درود به جناب آقای لطف‌الله میثمی و سپاس از عزیزانی که به بزرگداشت این بزرگمرد اقدام کرده‌اند. سخن از میثمی، سخن از اندیشه است و تلاش برای دستیابی به اندیشه و باور درست و استقامت و پایمردی در راه بهروزی انسانی که اگر اسیر هوس خود و هوای قدرت‌های زورگو باشد، از انسانیت تهی می‌شود. میثمی انسانی است باورمند؛ باور به خدا، باور به کرامت انسان و باور به اینکه مبنای نظم اجتماعی و انتظام امور عدالت باشد و... . بعد از اتمام پیام سیدمحمد خاتمی، آقای محمدجواد غلامرضاکاشی سخنرانی کرد و گفت میثمی از جوانان جوزده انقلابی نبود و پایبند ارزش‌های اصیل بود. او در پاسخ به بعضی جوانانی امروز که می‌پرسند چرا امثال مهندس میثمی به مبارزه مسلحانه پرداختند، گفت: فضای دهه‌های 

30 و 40 جامعه ایران، مشخصاتی متفاوت با دوره‌های قبل و بعد خود دارد. درواقع هرکس فرزند زمانه خویش است. در پایان مهندس میثمی در میان تشویق پرشور حضار، پشت تریبون قرار گرفت و به بیان تاریخچه‌ای از مبارزات مردم ایران از زمان دکتر محمد مصدق و ملی‌شدن صنعت نفت تا انقلاب‌ اسلامی پرداخت و خویش را وامدار دکتر مصدق، مهندس بازرگان و سیدمحمد خاتمی معرفی کرد. تا زمانی که آقای میثمی بالای سن ایستاده بود، آقای احمد هاشمی از اعضای دفتر ایشان متن تعدادی از پیام‌هایی را که دوستان و هم‌رزمان و علاقه‌مندان مهندس برای این مراسم با صفا فرستاده بودند، قرائت کرد.

در حاشیه این همایش، علاوه بر نمایشگاه کوچکی که از کتاب‌های مهندس میثمی و انتشارات صمدیه که متعلق به خود اوست، برقرار کرده بودند، کتابی هم به نام «ایستاده با شاخه زیتون» عرضه شده که کوتاه‌روایت‌هایی درباره لطف‌الله میثمی است. در این کتاب نزدیک به 300‌صفحه‌ای، 70 پیام و یادداشت و نوشته روایت‌گونه درباره مهندس میثمی چاپ شده‌ است. کسانی که نامشان در بالای این نوشته‌ها نشسته عبارت‌اند از: سیدمحمدخاتمی، حاج سیدحسن خمینی، هادی خانیکی، فضل‌الله صلواتی، مصطفی معین، محمد محمدی‌گرگانی، محمدتقی فاضل‌میبدی، محمود صلواتی، محمد توسلی، محمدحسین بنی‌اسدی، علیرضا رجایی، سیدعلی میرموسوی، محمدعلی کوشا، مهدی غنی، محمدعلی دادخواه، سعید شاهسوندی، احمد زیدآبادی، اشرف بروجردی، جلال جلالی‌زاده، سیدمحمود حسینی، حسین لقمانیان، لطیف صفری، فرشاد مؤمنی، بدرالسادات مفیدی، مینو مرتاضی، محمدجواد مظفر، سیدعلی‌اصغر غروی، عباس زرکوب، فیروزه صابر، مرتضی الویری، تقی شامخی، علی صالح‌آبادی، محمد آقایی‌تبریزی، خسرو تهرانی، حجت فلاح‌توتکار، علی خوشگواری، مرادعلی توانا، غلامحسین نادی، «برگی از خاطرات» دکتر ابراهیم یزدی، مصطفی ایزدی، عباس آزاده، تقی هاشمیان، مجتبی بدیعی، محمد ایرانمنش، آذر منصوری، رضا احمدی، عباس نصر، محمود دردکشان، کمال رضوی، جلال‌الدین یوسفی، حسین نورانی‌نژاد، مهدی فخرزاده، احمد هاشمی، فاطمه رحیمی، شیلا قاسم‌خانی، سجاد شجاعی، معصومه قشقایی، محمدعطایی، باوند صادقی، رضا نامداری، اکبر شاه‌زمانی، سیدعبدالحسین علوی، بهزاد حق‌پناه، حسین آقامحمدی رهنانی، سیدسعید کتابی‌پور، سیدرحیم مدنیان، صفر اسلامی، علی شاه‌زیدی، اکبر دانش‌سرارودی، مهرناز آزاد و شورای هماهنگی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان.

همایش نکوداشت مهندس میثمی که از ساعت 15:۰۰ برگزار شده بود، بعد از ساعت 18:۰۰ به پایان رسید. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها