|

ادعای عجیب نماینده مجلس درباره ذخایر میدان گازی آرش

کشورهای عربی پای میدان گازی آرش را به بیانیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باز کردند و این بار علاوه بر ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی، موضوع مالکیت ایران بر میدان گازی آرش را هم رد کردند.

ادعای عجیب نماینده مجلس درباره ذخایر میدان گازی آرش

شرق: کشورهای عربی پای میدان گازی آرش را به بیانیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باز کردند و این بار علاوه بر ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی، موضوع مالکیت ایران بر میدان گازی آرش را هم رد کردند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس در پایان چهل‌و‌چهارمین نشست خود در دوحه قطر، مباحثی درخصوص پرونده میدان گازی آرش مطرح کردند و مدعی شدند مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری از منابع آن را دارند. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که وزارت خارجه ایران این موضوع را محکوم کرد و حق ایران درباره بهره‌برداری از منابع این میدان گازی را انکارنشدنی دانست.

در همین زمینه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به بیانیه واهی کشورهای حاشیه خلیج فارس درخصوص پرونده میدان گازی آرش، قدرت دفاعی ایران و جزایر سه‌گانه واکنش نشان داد و با تأکید بر مواضع ثابت و اصولی کشورمان، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر‌گونه ادعایی در‌خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دو‌جانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از‌جمله در منطقه «آرش» تأکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب حسن هم‌جواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده کشورمان برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تأکید کرد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که هم‌زمان، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در واکنش به ادعای کشورهای عربی درباره میدان گازی آرش گفته است: «حجم ذخایر میدان آرش مشخص است و به میزانی نیست که کشورها بخواهند بر سر آن مجادله کنند، راه‌حل موضوع، مذاکره است».

او به ایلنا توضیح داده است: «طبق آخرین توافقی که بین ایران و عربستان شکل گرفت، مقرر شد هر دو کشور در‌این‌باره با هم مذاکره کنند؛ زیرا بدون صحبت کاری پیش نمی‌رود. هر سه کشور ایران، کویت و عربستان ادعاهایی بر سر این میدان دارند و در واقع اکنون میدان آرش سیاسی شده و کشورها روی آن مانور می‌دهند؛ ضمن اینکه میدان ذخایر زیادی ندارد که کشورها بخواهند روابط خود را تحت‌الشعاع آن قرار دهند».

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین در ادعایی عجیب تأکید کرد: حجم ذخایر میدان آرش مشخص است و به میزانی نیست که کشورها بخواهند بر سر آن مجادله کنند، راه‌حل موضوع، مذاکره است و شورای همکاری خلیج‌ فارس محل تصمیم‌گیری حقوقی در این زمینه نیست و صرفا بیانیه صادر شده است.

بیگی‌نژاد تأکید کرد: وزارت خارجه کشور ما اعلام کرده که موضوع میدان آرش را از مسیر حقوقی پیش خواهد برد، حتی عربستان هم توافق کرده که با مذاکره کار پیش برود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها