|

الاتحاد – سپاهان؛ هدف صعود است

هفته پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از امروز شروع می‌شود و برای فوتبال ایران، مهم‌ترین تقابل مربوط به جدال سپاهان با الاتحاد است که قرار است این بازی در عربستان برگزار شود. قوانین جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان باعث شده تا وضعیت تیم‌های صعود‌کننده از گروه‌ها به‌عنوان تیم دوم نامشخص شود.

الاتحاد – سپاهان؛ هدف صعود است

هفته پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از امروز شروع می‌شود و برای فوتبال ایران، مهم‌ترین تقابل مربوط به جدال سپاهان با الاتحاد است که قرار است این بازی در عربستان برگزار شود. قوانین جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان باعث شده تا وضعیت تیم‌های صعود‌کننده از گروه‌ها به‌عنوان تیم دوم نامشخص شود. در‌واقع ماجرا از این قرار است که تیم‌های صدرنشین مستقیما به مرحله بعدی صعود می‌کنند، ولی از بین تیم‌های برتر دوم، فقط سه تیم که شرایط بهتری در مقایسه با دیگر تیم‌های دوم منطقه غرب داشته باشند، راهی مرحله حذفی می‌شوند. دقیقا به همین دلیل است که هیچ تیم رده‌دومی تا پایان آخرین بازی مرحله گروهی نمی‌تواند خیال راحتی بابت صعود داشته باشد. حالا با مرور ساده همین قانون جدید باید به بررسی شرایط سپاهان پرداخت. این تیم که در حاشیه‌های دیدار با الاتحاد در اصفهان که در نهایت مانع از برگزاری بازی شد، با شکست انضباطی 3 بر صفر روبه‌رو شد، در ادامه خوش درخشید و توانست با 10 امتیاز در رده دوم قرار بگیرد. در این گروه، الاتحاد با 12 امتیاز صدرنشین است و با توجه به امتیازاتی که دیگر تیم‌های دوم گروه‌های مختلف کسب کرده‌اند، صعودش حداقل به‌عنوان تیم دوم، قطعی شده است. مسیر شفاف است؛ اگر سپاهان امروز برنده شود، با یک امتیاز بالاتر از الاتحاد صدرنشین می‌شود و بدون اما و اگر مسافر مرحله حذفی خواهد شد. با وجود این، شکست‌دادن الاتحاد در عربستان کار چندان ساده‌ای نیست؛ به‌ویژه اینکه سپاهان هم از آخرین بردی که مقابل تیم‌های عربستانی کسب کرده، شاهد گذر زمان زیادی بوده است. سپاهان در پنج تقابل با تیم‌های عربستانی در هفته آخر، ابتدا سه بار پیاپی به پیروزی رسیده و بعد دو بازی متوالی مغلوب شده است. آخرین تقابل سپاهان با یک تیم عربستانی در هفته آخر به سال ۲۰۱۶ باز‌می‌گردد که باز هم با الاتحاد عربستان دیدار داشت و 2 بر صفر شکست خورد و موفق به صعود نشد. سپاهان در سال ۲۰۱۴ میهمان الهلال بود و بازی را یک بر صفر واگذار کرد و حذف شد. آخرین صعود سپاهان به مرحله حذفی رقابت‌ها با پیروزی برابر یک تیم عربستانی بود که الاهلی را 2 بر یک شکست داد. سپاهان در سال ۲۰۰۹ در هفته پایانی 3 بر یک از سد الاتفاق گذشت که این برای صعود زردپوشان کافی نبود. سپاهان در سال ۲۰۰۷ تبدیل به اولین تیم ایرانی شد که به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده و در آن فصل در هفته آخر الشباب عربستان را با یک گل مغلوب کرد و به دور بعد صعود کرد.

این ماجرا ولی می‌تواند روی دیگری نیز داشته باشد؛ چون در صورت شکست‌خوردن سپاهان، آن‌‌وقت ممکن است وضعیت صعود این تیم به مرحله بعدی تا حدود زیادی به بحران بخورد. به همین دلیل است که سپاهانی‌ها به چیزی غیر از کسب سه امتیاز در این بازی فکر نمی‌کنند. حداقلش این است که سپاهان باید عملکرد خوبی در این بازی از خود نشان دهد. این موضوعی است که می‌شود از لابه‌لای حرف‌های ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان، پیش از شروع این بازی به آن پی برد. «راهیابی به مرحله بعد یک دستاورد است و اینجا هستیم که یک دستاورد به دست بیاوریم. نمی‌خواهم بیشتر از این اشاره کنم. یک بازی برابر الاتحاد داریم. همه درها به روی ما برای صعود به مرحله بعدی باز است. پس اگر توانستیم این کار را انجام بدهیم، خوشحال می‌شویم، اگر نه سعی می‌کنیم در مرتبه بعدی این کار را انجام بدهیم. شاید اگر شرایط طبیعی‌تر بود، می‌گفتیم نتیجه مساوی‌تر خواهد بود. حالا سخت یا آسانش را کاری نداریم. الاتحاد تیم باکیفیتی است و ما هم باید با‌کیفیت عمل کنیم. می‌دانید بازی‌ها فرقی نمی‌کند که چند گل بزنی یا چند گل بخوری. ما هم نمی‌دانیم که قرار است چند گل بزنیم یا چند گل بخوریم. چیزی که هست، این است که باید عملکرد خوب از خودمان نشان بدهیم. تیم حریف تیم درخور احترامی است. آینده را نمی‌دانیم چه می‌شود و باید برویم جلو و ببینیم چه می‌شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها