|

غزه رو به ویرانی است

حداقل 29 نفر از گزارشگران جهان از آغاز جنگ در غزه کشته شده‌اند. تصاویر وائل دحدوح، خبرنگار و رئیس شبکه الجزیره در غزه که در هنگام ارائه گزارش متوجه کشته‌شدن خانواده‌اش در زیر بمباران شد، بسیاری را متأثر کرد. او پس از نمازگزاردن بر پیکر اعضای خانواده‌اش و دفن آنها به ادامه فعالیت و گزارش خود پرداخت.

غزه رو به ویرانی است

زینب همتی- حداقل 29 نفر از گزارشگران جهان از آغاز جنگ در غزه کشته شده‌اند. تصاویر وائل دحدوح، خبرنگار و رئیس شبکه الجزیره در غزه که در هنگام ارائه گزارش متوجه کشته‌شدن خانواده‌اش در زیر بمباران شد، بسیاری را متأثر کرد. او پس از نمازگزاردن بر پیکر اعضای خانواده‌اش و دفن آنها به ادامه فعالیت و گزارش خود پرداخت. هفته پیش نیز تصاویر پزشکی که ندانسته بر سر جنازه خانواده‌اش حاضر می‌شود، باعث اندوه بسیاری شد. در 24 ساعت گذشته در گوشه و کنار جهان تلاش می‌شود تا جلوی جنگ در این منطقه گرفته شود. سازمان ملل به اسرائیل هشدار داده است. مردم ترکیه شبانه جلوی سفارت این رژیم اعتراض و تظاهرات کرده‌اند. مردم ژاپن جلوی سفارتخانه این رژیم دراز کشیده و فریاد توقف جنگ کشیده‌اند. یهودیان در نیویورک برای چندمین بار تظاهرات و درخواست کردند جنگ متوقف شود.

جان خبرنگاران در خطر

در این مدت مدام اخباری از کشته‌شدن خبرنگاران منتشر می‌شود. از آغاز حمله زمینی به غزه اینترنت و تمام راه‌های ارتباطی قطع است. درخواست‌‌ها از استارلینک و ایلان ماسک برای برقراری ارتباط با این منطقه جهان به نتیجه نرسیده است. در این میان رژیم صهیونیستی به الجزیره اجازه حضور خبرنگاران غیرفلسطینی را نمی‌دهد. همچنین ارتش اسرائیل به خبرگزاری‌‌های بین‌المللی رویترز و فرانس‌پرس گفته است که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران آنها را که در نوار غزه کار می‌کنند و حدود سه هفته است در معرض بمباران و محاصره اسرائیل قرار دارد، تضمین کند. ایلنا متنی از رویترز را ترجمه کرده که در آن آمده ارتش اسرائیل این هفته نامه‌ای به رویترز و خبرگزاری فرانسه نوشت و پس از درخواست تضمینی مبنی بر اینکه حملات اسرائیل روزنامه‌‌نگاران آنها را در غزه هدف قرار نخواهد داد، نوشت چنین چیزی امکان ندارد. ارتش رژیم صهیونیستی در پیام خود اعلام کرده که تمامی فعالیت‌‌های نظامی حماس را در غزه هدف قرار می‌دهد. در این نامه آمده است که حماس عمدا عملیات نظامی را «در مجاورت خبرنگاران و غیرنظامیان» انجام می‌دهد. این ارتش همچنین اعلام کرد که حملات شدید ممکن است به ساختمان‌های اطراف آسیب برساند. در پایان نامه ارتش رژیم صهیونیستی آمده است: «در این شرایط نمی‌توانیم امنیت کارکنان شما را تضمین کنیم و قویا از شما می‌خواهیم که تمام اقدامات لازم را برای ایمنی آنها انجام دهید». رویترز و خبرگزاری فرانسه گفتند که به‌شدت نگران امنیت خبرنگاران در غزه هستند. رویترز در بیانیه‌ای در واکنش به دریافت این نامه افزود: «وضعیت روی زمین وحشتناک است و عدم تمایل ارتش رژیم اسرائیل به ارائه ضمانت‌هایی برای ایمنی تیم‌های ما، توانایی آنها را برای گزارش اخبار این درگیری بدون ترس از جراحت یا مرگ تهدید می‌کند». فیل چتویند، مدیر سرویس جهانی آسوشیتدپرس نیز گفته است که سازمان خبری او نیز همین پیام را دریافت کرده است. چتویند افزود: «ما در وضعیت فوق‌العاده خطرناکی قرار داریم و برای جهان مهم است که درک کند تیم بزرگی از روزنامه‌نگاران در شرایط بسیار خطرناک کار می‌کنند».

29 خبرنگار کشته شدند

بر اساس جدیدترین گزارش، از آغاز نبرد غزه تاکنون دست‌کم 

۲۴ نفر از خبرنگاران فلسطینی شهید شده‌اند. به گزارش ایسنا بر اساس جدیدترین گزارشی که توسط «کمیته حفاظت از خبرنگاران» منتشر شده است، از آغاز جنگ در هفتم اکتبر تاکنون دست‌کم 

۲۹ خبرنگار شهید و کشته شده‌اند که در این میان ۲۴ نفر از آنها شهدای فلسطینی بوده‌اند. همچنین تاکنون هشت خبرنگار مجروح و ۹ خبرنگار ناپدید شده‌اند. «کمیته حفاظت از خبرنگاران» همچنین خاطرنشان کرد که خبرنگارانی که به‌ویژه در غزه سعی می‌کنند درگیری را با وجود حمله زمینی، حملات هوایی، اختلال در ارتباطات و قطعی برق گسترده پوشش دهند، با خطرات بسیاری مواجه هستند. وزارت بهداشت غزه می‌گوید حدود هفت هزار نفر در اثر حملات هوایی در این منطقه کشته شده‌اند که سه هزار نفر از آنها کودکان هستند. وضعیت این منطقه از جهان کاملا بحرانی است، سوخت و آب رو به اتمام است و بیمارستان‌ها در تأمین برق مورد نیاز خود ناتوان هستند. خبری از غذا و دارو نیست و ارسال کمک به این منطقه به خاطر عدم همکاری رژیم اسرائیل ممکن نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها