|

معاون سیاسی وزیر کشور از غیرحضوری‌بودن ثبت‌نام اصلی انتخابات مجلس خبر داد

انتخابات در مرحله دوم

‌انتخابات مجلس دوازدهم با قانون جدیدی قرار است برگزار شود که مدت کمی از تصویب و ابلاغ آن گذشته است. برای اولین بار ثبت‌نام انتخابات دو‌مرحله‌ای بوده و بعد از پیش ثبت‌نام نوبت به ثبت‌نام نهایی رسیده است.

انتخابات در مرحله دوم

‌انتخابات مجلس دوازدهم با قانون جدیدی قرار است برگزار شود که مدت کمی از تصویب و ابلاغ آن گذشته است. برای اولین بار ثبت‌نام انتخابات دو‌مرحله‌ای بوده و بعد از پیش ثبت‌نام نوبت به ثبت‌نام نهایی رسیده است. در این زمینه معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ثبت‌نام اصلی غیرحضوری بوده و لازم است حتما آقایان و خانم‌هایی که در پیش‌ثبت‌نام، نام‌نویسی کرده‌اند، در ویرایش اطلاعات خود دقت لازم را داشته باشند. محمدتقی شاهچراغی افزود: طبق قانون جدید انتخابات ما باید سازوکار پیش‌ثبت‌نام را ایجاد می‌کردیم و این کار را برای استعلامات لازم انجام دادیم و خدا را شکر این مرحله به‌خوبی انجام شد. در ادامه ثبت‌نام اصلی را داریم که فقط مختص کسانی است که در مرحله پیش‌ثبت‌نام شرکت کرده‌اند. معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: نکته مهم این است که ثبت‌نام اصلی غیرحضوری است و لازم است حتما آقایان و خانم‌هایی که در پیش‌ثبت‌نام نام‌نویسی کرده‌اند، در ویرایش اطلاعات خود دقت لازم را داشته باشند. شاهچراغی در ادامه گفت: با توجه به تصریح قانون مبنی بر شفاف‌بودن هزینه‌ها و امور مالی، داوطلبان عزیز باید حتما یک کارت بانکی داشته باشند و همه مخارج لازم را از طریق آن کارت پرداخت کنند؛ به‌علاوه داوطلبان عزیز باید در نظر داشته باشند که حتما ضرورت دارد پنج سال سابقه کار قضائی، پژوهشی و اجرائی داشته باشند.

در همین راستا ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای آنچه را که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید برای ثبت‌نام قطعی بدانند، اعلام کرده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، ثبت‌نام نهایی باید در تاریخ 27 مهر آغاز شود و نهایتا تا پایان روز هشتم آبان ادامه خواهد داشت. همچنین به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند: 

اعتقاد و التزام عملی به اسلام؛ التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛ ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه؛ داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن؛ نداشتن سوء‌شهرت در حوزه انتخابیه؛ داشتن سلامت جسمی و روانی به‌گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد؛ حداقل سن سی (۳۰) سال تمام و حداکثر هفتاد‌وپنج (۷۵) سال تمام؛ گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت اجرائی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضائی در یک یا همه آنها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی؛ داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی. الف: داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنا بوده و باید در دین خود ثابت‌العقیده باشند. ب: هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود. ج: ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت‌شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها