|

اپراتورهای همراه برای اربعین امسال چه کردند؟

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه مکالمه و اینترنت

مقایسه خدمات ارائه‌شده از سوی اپراتورهای خارجی و داخلی برای اربعین امسال حاکی از‌ آن بود که استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی به نفع زائران است و به‌همین‌دلیل بسیاری از زائران پیش از آغاز سفر، تصمیم گرفتند از خدمات رومینگ اپراتورها به‌ جای خرید سیم‌کارت خارجی استفاده کنند. مقایسه بسته‌های مکالمه و رومینگ اپراتورها نیز نشان داد که همراه اول، خدمات مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه مکالمه و  اینترنت

مقایسه خدمات ارائه‌شده از سوی اپراتورهای خارجی و داخلی برای اربعین امسال حاکی از‌ آن بود که استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی به نفع زائران است و به‌همین‌دلیل بسیاری از زائران پیش از آغاز سفر، تصمیم گرفتند از خدمات رومینگ اپراتورها به‌ جای خرید سیم‌کارت خارجی استفاده کنند. مقایسه بسته‌های مکالمه و رومینگ اپراتورها نیز نشان داد که همراه اول، خدمات مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

به رسم هرساله در اربعین 1402 هم در یک بازه چندهفته‌ای چند میلیون نفر از زائران حسینی به کشور عراق رفتند تا با امام سوم‌شان تجدید عهد کنند؛ دولت و حاکمیت هم تمام توان خود را به کار گرفتند تا رفت‌وبرگشت زائران در شرایط مساعدتری انجام شود؛ اما دراین‌میان یکی از خدمات متمایزی که به زائران ارائه شد، استفاده از تسهیلات ارتباطی بود. در‌حالی‌که یکی‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران کربلا و آشنایان و خانواده آنها، برقراری ارتباط بین ایران و عراق بود، اپراتورهای همراه هم از بیشترین توان خود استفاده کردند تا شیرینی دیدار با سید شهیدان، با برخورداری از ارتباطی ایمن و مناسب گره بخورد.

انتخاب سیم‌کارت ایرانی به‌ جای عراقی

یکی از چالش‌هایی که هرساله زائران ایرانی هنگام سفر به عراق دارند، انتخاب بین استفاده از سیم‌کارت خارجی و داخلی، آن‌هم به‌ دلیل هزینه‌های بالای خدمات ارتباطی است. باوجوداین بسته‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ مکالمه و اینترنتی که امسال از طرف اپراتورهای همراه ارائه شده بود، این انتخاب را برای زائران آسان کرد.

اپراتورهای داخلی هرساله طرح‌ها و بسته‌های ویژه اربعین را تدارک می‌بینند تا بتوانند رضایت مشترکانی را که قصد عزیمت به عراق در این ایام دارند، جلب کنند. برای اربعین امسال، قیمت استفاده از خدماتی نظیر مکالمه، پیامک و اینترنت از طرف اپراتورهای ایرانی در اغلب موارد نسبت به سیم‌کارت‌های عراقی ارزان‌تر بود.

تعرفه بسته‌های اپراتورهای داخلی

درباره قیمت بسته‌های دیتا، مکالمه و پیامک که خرید آنها موجب مدیریت هزینه زائران می‌شود، اپراتورهای ایرانی قیمت مناسب‌تری را ارائه دادند. درواقع اپراتورهای داخلی ضمن کاهش تعرفه‌های رومینگ اربعین که آنها را بسیار رقابتی‌تر از اپراتورهای عراقی کرده، بسته‌های ویژه اربعین را نیز ارائه دادند که نرخ‌ها را تا حد بسیار زیادی نسبت به برقراری ارتباطات معمولی کاهش داده بود. به‌عنوان مثال حداقل هزینه مورد نیاز برای استفاده از خدمات مکالمه و پیامک در اپراتورهای عراقی را اپراتور زین ارائه داد که معادل 230 هزار تومان است و شامل 10 دقیقه مکالمه با ایران و 30 دقیقه مکالمه با اپراتورهای عراقی و خرید سیم‌کارت است؛ در‌حالی‌که بسته 10 دقیقه مکالمه و صد عدد پیامک همراه اول با قیمت 80 هزار تومان به زائران ارائه شد. بسته اینترنت نیز حداقل هزینه برای خرید بسته هفتگی به‌علاوه سیم‌کارت برای آسیاسل یا زین 250 تا 350 هزار تومان بود؛ درحالی‌که همراه اول و ایرانسل بسته یک گیگابایت هفتگی خود را با قیمت صد هزار تومان در اختیار زائران اربعین حسینی قرار دادند.

برای افرادی که به حجم اینترنت کمتری نیاز داشتند نیز بسته‌های ۱۵۰ مگابایتی اینترنت به قیمت ۱۸ هزار تومان یا 

۳۰۰ مگابایت اینترنت هفت‌روزه به مبلغ ۳۳ هزار تومان در نظر گرفته شد. همچنین ۱۰ دقیقه مکالمه هفت‌روزه به همراه صد پیامک، ۸۰ هزار تومان بود. یکی دیگر از بسته‌های اپراتورهای ایرانی با قیمت و حجم مناسب برای کاربرانی که هم‌زمان از اینترنت و مکالمه استفاده داشتند، بسته‌ای با دو گیگابایت اینترنت بین‌المللی هفت‌روزه به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰۰ پیامک بود که مشترکان می‌توانستند با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان از آن استفاده کنند. یک بسته پنج گیگابایتی 

۱۴‌روزه نیز به قیمت ۳۶۰ هزار تومان ارائه شد.

البته امکان استفاده از خدمات مکالمه و اینترنت بدون بسته‌ها هم وجود داشت. برای اپراتورهای داخلی هزینه مکالمه صادره به‌ ازای هر دقیقه 13هزارو 500 تومان بود؛ در‌حالی‌که این عدد در اپراتورهای عراقی 17هزارو 500 تومان بود. همچنین قیمت ارسال هر پیامک در اپراتورهای ایرانی سه هزار تومان بود که در اپراتورهای عراقی پنج هزار تا هفت هزار تومان هزینه داشت.

کمپین عرفه تا اربعین همراه اول

البته تنوع قیمتی اپراتور همراه اول برای مشترکان بیشتر بود تا بتوانند بنا به بودجه و نیاز خود، بسته مدنظرشان را انتخاب کنند؛ ازجمله اینکه همراه اول علاوه‌ بر عرضه مجدد بسته نامحدود «کمپین عرفه»، چهار بسته هفت‌روزه و دو بسته 14روزه ویژه ایام اربعین تدارک دید. بسته نامحدود همراه اول با 15 دقیقه مکالمه هدیه به قیمت 290 هزار تومان عرضه شد. همچنین این اپراتور با توجه به اینکه ممکن است برخی زائران استفاده‌ای از اینترنت نداشته باشند، بسته‌های هفت و 14‌روزه «مکالمه و پیامک» تدارک دید که به‌ ترتیب با حجم‌های 10 دقیقه و صد پیامک و همچنین 180 دقیقه و 180 پیامک به قیمت‌های 80 و 990 هزار تومان عرضه شد.

بسته نامحدود اینترنت همراه اول

در زمینه بسته‌های ترکیبی با حجم بالاتر نیز اپراتورهای ایرانی قیمت به‌صرفه‌تری در مقایسه با اپراتورهای عراقی ارائه دادند. با توجه‌ به امکان نیاز به اینترنت بیشتر برای زائران، همراه اول بسته نامحدود اینترنت با مصرف منصفانه در اختیار زائران قرار داد. 

بسته نامحدود هفتگی آسیاسل 490 هزار تومان و بسته پنج گیگابایتی به‌علاوه 120 دقیقه مکالمه با اپراتورهای عراقی در اپراتور زین 350 هزار تومان بود؛ اما بسته نامحدود هفتگی همراه اول به‌علاوه 15 دقیقه مکالمه تنها با 290 هزار تومان در دسترس قرار گرفت. در بسته اینترنت رومینگ نامحدود، اگرچه بعد از مقدار مصرف منصفانه سه گیگابایت سرعت مصرف به یک مگابیت‌ در‌ ثانیه می‌رسید ولی امکان دسترسی به شبکه دیتا تا انتهای بازه زمانی برقرار بود.

استفاده از خدمات بانکی ایران

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سیم‌کارت ایرانی این بود که زائران با سرویس رومینگ اپراتورهای ایرانی به‌راحتی به اپلیکیشن‌های بانکی و درگاه‌های دولتی و مهم ایرانی دسترسی داشتند و می‌توانستند پیامک‌های رمز دوم بانکی خود را به‌ صورت رایگان دریافت کنند. درحالی‌که با توجه به محدودیت‌های برخی از پرتال‌های بانکی و دولتی ایرانی در سرویس‌دادن به آی‌پی‌های غیرایرانی، امکان دسترسی به برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی با استفاده از سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای خارجی وجود ندارد. درعین‌حال یکی از موارد نگران‌‌کننده برای مسافران، مسئله فیلترینگ برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روی سیم‌کارت‌های داخلی است؛ در‌حالی‌که رومینگ بین‌الملل اپراتورهای ایرانی در خارج از مرزهای کشور مشمول فیلترینگ نبود.

خدمات رایگان روبیکا برای زائران اربعین

اپلیکیشن روبیکا نیز برای بهبود وضعیت ارتباطی زائران اربعین، برخی از مهم‌ترین خدماتش را به‌‌ صورت کاملا رایگان ارائه داد. همچنین همراه اول به‌عنوان یکی از سهامداران اصلی روبیکا اعلام کرد پیام‌رسانی و سرویس «روبینو» در این اپلیکیشن با استفاده از رومینگ همراه اول در خاک کشور عراق قابل استفاده و رایگان بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها