|

رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری خود و ‌در پاسخ به پرسش خبرنگار «شرق»:

‌به وجود التهاب ‌در جامعه اعتقاد ندارم‌

با شناختی که از جامعه داریم، نقاط اشتراک بسیار بالاست

سومین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم در سالن اجلاس سران برگزار شد. نشستی که دو ساعت به طول انجامید و بعد از پایان پرسش و پاسخ‌ها، خبرنگاران ناهار میهمان رئیس‌جمهور بودند.

‌به وجود التهاب ‌در جامعه اعتقاد ندارم‌

 شرق: ‌سومین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم در سالن اجلاس سران برگزار شد. نشستی که دو ساعت به طول انجامید و بعد از پایان پرسش و پاسخ‌ها، خبرنگاران ناهار میهمان رئیس‌جمهور بودند.

در این نشست خبری بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس‌دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و مدیران برخی از رسانه‌ها حضور داشتند و سؤالات مختلفی در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد‌ و‌… پرسیده شد و رئیسی با آرامش همیشگی به سؤالات به روش خود پاسخ داد.

سیدابراهیم رئیسی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و اربعین حسینی‌(ع) و قدردانی از اصحاب رسانه که همواره دولت را در اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار دولت یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه به دولت کمک می‌کنند، گفت: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولتمردان برای مردم عزیز و انعکاس نظر مردم به مسئولان فعال هستند.

رئیس‌جمهور ارتباط دولت و رسانه را دوسویه توصیف کرد که می‌توانند مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند، به طوری که دولتمردان بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم قرار گیرند.

وی در بیان شرایطی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: دولت کار خود را در دو سال قبل در حالی آغاز کرد که شرایط کشور در وضعیت خاصی بود؛ در آن شرایط کرونایی، اقتصاد با کسری بودجه، شرایط تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود و برخی صاحب‌‌نظران و دولتمردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و پیش ببرد.

رئیس‌جمهور گفت: دولت سیزدهم با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های بسیاری که ملت و کشور دارد و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد، کار را آغاز کرد؛ در حالی که دشمنان باور نداشتند در این شرایط بتوان کشور را اداره کرد.

گفتمان دولت، بازگشت به مردم و با نگاه مردم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های فراوانی دارد، افزود: با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و اینکه بازگشت به مردم و با مردم بودن را سرلوحه خود قرار داد و همچنین با نگاه به داشته‌های درون کشور و رجوع به داخل، کار را شروع کردیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل کند، افزود: با کمک مؤمنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی، شرایط کرونایی کشور در مدت کوتاهی تغییر کرد، کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور جبران شد و نرخ تورم نزدیک به ۶۰‌درصدی به ۴۶ درصد کاهش یافت و دولت کالاهای اساسی را در سطح اطمینان‌بخش تأمین کرد.

رشد اقتصادی منفی در دولت سیزدهم به 4 درصد رسید

رئیس‌جمهور با یادآوری بهبود شرایط کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزود: در سایه این اقدامات رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به چهار درصد رسیده که نشان‌دهنده ایجاد امید در کشور است.

رئیسی کاهش نرخ تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، رشد بخش ماشین‌آلات تولید در کشور به ۱۹ درصد و ثبت رشد شش‌درصدی تولید را یادآور شد و گفت: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد، تلاش و پیشرفت در کشور است.

وی در ادامه کاهش نرخ بی‌کاری به ۸.۲ درصد را مثال زد و توضیح داد: ۲۳ استان اعلام می‌کنند که وضعیت بی‌کاری آنها متفاوت شده است و یک‌سوم استان‌ها نگران بی‌کاری هستند، اما اشتغال ایجاد شده است.

تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است

رئیسی با اشاره به سیاست دولتش در توسعه روابط با همسایگان بیان کرد: ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع (برجام) دنبال شد و در این حوزه موفق شدیم و همچنین ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود، احیا کردیم. رئیس‌جمهور از رشد ۱۴درصدی ارتباطات تجاری با همسایگان خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و به دنبال آن سطح روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری ایران با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

دستاوردهای دانش‌بنیان، هدیه رئیس‌جمهور در سفرهای خارجی

رئیس‌جمهور گفت: در گذشته در سفرهای خارجی از محصولات اصفهان و صنایع دستی نقاط مختلف کشور برای هدیه استفاده می‌کردند ولی ما ترجیح می‌دهیم از صنایع دانش‌بنیان برای معرفی کار جوانان عزیز به سایر کشورها استفاده کنیم تا معلوم شود آنها چقدر توانمندی علمی پیدا کرده‌اند و کار فناورانه در ایران به کجا رسیده است. وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم امروز را برای ایران اسلامی روزی بدانیم که از آن به عنوان کشوری پیشرفته و فناور یاد می‌شود، گفت: بسیاری تلاش می‌کنند در عرصه‌های مختلف به نحوی ناامیدی را القا کنند و «شما نمی‌توانید و مگر می‌شود» بگویند.

دستاوردهای دولت در حوزه مسکن، توجه به محرومان و ایجاد نشاط در جامعه

رئیسی درباره اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: اختصاص زمین و تسهیلات از‌جمله اقدامات دولت در این حوزه بود که چندی پیش بیش از صد هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد.

رئیس‌جمهور رایگان‌شدن آب، برق و گاز خانواده‌های کم‌درآمد را جزء برنامه‌های دولت دانست و افزود: رایگان‌شدن بیمه سلامت از برنامه‌های مهم دولت است، به طوری که در کشور کسی نباشد که تحت پوشش بیمه نباشد و در همین ارتباط تاکنون شش میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

برنامه‌ریزی برای حل ناترازی‌های آب، برق و گاز در برنامه هفتم

وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات اساسی که موجب نگرانی مردم شده، برنامه‌ریزی کرده است، گفت: با بررسی برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم، در تدوین برنامه هفتم برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب و گاز و ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا نحوه تولید گاز و برق در این برنامه مشخص شود.

میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه روسی راشاتودی مبنی بر اینکه برخی نقش سازمان همکاری شانگهای در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک‌شدن به کشورهای غربی است، اظهار کرد: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم، بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفت‌وگو با ما را دارند.

وی گفت: بارها گفته‌ایم که پرونده رفع تحریم‌ها، تنها پرونده سیاست خارجی ما نیست؛ پرونده ارتباط با کشورهای همسایه و امثال اینها نیز دنبال می‌شود و به موازات آن عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ایران قرار دارد. رئیسی افزود: سازمان همکاری شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای و نقش‌آفرین در آسیا به حساب می‌آید که در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، مسائل امنیت و صلح هم نقش‌آفرین است و ارتباط با این سازمان برای ایران اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه «برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت از مشکلات، لبخندزدن آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی است»، اظهار کرد: بارها گفته‌ام که منتظر لبخند آنها نخواهیم شد و اقتصاد و زندگی مردم را به اراده آنها وصل نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش‌آفرینی کند.

رئیسی بیان کرد: ایران کشور با ظرفیتی است و آنها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند؛ آنها به خوبی مشخصه‌های ایران را می‌دانند، موقعیت ژئوپلیتیک آن را می‌شناسند و ظرفیت‌های منحصربه‌فردی را که ایران از آن برخوردار است، به خوبی می‌دانند.

کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها باید فعال شود

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس درباره اینکه دولت چه برنامه‌ای برای تضمین محیط علمی در دانشگاه‌ها و جلوگیری از برخی قانون‌شکنی‌ها دارد، گفت: حفظ محیط علم و دانش و ارتقای آن در گروی حفظ آرامش در دانشگاه‌هاست که این بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه اجزای دست‌اندرکار در دانشگاه دارد. ما معتقدیم باید نشاط علمی در دانشگاه حفظ شده و نباید دچار آسیب شود. وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان باید این روش رهبر انقلاب را که روش پسندیده‌ای است، دنبال کنند. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «در قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند و حتما باید آنها را آگاه کرد تا محیط دانشگاه از محیط آرامش، علمی‌افزایی و معرفت‌افزایی به محیط دیگری تبدیل نشود»، گفت: درباره افرادی که دچار خطا یا اتهامی شدند، با الهام‌گرفتن عفو رهبری نسبت به متهمان، ما نیز در دانشگاه‌ها درباره کسانی که تخلف کرده یا خطایی مرتکب شدند، عمل کردیم تا این عفو شامل آنان شود.

قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را به پیش ببرد

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر افراد نادری بخواهند قانون‌شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد. دانشجو و استاد ما این‌طور نیستند، اما اگر فردی بخواهد نظم دانشگاه را برهم بزند، باید گفت که دانشگاه چارچوبی دارد و همه باید به قانون پایبند باشند. بیش از دانشجو، استاد و بیش از استاد مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه باید به قانون پایبند باشند؛ زیرا قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را پیش ببرد.

رئیسی قانون‌مداری و قانون‌محوری و انضباط در دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و گفت: حافظ این انضباط در دانشگاه، دانشجو و استادان و مدیران دانشگاه هستند.

رئیس شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مواردی در روزهای گذشته به من گزارش شد که افرادی تخلف کرده‌اند و در کمیته‌های انضباطی برخورد شده؛ من گفته‌ام پیگیری کنند و این موضوع را بررسی می‌کنیم. هم وزیر علوم و هم بنده مسئله را پیگیری می‌کنیم که مسئله روشن شود؛ اما تأکید ما بر این است که فضای ما بانشاط، علمی و قانون‌مدار باشد تا شاهد ارتقای علم و دانش باشیم.

کار اصلی اربعین بر دوش مردم است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه عراقی درباره حضور زائران ایرانی در راهپیمایی میلیونی اربعین و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با دولت عراق برای پذیرایی بهتر از زائران گفت: من از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائران اربعین صمیمانه تشکر می‌کنم. دولت عراق تمام امکانات خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم به کار گرفته و مردم عراق هم با تشکیل موکب‌ها در صحنه هستند و از زائران ابا‌عبدالله‌(ع) پذیرایی می‌کنند.

به خودکفایی کامل در تولید کاغذ دست خواهیم یافت

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب و حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی چیست؟ گفت: دغدغه فرهنگی، دغدغه بسیار مهم و درخور توجهی است. قیمت کتاب مربوط به قیمت کاغذ است. ما می‌توانیم در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم؛ زیرا زمینه‌هایی برای خودکفایی داریم تا کاغذ وارد کشور نکنیم. او با تأکید بر اینکه میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود و باید افزایش پیدا می‌کرد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم تولید کاغذ افزایش چشمگیری پیدا کرد و کتب درسی که میزان آن بسیار زیاد است، با کاغذ تولیدی داخلی چاپ و توزیع می‌شود. این موفقیت بزرگی است و باید آن را ادامه دهیم.

رئیسی خودکفا‌شدن در تولید کاغذ را کاملا دست‌یافتنی دانست و گفت: گام‌هایی در راستای خودکفایی برداشته شده و آمار نشان‌دهنده رشد چند‌برابری تولید کاغذ در کشور است؛ به طوری که اگر یک گام دیگر برداریم، به خودکفایی کامل در تولید کاغذ می‌رسیم.

فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران اشکالی ندارد، اما باید پاسخ‌گو باشند

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری برنا درباره دستاوردهای دولت در حوزه اینترنت و آینده محدودیت‌های پیام‌رسان‌های خارجی گفت: امروز اینترنت به فضای زندگی مردم آمده و شاید هیچ دست‌ساخته‌ای از بشر این اندازه سریع زندگی را تحت تأثیر خود قرار نداده است. رئیسی با یادآوری اینکه برق و تلفن به‌ سرعت اینترنت همه زندگی بشر را نگرفتند، به طوری که اینترنت به مسئله مهمی تبدیل شده است، افزود: پیر و جوان، شهری و روستایی، دانشگاهی و بازاری در همین فضا ارتباطات و دادوستد و کسب‌وکار خود را انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه از همان ابتدای دولت بر سهولت این ارتباط و دسترسی به اینترنت تأکید کردم، گفت: گام‌های بسیار خوبی در حوزه پروژه فیبر نوری که از سوی وزارت ارتباطات در حال پیگیری است، برداشته شده تا شبکه‌های آن در سراسر کشور وجود داشته باشد. رئیس‌جمهور شبکه ملی اطلاعات را یکی از اقدامات ضروری برای کشور برشمرد و با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای تکمیل و راه‌اندازی آن گفت: میزان پیشرفت این شبکه از ۲۳ درصد در ابتدای دولت به ۶۴ درصد رسیده است و در پایان امسال به ۸۰ درصد خواهد رسید. رئیسی درباره دسترسی به اینترنت همه شهروندان نیز گفت: همه شهروندان از نخبگان و استادان دانشگاه تا کسانی که در این فضا بازی و سرگرمی دارند، باید به اینترنت با آرامش و اعتماد وصل شوند.

او درباره سکوهای خارجی هم توضیح داد: فضای اینترنت و شبکه‌های ارتباطی برای ایجاد سکوها و فعالیت پلتفرم‌ها آماده است و به این سکوهای خارجی هم اعلام کردیم همان‌طور که در کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به فعالیت خود پاسخ‌گو هستند، در ایران هم باشند.

او افزود: همه پلتفرم‌های خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعال باشند، باید پاسخ‌گو باشند. این موضوع را قبلا هم گفتیم و اکنون هم بر آن تأکید داریم. در کشورهای اروپایی هم از این پلتفرم‌ها سؤال شده که چرا نسبت به ارتباطات و اطلاعاتی که جمع می‌کنید، پاسخ‌گو نیستید.

رئیس‌جمهور گفت: فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران اشکالی ندارد، اما باید پاسخ‌گو باشند.

به دنبال خارج‌کردن کالاهای مورد نیاز مردم از دلاریزه‌شدن هستیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا نتایج دستاوردهای دولت در معیشت و زندگی مردم همچنان ملموس نیست و چه زمان مردم به طور عینی این دستاوردها را در زندگی خود احساس خواهند کرد، اظهار کرد: در این زمینه باید گفت اقداماتی که دولت انجام می‌دهد، همه در راستای تأثیرگذاری بر معیشت مردم است. به طور مثال افزایش تولید، رشد تجارت خارجی و افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در زندگی مردم مؤثر است.

رئیسی تصریح کرد: اساس تحریم‌ها برای این است که مردم در معیشت و زندگی خود دچار مشکل شوند و اقدامات دولت در راستای تسهیل زندگی مردم است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: تلاش ما این است که این مشکلات در هیچ کجای زندگی مردم تأثیر نگذارد؛ بنابراین افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی همگی در راستای معیشت مردم است.

او گفت: ما به دنبال خارج‌کردن کالاهای مورد نیاز مردم از دلاریزه‌شدن هستیم؛ به نحوی که قیمت ارز از‌جمله دلار یا ارزهای مختلف تأثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این هدف نیاز به تلاش و کار دارد. دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده و امیدواریم که نتایج آن را در معیشت مردم شاهد باشیم.

پول بلوکه‌شده نداریم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه بنا بر برخی گزارش‌ها، میزان دارایی‌های مسدود‌شده ایران در ژاپن حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، آیا دولت ایران برنامه‌ای برای آزادسازی این اموال دارد و همچنین آیا برنامه‌ای برای سفر به ژاپن دارید؟ گفت: ما ارتباط‌مان با همه کشورهایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند، ارتباط خوبی خواهد بود. اساس ارتباطات بر مبنای تعامل است. رئیسی افزود: ما اعلام کرده‌ایم که هر کشوری در دنیا دست دوستی به طرف ایران دراز کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری که بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی یا تعدی کند، دست او قطع خواهد شد.

او بیان کرد: ما با کشور ژاپن بنای همکاری در زمینه روابط اقتصادی و سیاسی داریم و به‌ دنبال توسعه این روابط هستیم. نه‌فقط با ژاپن، بلکه با همه کشورهایی که زمینه ارتباطات اقتصادی و تجاری با هم داریم، حتما زمینه برای توسعه خواهد بود. او خاطرنشان کرد: در زمینه پول‌هایی که اشاره کردید، یکی از کارهایی که در دولت دنبال کردیم، مسئله آزادسازی پول‌هایی است که به هر دلیل در کشورهای مختلف مسدود شده و آزادسازی این پول‌ها جزء دستور کار ما و یکی از پرونده‌های ما در حوزه سیاست خارجی است. رئیسی در توضیحات تکمیلی درباره سؤال خبرنگار ژاپنی مبنی بر پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور اظهار کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، ایران تنها پول بلوکه‌شده به صورت ظالمانه در کره جنوبی داشته است و اگر در کشورهای دیگر بوده، اکنون در اختیار بانک مرکزی است؛ اینجا هم اگر پولی وجود دارد، در اختیار بانک مرکزی ایران قرار دارد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: بانک مرکزی نسبت به دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها اشراف دارد. رئیسی یادآور شد: توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل زندگی کند و تحت تأثیر آمریکایی‌ها نباشد، اگر جمهوری اسلامی پولی در آنجا به امانت گذاشته یا قیمت کالایی است، این قیمت کالا را به‌هیچ‌عنوان مسدود نکند. او گفت: خوب است که دولت ژاپن ظلم‌هایی را که آمریکایی‌ها بر مردم ژاپن کرده‌اند، تجربه کرده‌ و تاریخ گواه بر این ظلم‌ها‌ست.

پیگیر قراردادهای حقابه با همسایگان هستیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه با توجه به خشک‌سالی موجود، موج گرما، کم‌شدن نزولات آسمانی و بسته‌شدن رودخانه‌ها از طرف همسایگان ایران، اقدامات عملی دولت شما درباره بحران آب و مشکلات گفته‌شده چیست؟ گفت: ما کاهش نزولات آسمانی را در کشور داریم؛ اما ملتی هستیم که تهدید و مشکل را به فرصت تبدیل می‌کنیم. تنش‌های آبی، مورد توجه و نظر دولت است. برای آن در مناطق مختلف برنامه‌ریزی شده است و برنامه‌هایی هم در حوزه آب‌رسانی برای آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی در دست اقدام داریم.

سیاست خارجی دولت سیزدهم تک‌گزینه‌ای نیست

در بخش دیگری از این نشست، خبرنگار خبرآنلاین درباره برجام از رئیس‌جمهور پرسید که تاکنون از سوی مقامات دولت شما و حتی خود شما پاسخ درستی درباره اینکه چرا برجام احیا نشد، بیان نشده است. رئیسی پاسخ داد: از ابتدا اعلام‌ کردیم در سیاست خارجی دولت سیزدهم، برجام تنها گزینه ما نیست. سیاست خارجی دولت سیزدهم‌ تک‌گزینه‌ای نیست؛ در‌حالی‌که دولت قبل در سیاست خارجی خود تک‌گزینه‌ای عمل می‌کرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت از ابتدای فعالیت خود سیاست درستی را در برابر برجام اتخاذ کرد؛ گروه مذاکره‌کننده کار را دنبال کرد و مذاکرات جدی و حول متنی مشخص پیش رفت و اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد این متن عقلانی و دقیق است و نکات مطرح‌شده دولت سیزدهم در راستای برجام و قراردادی که منعقد شده بود، بیان شد. او گفت: اگر دولت سیزدهم در زمان انعقاد برجام مسئولیت داشت، نگاه متفاوت‌تری به مسائل داشت؛ زیرا معتقد است در اصل قرارداد باید نکاتی رعایت می‌شد تا با این گرفتاری‌ها مواجه نمی‌شدیم که این بحث دیگری است.

در مذاکرات کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده‌ایم

رئیس‌جمهور گفت: دولت سیزدهم در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران هیچ‌گونه کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تأکید بر این است که حقوق حقه ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود. به نحوی که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه به‌عنوان برجام و آنچه آقایان وعده کردند و گفتند نتایج و فوایدی دارد، استفاده کنند.

رئیسی ادامه داد: متأسفانه آنها با ادامه‌دادن تحریم‌ها و کاهش‌ندادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را متوقف کنند. ما ضمن اینکه در یک جبهه به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم، در جبهه دیگر هم با تمام وجود تحریم را خنثی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آنها به اهداف خود برسند.

انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و امنیت باشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آرمان مبنی بر اینکه با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، دولت چه اقدامی برای این مشارکت حداکثری می‌تواند انجام دهد، گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی آن است که همه نهادهایش با رأی مردم شکل می‌گیرد و تاکنون توانسته این افتخار را حفظ کند. برخلاف کسانی که مدعی مردم‌داری و مردم‌محوری هستند، در عمل، توجه به جمهوریت از افتخارات این نظام است و در کنار اسلامیت نظام، نقش مردم و حضور مردم و توجه به رأی مردم مهم و اساسی است.

رئیسی افزود: امام راحل‌(ره) می‌فرمودند که ملاک و میزان رأی ملت است. گاهی برخی از سیاسیون دم از مردم می‌زنند، برای اینکه کار سیاسی‌شان بگذرد؛ اما امام حقیقتا به رأی مردم اعتقاد داشت.


جامعه دوقطبی نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «شرق» مبنی بر اینکه در فضای ملتهبی که با آن روبه‌رو هستیم، با توجه به جمع گسترده مدیران جناحی که در دولت شما به کار گرفته شده‌اند از‌جمله امام‌صادقی‌ها و پایداری‌ها، جامعه به سمت دو‌قطبی‌شدن حرکت می‌کند؛ امری که در سال‌های اخیر نظیر نداشته است. بر این اساس از شما می‌پرسم بر پایه آنچه دخترتان در زمان انتخابات گفتند که «پدر من قرار نیست دیوار بکشد، بلکه قرار است پل بسازد»، آیا پل ساختید یا به زعم کارشناسان و منتقدان دیوار ساختید؟ گفت: اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم و این التهاب بیشتر در جناح دشمن وجود دارد و آنها ملتهب هستند.

وی تأکید کرد: در جامعه با وجود همه اختلاف‌نظرها انسجام وجود دارد و این التهاب و دوقطبی‌شدن در حوزه‌های مختلف از سوی دشمن القا می‌شود.

رئیسی گفت: با شناختی که از جامعه داریم، نقاط اشتراک بسیار بالاست. ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد که اشکالی هم ندارد؛ اختلافاتی هم اگر وجود دارد، با سخن کاهش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه «التهابات در جریان مقابل انقلاب اسلامی وجود دارد و نمی‌دانند با انقلاب در حال پیشرفت و مردمی با اراده و مصمم چه کنند»، اظهار کرد: روی سخن من با کسانی است که دغدغه کشور را دارند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: عموم ملت ایران و جریان‌هایی که در درون نظام تعریف می‌شوند، دغدغه انقلاب و نظام و مردم و رفع مشکلات مردم را دارند و نباید این مهم را فراموش کرد.

رئیس‌جمهور گفت: دشمن درصدد القای دوقطبی و چندقطبی در جامعه است که ما آن را قبول نداریم و معتقدیم جامعه ما در عین داشتن اختلافات، منسجم است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و درباره تورم سه‌رقمی در جامعه هشدار دادند. من قصد ندارم اعلام کنم که آنها یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه کشور را نداشتند، من با این ادبیات سخن نمی‌گویم و حتی با مخالفان هم این‌گونه حرف نمی‌زنم. در برابر عده‌ای هم بودند که اعلام می‌کردند اگر با همین اصول و مبانی و سیاست‌ها پیش رویم، می‌توان تورم را کنترل کرد.

‌ رئیسی با تأکید بر اینکه وجود دو دیدگاه به معنای دوقطبی‌بودن نیست، گفت: یک دیدگاه معتقد به هشدار بود و ما هم معتقدیم اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم کشور را پیش ببریم تا رشد نقدینگی و تورم کاهشی و مهار شود.

وی ادامه داد: در روزهای اغتشاشات، من در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کردم و با استقبال مردم هم مواجه می‌شدم. در سمت دیگر هم سخن متفاوت بود، انتقاد و اعتراض هم وجود داشت، اما این نشانه التهاب نیست و نشانه وجود دغدغه‌های افرادی در جامعه است که باید به آنها توجه شود و توجه هم خواهد شد.

 

  • 01
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها