|

خبر خوان

اعزام ۴ فضانورد جدید: یاسمین مقبلی به‌عنوان فرمانده فضا‌پیمای آرتمیس-۷ به فضا رفت تا در ایستگاه فضایی مستقر شود. این افتخار بزرگی برای زنان ایرانی و جهان است. ناسا چهار فضانورد را برای انجام یک مأموریت شش‌ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد. خدمه این سفینه شامل چهار فضانورد یاسمین مقبلی؛ فضانورد ناسا، آندریاس موگنسن؛ فضانورد آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا؛ فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و کنستانتین بوریسوف از آژانس فضایی روسیه است. مقبلی و بوریسوف هر دو در اولین پرواز خود هستند. یاسمین مقبلی که پس از انوشه انصاری (انصاری در سال ۲۰۰۶ از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرد)، دومین ایرانی ـ آمریکایی خواهد بود که به فضا سفر می‌کند. مقبلی پیش‌از‌این نیز سابقه عضویت در ارتش آمریکا را داشته است.

افزایش تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی افغان: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نگرانی عمیق خود را از افزایش ناگهانی خبرنگاران بازداشت‌شده در افغانستان ابراز کرده است. این بازداشت‌ها در ولایات کندز، ننگرهار و پکتیا صورت گرفته است. تیم داوسون، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «در دو سال گذشته، رسانه‌های مستقل افغانستان به طور سیستماتیک تضعیف شده و مورد حمله قرار گرفته‌اند. این رفتار با تعهدات طالبان در تضاد آشکار است. دستگیری‌هایی از این دست، همه روزنامه‌نگاران را هراسان می‌کند و به نظر می‌رسد که برای خنثی‌کردن ظرفیت گزارشگری مستقل در افغانستان طراحی شده است. فدراسیون خواستار آزادی فوری هر چهار روزنامه‌نگار و برداشتن گام‌های مثبت برای تضمین تکثر رسانه‌ای در افغانستان است. اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان نیز معتقد است که این اقدام نیروهای امنیتی، آزادی بیان در کشور را تضعیف خواهد کرد.

عکاس تسنیم آزاد شد: فارس: بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، خبر داد که محمدحسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم، آزاد شده است. محمدحسین ولایتی روز شنبه هفته گذشته و درحالی‌که قانونی و از طریق مرز هوایی وارد افغانستان شده و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، در هنگام بازگشت به ایران و در فرودگاه کابل بدون هیچ‌گونه توضیح مشخصی بازداشت شد.

درگذشت پسر «پیکاسو»: «کلود روئیز پیکاسو»‌ کوچک‌ترین پسر «پابلو پیکاسو»‌ که مدیریت میراث ارزشمند این هنرمند نامدار اسپانیایی را بر‌عهده داشت، در ۷۶‌سالگی در سوئیس درگذشت.

خرید نمک: پس از آنکه ژاپن شروع به ریختن آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام کرد، «هجوم نمک» آغاز شد. پیش‌از‌این، دولت چین واردات تمام محصولات آبزی از ژاپن را ممنوع کرده بود؛ زیرا مقامات ژاپنی قادر به اثبات ایمنی آب تخلیه‌شده نبودند. چینی‌ها نگران هستند که نمک خوراکی دریا به‌زودی با تشعشعات هسته‌ای آلوده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها