|

در میزگرد تحلیلی توازن در دیپلماسی خارجی   بنیاد امید ایرانیان مطرح شد

درباره روسیه احتیاط کنیم

توازن در دیپلماسی خارجی و اصلاح مناسبات سیاست خارجه و نیز تحلیل فلسفی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با قدرت‌های شرق و غرب» در هفتاد‌و‌یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان مورد بحث و واکاوی قرار گرفت.

درباره روسیه احتیاط کنیم

«توازن در دیپلماسی خارجی و اصلاح مناسبات سیاست خارجه و نیز تحلیل فلسفی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با قدرت‌های شرق و غرب» در هفتاد‌و‌یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان مورد بحث و واکاوی قرار گرفت. محمدصادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: با توجه به اهداف عالیه انقلاب اسلامی در سال 1357 نباید به کشوری همچون روسیه دل بست. تاریخ سیاسی ایران نشان داده که اتفاقا باید با این کشور با احتیاط رفتار کرد و از دل‌بستن به یک کشور خاص پرهیز کرد. وی افزود: در راستای رفع تحریم‌ها و رسیدن به گشایش‌های اقتصادی، باید مناسبات سیاسی با غرب و شرق را به‌طور متوازن پیش برد و در مذاکرات هوشمندانه در جهت اخذ حداکثر امتیاز در راستای منافع ملی گام برداشت. محمد‌صادق مشایخ در پایان گفت: در بحث توسعه اقتصادی در داخل، ابتدا باید با مفاسد اقتصادی به‌طور جدی مبارزه کرد. مبارزه با قاچاق کالا باید در صدر برنامه‌‌های دولت قرار گیرد تا بتوان صنایع داخلی را امیدوار به توسعه و شکوفایی کرد.

 مشکل کشور مدیریت اجرائی نیست، 

بلکه فکری- فرهنگی است

دکتر سید‌محمدرضا حسینی‌بهشتی گفت: تعارض درخواست و میل دیده می‌شود و این مسئله از عدم شناخت فلسفی از خود و خاستگاه است. بنابراین مشکل در کشور متمرکز بر مدیریت اجرائی نیست، بلکه در ابهامات فکری- فرهنگی نمود یافته است. فرزند شهید آیت‌الله دکتر بهشتی افزود: متأسفانه در شناخت مسائل بنیادین دچار مشکل هستیم و این خسران بزرگی است. درحال‌حاضر در عرصه اندیشه در مقطع پست‌مدرنیسم قرار داریم و این می‌تواند همه مفاهیم را به چالش و چرایی بکشاند. بنابراین در این رابطه باید برای هر اقدام اساسی در کشور ابتدا به شناخت عمیق علمی برسیم و برای آن راهبردهای کاملا علمی، دوراندیشانه و اجرائی ترسیم کنیم. در پیشبرد برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای اقدام کرد که نظرات عمومی همه مردم جلب شود، نه آنکه مدیریت حذفی را پیشه عمل قرار دهیم. اجرای موفق قوانین و برنامه‌ها زمانی است که نظر اکثریت و خردمندان را با خود به همراه داشته باشد.

 مدیران اجرائی کشور باید از متخصصان توصیه‌پذیری داشته باشند

سید‌محمد هاشمی‌اصفهانی گفت: باید عزم راسخ برای مذاکره هوشمندانه با آمریکا را مسئولان در دستور کار قرار دهند تا بتوانیم حقوق از دست رفته خود را استحصال کنیم. راهی جز احیاکردن برجام نداریم. در این راستا، مدیران و مسئولان باید توصیه‌پذیر شوند و بدون تعصب از متخصصان و دانشمندان مورد تأیید مردم مشورت بگیرند و آنها را اجرا کنند.

 توجه به علم و نظر دانشمندان در حوزه سیاست- اقتصاد و حتی اجتماعی در راستای رفع بحران‌های کشور الزامی است

حیدر مستخدمین‌حسینی گفت: در مدیریت کشور عمل و تأکید بر علم و نظر دانشمندان در زمینه سیاست، اقتصاد و حتی علوم اجتماعی برای رفع بحران‌های اقتصادی الزامی است. تا زمانی که مدیریت کشور مشورت‌پذیر از دانشمندان و متخصصان نباشد، امیدی به رفع مشکلات نیست. معاون اسبق وزیر اقتصاد افزود: مهم آن است از اقتصاددانان راهکارهای رفع معضلات اقتصادی را بپرسند و از آن مهم‌تر آن است که نظر و راهکارهای آنان را بدون انحراف اجرائی کنند. اگر چنین شود، امنیت، آرامش و رفاه به جامعه برمی‌گردد. قطعا یکی از راهبردهای اساسی در رفع مشکلات مذاکره مستقیم سیاسی با آمریکا خواهد بود.

 عربستان، چین و دیگر کشورهای در‌حال‌توسعه به سمت توازن سیاسی پیش می‌روند

سیدجلال ساداتیان گفت: باید به پیشنهادهای دلسوزان و متخصصان کشور جامه عمل پوشانده شود تا به برون‌رفت از بحران‌ها امیدوار شویم. راهبرد توازن سیاسی با کشورها و ورود به عرصه مذاکرات مستقیم با آمریکا و کشورهای غربی الزامی است. سفیر اسبق ایران در انگلستان افزود: عربستان و چین به سمت توازن سیاسی پیش رفته‌اند، اما متأسفانه با ضعف دیپلماسی بین‌المللی، حتی در منطقه به نتایج شایسته‌ای در مسیر منافع ملی دسته نیافته‌ایم. دولت سیزدهم برای خروج از انزوای سیاسی به جای برقراری ارتباط دیپلماتیک با کشورهای درجه سه و چهار آفریقایی باید به مذاکره مستقیم با آمریکا بپردازد تا بتوانیم مطالبات اقتصادی خود را وصول کنیم. وی ادامه داد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم مطالباتمان را از کره جنوبی بگیریم. از آن سو عراق هم به پرداخت تعهداتش به ما در عمل پایبند نیست. بنابراین اتمام حجت دکتر ظریف در تاریخ ثبت است که راهی جز ارتباط مستقیم سیاسی با غربی‌ها و آمریکا در پیشبرد توازن سیاسی و اخذ کلیه حقوق اقتصادی و سیاسی‌مان نداریم.

 متأسفانه در‌حال‌حاضر خالص تشکیل سرمایه صفر است

علی سعدوندی گفت: نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی شده بود و متأسفانه الان خالص تشکیل سرمایه صفر شده است. او این پیامد را برای افق پیش‌روی اقتصاد کشور بسیار خطرناک دانست. این اقتصاددان اضافه کرد: تنها راه خروج از معضلات اقتصادی کشور، اجرای بسته‌های پیشنهادی اقتصادی تخصص‌محور اقتصاددانان برجسته کشور و برقراری مذاکره مستقیم سیاسی با آمریکا‌ست.

 خسران اقتصادی و سیاسی در دولت‌های نهم و دهم رخ داد

عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: سال 1382 پرونده هسته‌ای ایران مفتوح شد و کشورهای غربی، ایران را در شرایط سختی قرار دادند. تیم مذاکرات هسته‌ای به ریاست دکتر حسن روحانی در دولت دوم آقای سید‌محمد خاتمی تشکیل شد. مذاکرات پیچیده‌ای با سه کشور اروپایی آغاز شد و ذیل ریاست دکتر روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشور، برجسته‌ترین دیپلمات‌ها و شخصیت‌های علمی کشور، با ترکیب دکتر سید‌حسین موسویان معاون تیم مذاکرات، ریاست کمیته هسته‌ای دکتر علی‌اکبر صالحی، ریاست کمیته سیاسی دکتر سیروس ناصری و نیز نقش‌آفرینی دکتر محمدجواد ظریف، محمدرضا البرزی، دکتر مجید تخت‌روانچی، دکتر سید‌عباس عراقچی در ترکیب کمیته سیاسی و حضور حقوق‌دان برجسته دکتر جمشید ممتاز، هدایت جلسات مذاکرات هسته‌ای در اختیار گرفته شد تا در نهایت در سال 1384 پرونده هسته‌ای از بحران خارج و شکل عادی به خود گرفت. وی افزود: متأسفانه با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم، تمام اعضای تیم مذاکرات را تغییر دادند و با تغییر سیاست‌های فنی به غیرتخصصی و آمدن نفراتی جدید در تیم مذاکرات، شکل مذاکرات از حالت دیپلماتیک به سبک تهاجمی درآمد و پرونده هسته‌ای ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد و در ادامه شش قطع‌نامه ظالمانه و خصمانه علیه ایران صادر شد. کشور در شرایط بسیار سخت اقتصادی و سیاسی قرار گرفت‌. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392، دکتر روحانی به توصیه مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همان تیم مذاکرات هسته‌ای سال 1382 تا 1384 را روی کار آورد و نهایتا در سال 1394 جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 به توافق رسید و پرونده هسته‌ای با توافق‌نامه برجام بسته شد (در این رابطه تلاش‌های دکتر محمد‌رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم ستودنی بود). عابد مشایخ در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه با اتفاقات بعدی و خروج ترامپ از توافق‌نامه، برجام معلق شد و به مرور تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بازگشتند. آنچه‌ در‌حال‌حاضر و در دولت سیزدهم می‌تواند راهگشا باشد و کشور را از معضلات اقتصادی خارج کند، بهره‌گیری از مشورت متخصصان برجسته سیاسی و هسته‌ای کشور است. همان‌طور که دانشمند و دیپلمات برجسته کشورمان آقای دکتر علی‌اکبر صالحی پیشنهاد دادند، مذاکرات سیاسی مستقیم با آمریکا می‌تواند راهگشا باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها