|

بررسی ساخت‌و‌سازهای غیر‌مجاز در صحن شورای شهر تهران

خلازیر، ساعت 12:40 دقیقه

قرار بود به این پرسش در صحن شورای شهر تهران پاسخ داده شود که آیا روند تخریب ساختمان ناایمن منطقه 19 اصولی بوده و چرا تخریب این ساختمان منجر به مرگ پنج نفر شده است.

خلازیر، ساعت 12:40 دقیقه

شرق: قرار بود به این پرسش در صحن شورای شهر تهران پاسخ داده شود که آیا روند تخریب ساختمان ناایمن منطقه 19 اصولی بوده و چرا تخریب این ساختمان منجر به مرگ پنج نفر شده است.

اما روز گذشته شهردار منطقه 19 به صحن شورای شهر تهران آمد و درباره تاریخچه ساخت‌وساز غیرمجاز در محله خلازیر گفت و اینکه برای تخریب ساختمان‌های ناایمن چه دشواری‌هایی را تحمل می‌کنند؛ از تهدید خانواده‌های‌شان تا کفن‌پوشان اجاره‌ای که مانع اجرای قانون می‌شوند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند باید برای بررسی موضوع کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود‌ اما رئیس شورای شهر معتقد بود که حقیقت آشکار است و این حادثه در کمیته فنی بررسی می‌شود. هرچند ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، می‌گوید: حقیقت برای ما آشکار است. این تخریب اگر اصولی بود، منجر به فوت پنج نفر از هم‌وطن‌های ما نمی‌شد؛

موضوعی که علی کریمی‌، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم آن را تأیید کرده است. شبیه همین اتفاق در پروژه متروپل آبادان روی داد، اتفاق در این پروژه نتیجه حذف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان دارای پروانه در نظارت و اجرا بود. حذف نظام مهندسی ساختمان در پروسه ساخت‌وسازها تبعات جانی و مالی به‌ همراه دارد؛ علاوه‌براین عمر ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد، اتفاق بدتر این است که تخریب غیراصولی به چنین اتفاقاتی دامن می‌زند.

به گفته او تخریب یک ساختمان یک دانش است؛ در زمینه تخریب در دنیا آکادمی و کارگاه‌هایی وجود دارد و در ایران نیز ما آمادگی داریم برای تخریب ساختمان‌ها به شهرداری‌ و وزارت راه و شهرسازی کمک کنیم، همین الان با وجود اینکه در برخی شهرها از سامانه‌ها و سیستم‌های مهندسی اشخاص دارای پروانه استفاده می‌کنیم، در بخش‌هایی مانند مجری از مهندسان دارای صلاحیت استفاده نمی‌شود و ساختمان‌های غیراصولی به دست افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود.

اما در صحن شورای شهر تهران بیشتر وقت صحن به تاریخچه ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه 19 گذشت. تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹، با بیان اینکه ۱۵۰ سال قبل بخشی از اراضی منطقه ۱۹ به‌عنوان موقوفه ثبت شد که همه تخلفات ساختمانی و مشاغل نابسامان مانند ضایعاتی‌ها در همین زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد، گفت: در طول زمان این زمین‌های موقوفه دست به دست شد و به دلیل نبود ساختار منسجم ساخت‌وسازهایی در آن انجام شد که حتی با تصویب طرح جامع بخش زیادی از زمین‌ها به داخل محدوده شهری وارد شد.

شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه در طول سال‌های متمادی این زمین‌ها دست به دست شده و ما حالا با آدم‌هایی مواجه هستیم که اوراق دست‌شان است؛ در‌حالی‌که موقوفه آنها را به‌عنوان مالک یا مستأجر نمی‌شناسد، گفت: در حوادث سال گذشته در همان روزهای اول مردم با در دست داشتن کاغذهایی شروع به دیوارکشی کردند و دقیقا در همان روزها ۱۵۰ هکتار از زمین‌های موجود دیوارکشی شد که ما در یک شب ۸۵ هکتار را آزادسازی کردیم.

فرهادی با بیان اینکه انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه شهرداری از مواد منفجره استفاده کرده، صحت ندارد. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، هم در واکنش به گزارش حادثه منطقه ١٩ گفت: سال گذشته شهردار همین ناحیه، نمایشی به اجرا گذاشت و ادعا کرد قمه خورده و مورد تعرض مافیای ساخت‌وساز قرار گرفته و رسانه‌ای شد و تلویزیون نشان داد و مطبوعات منعکس کردند و بعدا معلوم شد واقعیت نداشته و مسئله کاملا مسکوت ماند و شهردار هیچ توضیحی نه به ما و نه به افکار عمومی داد که این حادثه چه بود؟! پس از یک سال از آن حادثه، مواجه شدیم با حادثه‌ای که روز یکشنبه در این ناحیه رخ داد.

او‌ گفت: قرار بوده ساعت 12:40 سیم بکسل به وسیله دستگاه کشیده شود و همه خبردار بودند و با بلندگو هشدار داده بودند که همه از آن محدوده خارج شوند و قرار است رأس ساعت 12:40 با سیم بکسل از بیرون فشار بیاورند و ستون‌های ساختمان را فروبریزند. معلوم است اعلام نشده بوده؛ چون همه در صحنه غافلگیر می‌شوند و فیلمش هست. پس افراد توجیه نشده بودند و نمی‌دانستند قرار است ساعت 12:40 در آنجا تخریب انجام گیرد. این چه نوع سازمان‌دهی است؟! چهار دهه است که از مهندسی تخریب در جهان استفاده می‌شود و بزرگ‌ترین برج‌های دنیا که سنگین‌ترین سازه‌ها هستند، تمیز تخریب می‌شوند و از دماغ کسی خون نمی‌آید و کوچک‌ترین آسیبی به ساختمان‌های مجاور وارد نمی‌شود.

امانی اضافه کرد: چطور این تکنولوژی جدید و مدرن را کنار می‌گذاریم و ساختمانی را که با فاصله چند متر آن چند ساختمان که با یک باد کوچک تخریب می‌شود، می‌خواهند با سیم بکسل تخریب کنند؟! علی‌اصغر قائمی هم در این جسله گفت: روش تخریب به‌کاررفته ممکن است دچار مشکلاتی باشد که باید گروهی تخصصی بررسی‌های لازم را انجام و نتایج آن را ارائه کنند تا درسی برای آینده پیش‌رو باشد.

او تأکید کرد: پیشگیری بهتر از درمان است. تخریب این ساختمان‌ها درمان پس از پیشگیری است؛ بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. تکانه‌ای که از ساختمان اول به ساختمان چهارم منتقل و باعث ریزش آن شد، نشان می‌دهد که یک زلزله سه یا چهارریشتری می‌توانست موجب ریزش این ساختمان شود. سامانه‌های متعددی در شهرداری تهران وجود دارد که همگی هوشمند نامیده می‌شوند. حجم زیادی از اطلاعات املاک تهران در این سامانه‌ها موجود است. این ابزار به ما قدرت می‌دهد که حتی قبل از پیشگیری قدرت پیش‌بینی داشته باشیم که شهرداری باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

اما برخی از اعضای شورای شهر تهران پرداختن به اصل حادثه و مقصران آن را حاشیه و برخورد با متخلفان ساختمانی را اصل عنوان کرده و معتقد بودند به جای حاشیه‌سازی باید به اصل پرداخت.

مهدی بابایی‌ با اشاره به اینکه حوادث رخ‌داده در ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه ۱۹ نیازمند ریشه‌یابی است، گفت: در ریشه‌یابی این اتفاق مشخص است که در قانون ساخت‌وساز غیرمجاز جرم‌انگاری نشده و اراذل و اوباش به این نتیجه‌ رسیدند که چرا از دیوار مردم بالا بروند و کیف‌قاپی کنند؛ در‌حالی‌که می‌توانند ساخت‌وساز انجام دهند و قانون نیز به آنها کاری نداشته باشد.

این عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که چرا عمر مفید دوره ریاست شهردار ناحیه سه ماه است، گفت: باید ناحیه ویژه در شهرداری دیده شود و از طرف شورای‌عالی استان‌ها موضوع جرم‌انگاری ساخت‌وساز غیرمجاز، از مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

محمد آخوندی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم معتقد بود در سال جدید عملیات روانی و رسانه‌ای پیچیده‌ای را شاهد هستیم که به محض روی‌دادن کوچک‌ترین اتفاقی که در تمام ادوار رخ داده، عملیات رسانه‌ای گسترده در فضای مجازی شکل می‌گیرد و حوادث به فضایی برای عقده‌گشایی تبدیل می‌شود. هنوز اجساد عزیزان از زیر آوار بیرون نیامده بود که عده‌ای در رسانه‌هایی که متعلق به سیاست‌های شکست‌خورده بودند، به انتشار مواردی مسموم می‌پردازند. برای آنها، جان‌باختن افراد و قطع دست یک کودک اصلا مهم نیست و شاید ظاهر نگرانی داشته باشند؛ اما در باطن چنین نیست. حجم اخبار و کسانی را که این موضوع را منتشر می‌کنند، دیدیم، این نشان می‌دهد که اهداف سیاسی است و با همکاری رسانه‌های خارج از کشور رخ می‌دهد؛ مردم به آرامش نیاز دارند و مراجع قضائی باید توجه داشته باشند که این جرم علیه آرامش مردم است و قبل از یافتن مقصران، نباید انتقاد و تخریب اصل نظام را شاهد باشیم که این جرم است. کسانی که در دوران مدیریت شهری خود به دنبال حل‌کردن مشکل شخصی شهردار خود و دادگاه و پاسگاه بودند، حق ندارند در این زمینه اظهار‌نظر کنند و این موضوع توهین به چند هزار پرسنل شهرداری است. در پایان رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: تشکیل کمیته تخصصی را برای بررسی جوانب موضوع دنبال خواهیم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها