|

در نشست سازمان بهزیستی مطرح شد:

سونامی سالمندی تا ۳۳ سال آینده کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به برنامه «آغوش سیمرغ»، درباره فرزندخواندگی فرزندان دارای بیماری خاص گفت: برای اولین بار۴۰۰ خانواده از اقصی‌ نقاط کشور در این رویداد حضور می‌یابند. این در حالی است که رویکرد جدیدی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت صیانت، مراقبت و پساترخیص این فرزندان اندیشه شده است.

سونامی سالمندی تا ۳۳ سال آینده کشور

شرق: رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به برنامه «آغوش سیمرغ»، درباره فرزندخواندگی فرزندان دارای بیماری خاص گفت: برای اولین بار۴۰۰ خانواده از اقصی‌ نقاط کشور در این رویداد حضور می‌یابند. این در حالی است که رویکرد جدیدی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت صیانت، مراقبت و پساترخیص این فرزندان اندیشه شده است.

علی‌محمد قادری در نشستی خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: در هفته بهزیستی و در آستانه روز بهزیستی قرار داریم که شعار امسال برای مردم، «برای به‌زیستن» است. سازمان بهزیستی در دولت مردمی و در امتداد تلاش‌های انجام‌شده از ابتدای انقلاب تاکنون توانسته بیش از هفت‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر را به عنوان مخاطب خود تحت پوشش قرار دهد و ۱۶۱ مأموریت سازمانی داشته است.

در ادامه این نشست، چهار نفر از خانواده‌های فرزندپذیر دارای بیماری خاص از فرایند فرزندخواندگی سخن گفتند و در ادامه رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره فرزندخواندگی فرزندان دارای بیماری خاص گفت: برای اولین بار در کشور ۴۰۰ خانواده از اقصی نقاط کشور در این رویداد حضور یافته و فرزندان بیمار بهزیستی را به‌عنوان فرزندخوانده پذیرش می‌کنند. قرار است سازمان بهزیستی حوزه اداره‌کل کودکان و نوجوانان را توسعه دهد. همچنین رویکرد جدیدی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت صیانت و مراقبت و پساترخیص این فرزندان اندیشه شده است. این موضوع با قوت و جدیت پیگیری می‌شود. در انتظار جلسه فردا خواهیم بود که با حضور دولتمردان و مسئولان کشور برگزار خواهد شد.

ساماندهی امور کودکان کار و معتادان و متکدیان به شهرداری تهران واگذار می‌شود؟

قادری در ادامه این نشست درباره واگذاری امور ساماندهی متکدیان، کودکان کار و معتادان به شهردار تهران به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و نظر بهزیستی در این زمینه این‌طور توضیح داد: اطلاع خاصی ندارم. از جنبه حقوقی و حقیقی باید ببینیم اگر قرار است این موضوع در هیئت دولت مطرح شود، آیا در پهنه شهرداری تهران خواهد بود؟ تا خبر رسمی و متقنی را در دایره مصوبات هیئت دولت نداشته باشیم، قابلیت اتکا و استناد ندارد. ما استقبال می‌کنیم از اینکه دستگاه‌های همکار (۱۵ دستگاه داریم و شهرداری نیز یکی از دستگاه‌ها‌ست) که قانون‌گذار آنها را مکلف کرده است در کنار سازمان نسبت به وظایف قانونی، مسیر را طی کنند. ان‌شاءالله در تهران نیز طبق وفاقی که حدس زده می‌شود به لحاظ حقیقی یا حقوقی مسئولیتی به شهردار تهران سپرده شود، این موضوع هم‌اندیشی شود؛ اما اینکه مسئولیتی از دستگاهی به نام سازمان بهزیستی سلب شود، در اختیارات یک فرد نیست. ما اختیارات قانونی داریم و قانون مشخص کرده که دستگاه‌ها طبق نظامات و قوانین بالادستی به احکام دائمی کشور و احکام برنامه، موضوعات را پیگیری کنند.

«پلیس اطفال»، همچنان در حال پیگیری در کمیسیون قضائی مجلس

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره نظارت بر تخلفات مراکز نگهداری تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ دستورالعمل برای نظارت وجود دارد. این سازمان با دقت و مراجع مردمی و شماره ۱۴۸۰ بیش از ۶۵ هزار تماس در ۲۱ ماه خدمت داشته که در کمتر از ۷۲ ساعت رسیدگی شده است.

قادری درباره طرح پلیس اطفال نیز اعلام کرد: این لایحه در کمیسیون قضائی مجلس در حال پیگیری است و سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها نقش مشورتی دارند؛ پس از تکمیل این لایحه در کمیسیون‌های مربوطه، در زمان کوتاهی قطعا به نتیجه خواهد رسید. رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات در حوزه مسکن افزود: افق ما رسیدن به ۱۶۰ هزار واحد مسکونی است. تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار خانواده در سامانه نهضت ملی ثبت‌نام کرده‌اند که باید فرایند آن طی شود و بهزیستی در این مسیر در کنار جامعه هدف بوده است. بیش از ۳۲ هزار واحد در این دولت تحویل داده شده است. برای افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی آیین چهارده‌هزارمین واحد مسکونی را برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول برگزار خواهد کرد که در یکی از استان‌ها با حضور مقامات کشوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حوزه اشتغال تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تکلیف قانونی ما ایجاد ۶۵ هزار شغل است که خوشبختانه با اقدامات صورت‌گرفته، بیش از ۸۷ هزار شغل ایجاد شد.

رئیس سازمان بهزیستی در‌خصوص برنامه بهزیستی برای سالمندی توضیح داد: در زمان‌های گذشته کمیته سه‌جانبه‌ای پیش‌نویس سند ملی سالمندان را آماده کرده است.

او با اشاره به مؤسساتی که تحت عنوان فرزانگی در کشور کار می‌کنند، افزود: در اقصی نقاط دنیا، به‌ویژه قاره آسیا، سمن‌ها هستند که تسهیلگری و امورات مرتبط با سالمندی را مثل اینکه سالمند در خانه نماند و اوقات فراغت تخصصی داشته باشد، انجام می‌دهند. همچنین شهرداری‌ها باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند. موضوع مناسب‌سازی برای سالمندان، یکی از موضوعات جدی است. در این دوره پیشنهادهایی داشتیم و باید سند مصوب شود.

او با بیان اینکه حدود ۳۳ سال آینده عدد درخور‌توجهی از جمعیت کشور دچار سونامی سالمندی می‌شوند، یادآور شد: خدمت به حوزه‌های سالمندی بسیار مهم است. بانوانی که ازدواج نکرده‌اند و به دوره سالمندی رسیده‌اند، یکی از موضوعات جدی پیش‌روی ما هستند؛ بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای سالمندان در کشور ایجاد شود.

او درباره تعداد خانه‌های سالمندان نیز گفت: تفاهمی با نظام پرستاری داشتیم تا نظام پرستاری در این تفاهم با اولویت سالمندان و مخاطبان مرتبط این کار را انجام دهد. این تفاهم در‌حال پیگیری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به آمار خانواده‌های مستمری‌بگیر تحت پوشش اظهار کرد: یک‌میلیون‌و‌۴۶۱‌هزار‌و ۸۸۰ خانوار از خدمات مستمری این سازمان بهره‌مند می‌شوند. در سازمان تا پایان ۱۴۰۱ هیچ پشت‌نوبتی نداریم و دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و سرپرست خانوار را که سال‌ها پشت نوبت دریافت مستمری بودند، تحت پوشش قرار داد.

او همچنین درباره برنامه بهزیستی در برنامه هفتم توسعه نیز اعلام کرد: موضوع توانمندسازی یکی از ارکان سازمان بهزیستی است. ما هفت حکم و چکیده قابل‌اتکا و توجه را برای آینده سازمان در پنج‌ساله آینده برای برنامه توسعه هفتم پیشنهاد دادیم.

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: تا پایان سال آزمون مستقلی برای افراد دارای معلولیت در کشور برگزار می‌کنیم که بیش از سه‌هزار‌و 800 نفر بر اساس کد محل، کد رشته و ظرفیت دستگاه‌ها جذب سیستم خواهند شد. تاریخ برگزاری توسط سازمان اداری و استخدامی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به حوزه فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت گفت: بر اساس تلاش‌ها، هیئت دولت مصوب کرد که منابع اعتباری صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی از ۲۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها