|

شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل ایتالیا

اجازه دهید کمی شوکه شویم

تیم ملی والیبال ایران در ششمین بازی‌اش از سری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، در روتردام هلند به مصاف ایتالیا، یکی از پرافتخارترین تیم‌های دنیا رفت و در انتها با نتیجه 3 بر صفر مغلوب شد. با توجه به جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی والیبال، بدیهی بود که دست بالا با ایتالیا باشد و آنها بخت بیشتری برای برتری در این دیدار داشته باشند. البته ایتالیا در هفته نخست این تورنمنت چندان عملکرد مثبتی نداشت و با 2 برد و 2 شکست به کارش پایان داده بود.

اجازه دهید کمی شوکه شویم

تیم ملی والیبال ایران در ششمین بازی‌اش از سری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، در روتردام هلند به مصاف ایتالیا، یکی از پرافتخارترین تیم‌های دنیا رفت و در انتها با نتیجه 3 بر صفر مغلوب شد. با توجه به جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی والیبال، بدیهی بود که دست بالا با ایتالیا باشد و آنها بخت بیشتری برای برتری در این دیدار داشته باشند. البته ایتالیا در هفته نخست این تورنمنت چندان عملکرد مثبتی نداشت و با 2 برد و 2 شکست به کارش پایان داده بود. امری که باعث شد سرمربی این تیم تصمیم بگیرد برای جبران مافات ترکیب تیمش را تغییر دهد و بازیکنان اصلی را راهی زمین کند. با درنظرگرفتن تغییراتی که در ترکیب تیم ملی ایران به وجود آمده و این تیم جوان‌تر شده، انتظار نتیجه‌ای به غیر از شکست مقابل قهرمان جهانی کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسید. با این حال، اتفاق عجیب در این بازی باعث شد علاقه‌مندان به والیبال در ایران شوکه شوند. ایران در این بازی شروع خوبی نداشت و ست اول را 25 بر 19 واگذار کرد. در ست دوم، شرایط از این هم بدتر شد و ایران 25 بر 16 بازنده شد. اتفاق مهم ولی در ست سوم رخ داد جایی که جوانان ایرانی 24 بر 19 از ایتالیا پیشی گرفتند ولی در عین ناباوری بازی را با نتیجه 26 بر 24 واگذار کردند! چنین عملکردی به غیر از غافلگیری چیزی به جا نمی‌گذارد و قاعدتا نمی‌شود در چنین لحظاتی به سادگی از کنار تصمیماتی که کادر فنی برای بازیکنان می‌گیرد عبور کرد. مشخص نیست بهروز عطایی و مجموعه کادرفنی‌اش چطور آن دقایق را سپری کردند که ایران با وجود برتری قابل مشاهده، مثل بازنده‌ها رفتار کرد و بازی برده را واگذار کرد. قسمت عجیب ماجرا ولی جایی است که خود بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی ایران هم از این اتفاق تعجب کرده است. او پس از شکست تیم ملی برابر ایتالیا گفت: «بازی سختی بود و می‌دانستیم با تیم قهرمان جهان رقابت می‌کنیم که در این هفته از مسابقات با تیم کامل خود آمده است. خیلی خوب نبودیم و مخصوصا در ست اول و دوم ایتالیا با سرویس‌ها و کارهای تدافعی خود اجازه نداد در بخش حمله خوب عمل کنیم». سرمربی تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه بازی به خصوص در دو ست اول تحت کنترل ایتالیا بود اما در ست سوم با تغییراتی شرایط را تغییر دادیم، گفت: «تا امتیاز 24 همه‌چیز خوب پیش ‌رفت اما از آن امتیاز به بعد ستاره بی چون و چرای زمین یعنی جیانلی پشت خط سرویس رفت. چند سرویس با کیفیت بسیار بالا و بدون خطا زد تا کار تیم ایران را سخت کند. نتوانستیم از فرصتی که داشتیم استفاده کنیم و از امتیاز ٢۴ به بعد توپ‌های ایران تبدیل به امتیاز نشد و ایتالیا در عین ناباوری ست سوم را پیروز شد. در برخی شرایط سخت ستاره‌ها با استفاده از اطلاعات جریان بازی را تغییر می‌دهند، در عین حال کنترل ستاره‌ها دشوار است. شاید اگر سید در زمین بود با یک حمله یا دفاع شرایط تغییر می‌کرد. درسی که از این بازی گرفتیم در آینده به تیم کمک خواهد کرد».

به این ترتیب ایران چهارمین شکست را در طول 6 بازی در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال تجربه کرده و به غیر از چین و آلمان به هیچ رقیب دیگری نه نگفته است. نتایجی که بدون تردید باعث افت رنکینگ ایران در جدول همین رقابت‌ها و در سطحی بالاتر در رنکینگ جهانی می‌شود. ضمن اینکه شکست برابر ایتالیا، آمار تیم ملی را از قبل هم بدتر کرد. این دو تیم در رده سنی بزرگسالان و در طول تاریخ، حالا 26 بار به مصاف یکدیگر رفتند که هشت برد برای ایران و 18 پیروزی برای ایتالیا در این بازی‌ها ثبت شده است. نخستین مسابقه دو تیم در سال 1970 و در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان بوده و مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2022 آخرین جدال دو کشور پیش از بازی روز گذشته بود که هر دو مسابقه به سود ایتالیا به پایان رسیده است. از سال 2018 که نخستین دوره لیگ ملت‌ها استارت خورد تاکنون ایتالیا و ایران در این رقابت‌ها پنج بار به مصاف یکدیگر رفتند که سهم ایران دو برد و ایتالیا سه پیروزی شده است.

سختی کار برای والیبال ایران هنوز به اتمام نرسیده و آنها باید فردا برابر آمریکا یکی دیگر از تیم‌های قدرتمند دنیا به میدان بروند. بازی‌ای که به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، دوباره یک شکست جدید به کارنامه ایران اضافه می‌کند. این موضوع ولی چندان دغدغه‌ای برای کادر فنی ایران، خاصه بهروز عطایی نیست. برای او ظاهرا همین‌که مربیان دیگر تیم‌ها از ایران تعریف می‌کنند کافی است. عطایی درباره بازی با آمریکا می‌گوید: «همه بازی‌ها دشوار است. تیم آمریکا نیز با تمام قوا آمده و عملکرد آنها تا اینجا عالی بوده است. تقابل با تیم‌هایی مانند آمریکا و ایتالیا همواره دشوار است و آنها با کیفیت خود کار حریفان را دشوار می‌کنند. سعی می‌کنیم اشتباهات را کاهش دهیم تا این شانس را داشته باشیم که مقابل آمریکا به نتیجه خوبی برسیم. همه تیم‌ها و مربیان از ایران تمجید کردند. با این تغییراتی که تیم ایران داشته، طبیعی است که دیرتر به ایدئال مدنظرمان برسیم. تیمی مثل آمریکا بدون بازیکنان بزرگی مثل ادرسون و راسل یا ایتالیا بدون بازیکنانی نظیر میکلتو، لاویا و جیانلی متفاوت خواهند بود. ایران یک تعداد بازیکن خود را از دست داده و این سال دوم است که با این بازیکنان کار می‌کنیم. عملکرد بازیکنان ایران نیز قابل قبول بوده اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به اوج پیش‌رو داریم». بازی ایران و آمریکا فردا از ساعت 18 شروع می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها